Nästa artikel
Provkörning: Toyota Camry (2019)
Provkörning

Provkörning: Toyota Camry (2019)

Publicerad 16 juni 2019
Nya Camry är den åttonde generationen av Toyotas storsäljande sedan.
Efter 15 års frånvaro låter Toyota den stora sedanen Camry göra comeback i Sverige. Fansen gläds men vi tror det här främst kommer att bli en taxifavorit!
Camry är en global försäljningssuccé. 19 miljoner exemplar rullar på fler än 100 bilmarknader och nu är det nypremiär för modellen hos oss.

Karossformen ger onekligen sina fördelar. Baksätet är rymligt, inte bara när det kommer till benutrymmet. Även axlar och huvuden har gått om plats. Vår testbil är utrustad med det extra bekväma baksäte med fokus på två passagerare som ingår i premiumpaketet. I mittarmstödet sitter en egen manöverpanel med vilken passagerarna kan reglera temperatur, styra medieanläggningen och dessutom reglera ryggstödets lutning elektriskt. Det lyxigare baksätet inkräktar en smula på bagageutrymmet men 500 liter återstår vilket kan ge  plats åt rejäla resväskor. Det krävs dock viss försiktighet när man lastar. Bakluckans gångjärn inkräktar på utrymmet när luckan stängs. 

"Fjädringskomforten är lite av en besvikelse."

Toyota Camry delar uppbyggnad och komponenter med bland andra RAV4 och Lexus  ES. Den tas bara in med hybriddrift till Sverige, en drivlina som passar bilens karaktär utmärkt. Systemet blir ovanligt effektivt med en förbrukning på 5,2 l bensin per 100 km enligt normen WLTP. Det är lågt med tanke på att vi talar om en stor och stark bil. 218 hk ger snabb acceleration men trots det känns inte bilen särskilt sportig.  Köregenskaperna är inte mycket att orda om. Camry gör snällt det man ber den om utan att visa någon större entusiasm. Styrningen är lite trög och ger ingen närmare information om underlaget. 
 
Motorljudet är bättre dämpat än i RAV4 och inte alls lika irriterande under acceleration. Fjädringskomforten är däremot lite av en besvikelse. Förmodligen går färden bekvämare i varianter med de mindre 17-tumshjul som är standard. På vårt fullutrustade exemplar sitter 18-tumshjul med däck i 45-profil. 
 

Förarmiljön blandar digitala bildskärmar med analoga knappar på bästa möjliga sätt. Instrument och reglage är lätta att använda och enkla att trivas med.

Förarmiljön är bra. Instrumenten är tydliga och reglagen sitter och fungerar som man förväntar sig. I den fullutrustade varianten ingår en stor vindrutedisplay (HUD) som kan visa hastighet, navigationsinstruktioner och hybridsystemets arbete. 

Den  avancerade klimatanläggningen med tre temperaturzoner är ett arv från Lexus. Den skickar ut små joniserade vattendroppar som ska återfukta huden hos de åkande för högre komfort och kanske också bättre utseende? Själv upplevde jag inga dramatiska förbättringar... 

Utrustningen är generös. Redan i grundutförandet ingår läderklädsel. Märkligt nog har Toyota ännu inte ordnat upp sitt förhållande till Apple och Google så Carplay och Android Auto saknas. En brist är också att dragkrok inte är tillåtet.
I prisklassen finns många tuffa konkurrenter men ingen av dem har samma grundmurade kvalitetsrykte som Toyota Camry.

Tillsammans med låga driftskostnader är det säkert något som kan att tilltala taxiåkare. Kanske blir Camry 2020-talets Checker?

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Camry?
Toyota Camry 2,5L Hybrid Executive Premiumpaket

Pris, från kr: 384 900.
Svensk lansering: Augusti. 
Mått, cm: L 488/B 184/H 144.
Bagagevolym, l: 500
Tjänstevikt, kg: 1 660.
Motor: 4-cylindrig bensinmotor. Volym 2 487 cm3. Max effekt 177 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 221 Nm från 3 600 v/min. Elmotor Max effekt 88 kW. Max vridmoment 202 Nm. Max systemeffekt 218 hk. 
Kraftöverföring: Steglös växellåda. Framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 180 km/tim Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Skoda Superb, Ford Mondeo, VW Passat. 
 

Plus: Rymligt och komfortabelt baksäte. Snål.  
Minus: Ej dragkrok, stötig fjädring.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Taxiåkare och mogna bilköpare som inte gillar kombi.    
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.