Nästa artikel
Provkörning: Toyota Corolla (2019)
Provkörning

Provkörning: Toyota Corolla (2019)

Publicerad 6 april 2019 (uppdaterad 6 april 2019)
Nya Toyota Corolla är i dagsläget den enda i sin klass att erbjuda hybridteknik. Men snart kommer konkurrenterna med laddhybrider.
Auris är död, länge leve Corolla! Toyota tar tillbaka det klassiska modellnamnet när det nu är dags för en ny generation av den japanska Golfklassaren. Nya Corolla har dessutom dubbla skor att fylla. Kommer den att räcka till, och varför finns inget laddhybridalternativ?
För 13 år sedan lät det precis tvärtom, då var det namnet Corolla som ansågs så gammalt, trött och oattraktivt att man lade det i malpåse och införde det nya, pigga namnet Auris som hämtades från latinets ord för guld för att ge en air av exklusivitet. När det nu är dags för lansering av senaste generationen Corolla framhålls istället den tyngd och det förtroendekapital som namnet Corolla sägs besitta.

En annan orsak till namnbytet från Auris till Corolla är att det nu handlar om en global bil. Föregångaren Auris utvecklades för Europa medan resten av världen hade Corolla som vanligt. Den nya generationen, den tolfte i ordningen, ser likadan ut i hela världen. Nästan i alla fall. Med TNGA-plattformen som bas har Toyota tagit fram tre karossversioner: kombi, sedan och femdörrars halvkombi. Sedanen kommer främst att säljas i sedanhungriga länder som Turkiet och Ryssland medan halvkombin är en mer internationell kaross. Kombin är riktad mot europeiska marknaden och är också utvecklad i Bryssel av ett separat utvecklingslag.
 

Förarmiljön har numera stor pekskärm på instrumentpanelen och delvis digital instrumentering framför ratten.

Corolla är en större bil än Auris. Den har vuxit på alla ledder och är nu, i kombiutförandet Touring Sports, 465 cm lång. Det är alltså tveksamt om den fortfarande kan stoppas in i Golfklassen, vilket är precis vad Toyota vill. Corolla är större eftersom den inte bara ska ta vid efter Auris, utan även täcka upp för Avensis som tas bort.

Det ska den nog klara. Benutrymmet i baksätet räcker för att husera en lång reporter bakom förarstolen och bagageutrymmet är, om än inte bäst, så i alla fall bland de bästa i klassen. Bagageutrymmet sväljer 598 liter och om baksätesryggarna fälls, vilket kan göras i proportionerna 40/20/40 (tillval), ryms 1 606 liter. Men! Det här beror på. Om man köper nya Corolla-kombin med 2,0-litershybridmotorn minskar lastvolymen med 17 liter eftersom tolvvoltsbatteriet flyttas bak och stjäl plats bakom höger hjulhus.

Corolla finns med två hybrid-alternativ. Det vi känner sedan tidigare, där en 1,8 liter stor bensinmotor kombineras med en elmotor för en total effekt på 122 hk, kompletteras med en ny 2,0-litersvariant. I den är förbränningsmotorn större och starkare och elmotorn likaså. Den steglösa CVT-växellådan är dock densamma och trots att avsikten med den starkare 2,0-litershybriden delvis är att minska motorsurret så lyckas man inte fullt ut. CVT-lådan tvingar upp motorn på höga, konstanta varv redan vid måttlig acceleration och man skulle kunna ge sin högra arm för att få en vanlig automatlåda med fasta steg. Men visst går det snabbare än med 1,8-litersversionen. 0–100 km/tim går på 8,1 sekun-der – 3 sekunder snabbare än den mindre motorn och det finns ett bättre klipp i botten av varvtalsskalan. Den något större elmotorn kan regenerera mer kraft under inbromsning, kraft som lagras i nickelmetallhydridbatteriet. Ja, just det. Den större hybriden har nickelmetallbatteri medan den mindre har litiumjonbatteri, av ingen annan orsak än att Toyota har egna batterifabriker för båda sorter och måste hålla igång dem båda. Batteriernas kapacitet och prestanda sägs vara likvärdiga och i båda bilarna sitter batteripaketen under baksätet.
 

"Både väg- och vindljud läcker in och stör komforten i kupén ända tills motorn brusar upp och överröstar."

Toyota jobbar hårt på att bättra på sin körglädjesimage och Corolla framhålls som roligare än Auris. Det stämmer bara sådär. Styrningen är lätt och förmedlar inte mycket väginformation, men framhjulen är sugna på att styra in snabbt i kurvorna och Corollan känns liten och rapp på kurviga vägar samtidigt som den är tillräckligt kursstabil på motorväg för att inte trötta ut sin förare. Kombin har sex centimeter längre axelavstånd och mjukare fjädring än halvkombin som enligt Toyota är en mer ”dynamisk” körupplevelse. Vid vanlig körning är det svårt att uppfatta skillnaden. Oavsett axelavstånd och fjädring är Corolla en något för bullrig bil. Både väg- och vindljud läcker in och stör komforten i kupén ända tills motorn brusar upp och överröstar.

Corolla kommer inte att kunna köpas med någon dieselmotor, men väl en 1,2-liters bensinmotor som alternativ till de två hybriderna som enligt Toyota är de bästa av sin sort eftersom ”det inte behövs några sladdar för att ladda batteriet”. Där har Toyota fel, och kommer förmodligen att överbevisas när värsta konkurrenten Kia Ceed SW kommer i laddhybridutförande i höst. Toyota är snart ensamma om att sälja hybrider som inte kan laddas via en extern energikälla och försvarar sitt val med att tekniken är relativt billig och gör att fler kan få tillgång till den. Läs: bättre ekonomi för Toyota.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Pris, från kr: 287.900.

Svensk lansering: Nu. 

Mått, cm: L 465/B 179/H 144.

Bagagevolym, l: 581–1 589.

Tjänstevikt, kg: 1 560.

Max dragvikt, kg: 750.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 987 cm3, max effekt 152 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 190 Nm mellan 6 000 v/min. Elmotor 107 hk. Systemeffekt 180 hk. Batterityp nickelmetallhydrid. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Steglös automatlåda (CVT). 

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 kmtim på 8,1 s. 

Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 87 g/km.

Konkurrenter: Kia Ceed Sports-wagon, Ford Focus Kombi.

 

Plus: Enda hybridkombin i segmentet, låg förbrukning.

Minus: Högt inköpspris, kupé-utrymme.



Vad nytt? Tolfte generationen Corolla, ny hybrid.

För vem? Kombispekulanten med miljösamvete.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.