Det är inte bara förbränningsmotorn som verkar sparsamt bullerdämpad. På motorvägen hör vi en hel del vindbrus från backspeglarna och på några sällsynta avsnitt med grövre asfalt mullrar det oroväckande högt från däcken.
"Det är i stadstrafik som RAV4 trivs allra bäst, mycket tack vare den utmärkta runtomsikten."
Ny plattform har bland annat inneburit att bilen lastar 79 liter mer än tidigare. Bagageutrymmet är fyrkantigt och lättlastat men saknar krokar för kassar och möjlighet att fälla baksätets ryggstöd direkt från bagageutrymmet. Under bagagerumsgolvet finns i alla fall goda förvaringsmöjligheter för småprylar. I föregående generation av RAV4 Hybrid tog batteriet en del lastutrymme i anspråk men nu är det helt integrerat under golvet.
Baksätet är utformat med två personer i åtanke. Mittplatsen är smal och obekväm men på ytterplatserna har passagerarna gått om utrymme. Dynan är dock låg så långbenta får dåligt stöd för låren.
Framstolarna är bekväma och justeringsmöjligheterna tillräckligt bra för att de allra flesta förare ska kunna hitta en bra körställning. Instrument och reglage fungerar utmärkt och känslan i knappar och rattar håller högre klass än tidigare. Ett extra plus vill vi skicka till den som hittade på klimatanläggningens stora, gummerade, temperaturrattar som är extremt lättmanövrerade och sköna att ta i!
Det är i stadstrafik som RAV4 trivs allra bäst, mycket tack vare den utmärkta runtomsikten. Buskörning på slingriga småvägar är däremot inte någon paradgren. RAV4 gör det föraren begär men utan entusiasm. På motorväg noterar vi att fjädringen har svårt att maskera mindre ojämnheter samtidigt som bilen kan upplevas som väl mjuk i höga farter.
Hybriddrift säljer men frågan är om inte utseendet på nya RAV4 kommer att bli den starkaste kundmagneten. Designen sticker verkligen ut, speciellt när bilen är lackad i svart-vitt. Toyotas nya, kantigare stil, har blivit succé i den lilla suven C-HR och man kommer inte att lyckas sämre med RAV4. Priserna ligger i nivå med konkurrenterna, utrustningen är generös och säkerheten på högsta nivå. Toyota har ett grundmurat kvalitetsrykte och får goda resultat i konsumentundersökningar som AutoIndex vilket gör RAV4 till ett intressant alternativ. Komfortbristerna är dock ett minustecken.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?
Pris, från kr: 365 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 460/B 186/H 168.
Markfrigång, cm: 19,0.
Bagagevolym, l: 580–1 690.
Tjänstevikt, kg: Från 1 725.
Max dragvikt, kg: 1 650.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor samt två elmotorer på 120 hk fram samt 55 hk bak. Nickel-metal hydrid batteri på 1,6 kWh. Volym bensinmotor 2 487 cm3. Systemeffekt 222 hk. Vridmoment (bensinmotor) 221 Nm från 3 600 v/min.
Kraftöverföring: Steglös kraft-överföring med planetväxel. Fyrhjulsdrift genom eldriven bakaxel.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–00 km/tim på 8,1 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. (Korrelerat värde NEDC).
CO2-utsläpp: 103 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Kia Sportage, VW Tiguan, Peugeot 3008, Skoda Kodiaq, Ford Kuga, Mazda
CX-5, Volvo XC60.
Plus: Bra sikt, rymligt bagage, smidig i stan, pigg, snål.
Minus: Högljudd bensinmotor, obekvämt baksäte.
Vad nytt? Ny generation av Toyotas storsäljande hybridsuv.
För vem? Suvälskare med ängsligt miljösamvete.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.