Nästa artikel
Provkörning: Toyota Proace Verso (2019)
Provkörning

Provkörning: Toyota Proace Verso (2019)

Publicerad 23 februari 2019
Proace Verso är identisk med Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller och Opel Zafira. Utrustningskombinationer, pris och garantier skiljer. Citroën har 12 års rostskyddsgaranti, Toyota nöjer sig med 6 år.
PSA-koncernen och Toyota har beslutat sig för att gå skilda vägar när det gäller småbilarna C1, 108 och Aygo. I andra änden av storleksskalan blomstrar samarbetet. Vi provkör den 5,3 meter långa familjebussen Toyota Proace Verso.
Sånär som på några kosmetiska detaljer är Proace enäggsfyrling med Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller och nyligen presenterade Opel Zafira. Att dela teknisk plattform med konkurrenterna kan tyckas motsägelsefullt men det finns fördelar. Utvecklingskostnaden kan slås ut över fler enheter, inköp koordineras och fabrikerna utnyttjas mer effektivt.

I transportbilssegmentet är samarbeten över koncerngränserna mer regel än undantag. Dels för att försäljningsvolymerna relativt sett är låga, dels för att segmentet, trots höga priser, är priskänsligt. Utöver Toyota och PSA samarbetar exempelvis Nissan med Opel och Renault, VW med Ford och Mercedes medan Fiat samproducerar med PSA, Opel med flera. Rationell produktion kan vara rörig…

"Utmärkt överblick över medtrafikanterna, men parkeringssensorer och backkamera behövs för att hålla koll på de egna karosshörnen."

Rörig är däremot inte förarmiljön i Proace. Formen på kromsargarna runt instrumenttavlorna visar att det är fransmännen som hållit i ritstiftet. En kul och ovanlig detalj är vindrutedisplayen för hastighet, navigationsanvisningar och kringinformation.

Klimatanläggningen har två zoner. Reglagen är stora nog för att kunna hanteras med lovikavantar, men displayen är liten och så lågt placerad att den blir svåravläst. En miss är att det finns få förvaringsfack ”på armlängds avstånd” i förarmiljön. Den ocean av utrymme som finns mellan framstolarna borde enkelt kunna anpassas för att rymma både förvaringsfack och ett par vettiga mugghållare. 

I transportbilsbaserade familjebussar sitter man i regel högre upp än i många suvar. Proace är inget undantag. Utmärkt överblick över medtrafikanterna, men parkeringssensorer och backkamera behövs för att hålla koll på de egna karosshörnen. Trots att bilen har eljusterbar stol är det svårt att hitta en riktigt bra körställning. Stolen höjs bara i bakkant, när jag hittar min körposition har högerbenet klämts in mot panelen. Knappen till stolsvärmen sitter avigt till på stolschassit. Om passageraren kliver ur utan att stänga av värmen finns en överhängande risk att man kommer att elda för kråkorna tills nästa passagerare bänkar sig. I Executive-utförande blir stolarna läderklädda och framstolarna  begåvas med massagefunktion i ryggstöden. 

Sånär som på logotypen i ratten är instrumenteringen identisk med den i de franska syskonen. Inget ont i det, då det är väldisponerat och prydligt. Plexiglasflärpen som sticker upp ovanpå panelen är en vindrutedisplay.

Till skillnad från de franska syskonen som erbjuds i kort och långt utförande importeras bara Proace Verso i lång version.  
Sittplatserna fördelar sig på tre rader och i Executive-utförande sitter passagerarna på separata stolar. Ben- och fotutrymmet är extremt bra. Det finns en hel del omtänksamma finesser så som fjärröppningsbara skjutdörrar, 230-voltsuttag, ett antal 12-voltsuttag, nedfällbara bord och extra förvaringsmöjligheter i en skjutbar hurts mellan stolarna. De fyra platserna bakom föraren kan vinklas, skjutas individuellt, vändas mot varandra eller helt lyftas ut.

I de enklare utförandena Shuttle och Premium ersätts de individuella stolarna med soffor vilket möjliggör upp till tre extra sittplatser. Med stolarna i ”normalläge” ryms 912 liter bagage. Baxas baksätena ur och bilen lastas upp till taket går det in över 4,5 kubikmeter last. Men håll koll på kilona. Maxlasten för vår bil var föga imponerande 510 kilo. Att hitta knappen till bagagerumsluckan är vintertid ett kladdigt äventyr. Beroende på utrustningsnivå kan bakrutan öppnas separat – fiffigt!


Toyota ska ha en eloge för säkerhetsarbetet. Fem stjärnor i Euro Ncap är något som bara matchas av konkurrenterna Mercedes V-klass och Ford Transit Custom. Förarstödsystem som adaptiv farthållare och autobroms är standard. Vingel-, dödavinkel- och trötthetsvarnare samt skyltavläsning är standard till Executivemodellen och finns som tillval till övriga versioner (22 250 kr, kombineras med ytterligare utrustning).

På vintriga vägar lämnar Proace en del att önska. Styrningen är vevig och okänslig, någon information om underlaget når inte föraren. Skillnaden till personbilsbaserade familjebussar en storleksklass mindre är påtaglig. Den 180 hästkrafter starka dieselfyran arbetar rimligt diskret. Hög utväxling håller motorvarv och förbrukning i schack. Under provkörningsperioden på styvt 100 mil visade färddatorn ett snitt på 7,7 l/10o km. Acceptabelt för en bil i den här storleksklassen.

Ett envetet vindbrus runt A-stolparna stör, men annars är åkkomforten god, prestandan likaså. Det finns konkurrenter som bättre lyckats trolla bort den transportbilslika körupplevelsen men Proace står sig trots allt väl.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Proace Verso?

Kungligt med utrymme öppnar upp för lite udda finesser. Det extra arbetsbordet kan fällas undan.

Toyota Proace Verso Long Executive

Pris, från kr: 494 875. (Basmodell 120 hk, från 343 625.)

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 531/B 192/H 191.

Bagagevolym, l: 912–4 554.

Tjänstevikt, kg: 2 230. 

Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, 1 997 cm3, max effekt 180 hk (130 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 v/min.  

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 

Prestanda: Toppfart 185 km/tim. 

Deklarerad förbrukning: 7,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 198 g/km.

Konkurrenter: Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller, Opel Zafira, VW Multivan, Mercedes V-Klass, Ford Transit Custom Kombi med flera. 

 

Plus: Innerutrymmen, pris/ut-rymme, säkerhetsnivå, motor, växellåda. 

Minus: Diffus körkänsla, relativt mycket däckljud.



Vad nytt? Familjebuss med franska rötter.

För vem? För den med stor familj eller taxirörelse. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.