Nästa artikel
Provkörning: Toyota RAV4 (2019)
Provkörning

Provkörning: Toyota RAV4 (2019)

Publicerad 23 mars 2019 (uppdaterad 25 mars 2019)
Toyota talar om ”design med polygona influenser”. Vi ser mest rymdimperiets soldater från Star Wars-filmerna.
Med anletsdragen hämtade från soldaterna i Star Wars och bränsleeffektiv hybriddrift tar Toyota upp kampen i suvarnas mellanklass. Kan nya RAV4 besegra fiender som VW Tiguan och Volvo XC60?
När vi gasar på upp ur parkeringsgaraget i centrala Barcelona drar bensinmotorn igång. Jag och kollegan tittar häpet på varandra. Är det möjligt? Ska den verkligen låta så här? Det lätta spårvagnsvinandet från eldriften drunknar i ett ilsket morrande som inte alls känns 2019. Mycket är genomtänkt med den nya generationen av Toyota RAV4 men när det kommer till ljudisolering verkar Toyotas ingenjörer ha tagit semester.

Det är inte bara förbränningsmotorn som verkar sparsamt bullerdämpad. På motorvägen hör vi en hel del vindbrus från backspeglarna och på några sällsynta avsnitt med grövre asfalt mullrar det oroväckande högt från däcken. 

"Det är i stadstrafik som RAV4 trivs allra bäst, mycket tack vare den utmärkta runtomsikten."

Suven Rav4 har blivit en global försäljningssuccé med över 8,5 miljoner tillverkade exemplar sedan modellen debuterade år 1994. Den var först i sitt slag med att kombinera personbilskomfort med rimlig förbrukning, hög sittposition och god framkomlighet i lätthanterligt format. Kunderna flockades. 2017 blev RAV4 världens mest sålda suv med 810 953 levererade exemplar. Den nya, femte generationen av modellen bygger på plattformen GA-K och är därmed nära släkt med bilar som Lexus ES och nya Toyota Camry. I RAV4 är det första gången denna grund används i en suv. 
 
Ny plattform har bland annat inneburit att bilen lastar 79 liter mer än tidigare. Bagageutrymmet är fyrkantigt och lättlastat men saknar krokar för kassar och möjlighet att fälla baksätets ryggstöd direkt från bagageutrymmet. Under bagagerumsgolvet finns i alla fall goda förvaringsmöjligheter för småprylar. I föregående generation av RAV4 Hybrid tog batteriet en del lastutrymme i anspråk men nu är det helt integrerat under golvet. 

Baksätet är utformat med två personer i åtanke. Mittplatsen är smal och obekväm men på ytterplatserna har passagerarna gått om utrymme. Dynan är dock låg så långbenta får dåligt stöd för låren. 

Framstolarna är bekväma och justeringsmöjligheterna tillräckligt bra för att de allra flesta förare ska kunna hitta en bra körställning. Instrument och reglage fungerar utmärkt och känslan i knappar och rattar håller högre klass än tidigare. Ett extra plus vill vi skicka till den som hittade på klimatanläggningens stora, gummerade, temperaturrattar som är extremt lättmanövrerade och sköna att ta i! 

Bra förarmiljö! De digitala instrumenten är tydliga och de flesta reglage sitter där man förväntar sig. Klimatanläggning och stolsvärme kan manövreras med lovikavantar på. Högt placerad mediaskärm ger god läsbarhet men navigatorn kräver tillvänjning innan man riktigt fattar vad den vill.

Toyotas hybriddrift HSD är känd sedan tidigare. Den består av en bensinmotor och en elmotor som via en elektroniskt styrd växellåda med variabel utväxling ger ovanligt låg bränsleförbrukning. RAV4 tas enbart in till Sverige i hybridutförande men finns att få med enbart framhjulsdrift eller med en extra elmotor på bakaxeln vilken då gör bilen fyrhjulsdriven. Föregående generation fick kritik för systemets funktion och Toyota säger att man lagt mycket energi på att förbättra fyrhjulsdriften. Hur väl man lyckats återkommer vi till när vi fått testa bilen hemma. Klart är att hybriddriften är extremt smidig i sin funktion. De dragstarka elmotorerna skjuter på fint redan från start och RAV4 accelererar snabbt samtidigt som bensinförbrukningen hålls låg. I stadstrafik kan bilen rulla korta sträckor på enbart el men bensinmotorn går ofta in och stöttar. 

Det är i stadstrafik som RAV4 trivs allra bäst, mycket tack vare den utmärkta runtomsikten. Buskörning på slingriga småvägar är däremot inte någon paradgren. RAV4 gör det föraren begär men utan entusiasm. På motorväg noterar vi att fjädringen har svårt att maskera mindre ojämnheter samtidigt som bilen kan upplevas som väl mjuk i höga farter.  

Hybriddrift säljer men frågan är om inte utseendet på nya RAV4 kommer att bli den starkaste kundmagneten. Designen sticker verkligen ut, speciellt när bilen är lackad i svart-vitt. Toyotas nya, kantigare stil, har blivit succé i den lilla suven C-HR och man kommer inte att lyckas sämre med RAV4. Priserna ligger i nivå med konkurrenterna, utrustningen är generös och säkerheten på högsta nivå. Toyota har ett grundmurat kvalitetsrykte och får goda resultat i konsumentundersökningar som AutoIndex vilket gör RAV4 till ett intressant alternativ. Komfortbristerna är dock ett minustecken.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?
Toyota Rav4  Hybrid AWD Executive

Pris, från kr: 365 900.

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 460/B 186/H 168.

Markfrigång, cm: 19,0.

Bagagevolym, l: 580–1 690.

Tjänstevikt, kg: Från 1 725.

Max dragvikt, kg: 1 650. 

Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor samt två elmotorer på 120 hk fram samt 55 hk bak. Nickel-metal hydrid batteri på 1,6 kWh. Volym bensinmotor 2 487 cm3. Systemeffekt 222 hk. Vridmoment (bensinmotor) 221 Nm från 3 600 v/min. 

Kraftöverföring: Steglös kraft-överföring med planetväxel. Fyrhjulsdrift genom eldriven bakaxel. 

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–00 km/tim på 8,1 s. 

Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. (Korrelerat värde NEDC).

CO2-utsläpp: 103 g/km.

Konkurrenter: Honda CR-V, Kia Sportage, VW Tiguan, Peugeot 3008, Skoda Kodiaq, Ford Kuga, Mazda 

CX-5, Volvo XC60.

 

Plus: Bra sikt, rymligt bagage, smidig i stan, pigg, snål.

Minus: Högljudd bensinmotor, obekvämt baksäte. 



Vad nytt? Ny generation av Toyotas storsäljande hybridsuv.

För vem? Suvälskare med ängsligt miljösamvete.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.