En annan orsak till namnbytet från Auris till Corolla är att det nu handlar om en global bil. Föregångaren Auris utvecklades för Europa medan resten av världen hade Corolla som vanligt. Den nya generationen, den tolfte i ordningen, ser likadan ut i hela världen. Nästan i alla fall. Med TNGA-plattformen som bas har Toyota tagit fram tre karossversioner: kombi, sedan och femdörrars halvkombi. Sedanen kommer främst att säljas i sedanhungriga länder som Turkiet och Ryssland medan halvkombin är en mer internationell kaross. Kombin är riktad mot europeiska marknaden och är också utvecklad i Bryssel av ett separat utvecklingslag.
Det ska den nog klara. Benutrymmet i baksätet räcker för att husera en lång reporter bakom förarstolen och bagageutrymmet är, om än inte bäst, så i alla fall bland de bästa i klassen. Bagageutrymmet sväljer 598 liter och om baksätesryggarna fälls, vilket kan göras i proportionerna 40/20/40 (tillval), ryms 1 606 liter. Men! Det här beror på. Om man köper nya Corolla-kombin med 2,0-litershybridmotorn minskar lastvolymen med 17 liter eftersom tolvvoltsbatteriet flyttas bak och stjäl plats bakom höger hjulhus.
Corolla finns med två hybrid-alternativ. Det vi känner sedan tidigare, där en 1,8 liter stor bensinmotor kombineras med en elmotor för en total effekt på 122 hk, kompletteras med en ny 2,0-litersvariant. I den är förbränningsmotorn större och starkare och elmotorn likaså. Den steglösa CVT-växellådan är dock densamma och trots att avsikten med den starkare 2,0-litershybriden delvis är att minska motorsurret så lyckas man inte fullt ut. CVT-lådan tvingar upp motorn på höga, konstanta varv redan vid måttlig acceleration och man skulle kunna ge sin högra arm för att få en vanlig automatlåda med fasta steg. Men visst går det snabbare än med 1,8-litersversionen. 0–100 km/tim går på 8,1 sekun-der – 3 sekunder snabbare än den mindre motorn och det finns ett bättre klipp i botten av varvtalsskalan. Den något större elmotorn kan regenerera mer kraft under inbromsning, kraft som lagras i nickelmetallhydridbatteriet. Ja, just det. Den större hybriden har nickelmetallbatteri medan den mindre har litiumjonbatteri, av ingen annan orsak än att Toyota har egna batterifabriker för båda sorter och måste hålla igång dem båda. Batteriernas kapacitet och prestanda sägs vara likvärdiga och i båda bilarna sitter batteripaketen under baksätet.
"Både väg- och vindljud läcker in och stör komforten i kupén ända tills motorn brusar upp och överröstar."
Corolla kommer inte att kunna köpas med någon dieselmotor, men väl en 1,2-liters bensinmotor som alternativ till de två hybriderna som enligt Toyota är de bästa av sin sort eftersom ”det inte behövs några sladdar för att ladda batteriet”. Där har Toyota fel, och kommer förmodligen att överbevisas när värsta konkurrenten Kia Ceed SW kommer i laddhybridutförande i höst. Toyota är snart ensamma om att sälja hybrider som inte kan laddas via en extern energikälla och försvarar sitt val med att tekniken är relativt billig och gör att fler kan få tillgång till den. Läs: bättre ekonomi för Toyota.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
Pris, från kr: 287.900.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 465/B 179/H 144.
Bagagevolym, l: 581–1 589.
Tjänstevikt, kg: 1 560.
Max dragvikt, kg: 750.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 987 cm3, max effekt 152 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 190 Nm mellan 6 000 v/min. Elmotor 107 hk. Systemeffekt 180 hk. Batterityp nickelmetallhydrid.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Steglös automatlåda (CVT).
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 kmtim på 8,1 s.
Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 87 g/km.
Konkurrenter: Kia Ceed Sports-wagon, Ford Focus Kombi.
Plus: Enda hybridkombin i segmentet, låg förbrukning.
Minus: Högt inköpspris, kupé-utrymme.
Vad nytt? Tolfte generationen Corolla, ny hybrid.
För vem? Kombispekulanten med miljösamvete.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.