Nästa artikel
Provkörning: Suzuki SX4 S-Cross (2013)
Provkörning

Provkörning: Suzuki SX4 S-Cross (2013)

Publicerad 12 november 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Suzuki SX4 S-Cross är en vettigt prissatt och hyfsat rymlig familjebil med fyrhjulsdrift. Priset avspeglar sig dock delvis i utförandet.

Suzuki hymlar inte med att märkets nya mellanklass-crossover är viktig för försäljningen. Man räknar med att fördubbla sina marknadsandelar och för att nå dit behöver S-Cross konkurrera över ett brett fält.  ”Crossover” är en korsning mellan en Golfklasskombi och en liten suv. Tanken är att man ska få personbilens smidighet och fina köregenskaper parade med terrängbilens höga sittposition och, i vissa fall, även bättre framkomlighet i form av högre markfrigång och fyrhjulsdrift.

Här har S-Cross onekligen en fördel. Fyrhjulsdrift är standard på alla versioner som säljs i Sverige. I normalfallet är bilen framhjulsdriven men systemet skickar automatiskt kraft också till bakhjulen om framdäcken tappar fästet. En extra trygghet i vinterväglag.

Här finns dock inga differentialspärrar, lågväxlar eller andra terrängbilsattribut. S-Cross är att betrakta mer som personbil än suv, även om markfrigången är hyfsat goda 16,5 cm (17,0 cm med 16-tums fälgar i grundutförandet Comfort). Fjädringen är fast vilket ger följsamma vägegenskaper men också negativa effekter för åkkomforten. Även ljudkomforten brister. När asfalten är grov bullrar det rejält från däcken och i högre farter blandas även en hel del vindbrus in i konserten.

Kupén känns rymlig även om takhöjden i baksätet är begränsad, i alla fall då bilen är utrustad med öppningsbart panoramasoltak. Instrumenten är tydliga och reglagen väl placerade men själva utförandet är här och var ganska plastigt.

Jämfört med konkurrenterna lovar Suzuki S-Cross avsevärt lägre bränsleförbrukning. Allra snålast blir bilen med den Fiat-konstruerade dieselmotorn på 120 hk och en deklarerad förbrukning av 0,46 l diesel/mil. Men prispåslaget på 25 000 kr skjuter raskt den affären i sank. Dessutom är motorn ganska bråkig med smalt varvtalsregister och en hel del vibrationer och knatter.

Den lika stora och hästkraftsmässigt lika starka bensinmotorn har sämre bottendrag men mjukare gång och är även den ovanligt bränslesnål. 0,59 l/mil vid blandad körning är lågt för en fyrhjulsdriven bil i den här klassen.
Med steglös CVT-automatlåda blir bilen ännu snålare och också riktigt smidig att köra i stadstrafik.

S-Cross har nått högsta nivå, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krockprov. Dock har man inte utrustat bilen med något aktivt säkerhetssystem med autobroms. I övrigt är utrustningsnivån hög och priset mycket konkurrenskraftigt.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT AllGrip 4X4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Suzuki SX4 S-Cross

PRIS, FRÅN KR: 208 400.

MODELL: 5-d, 5-sitsig crossover.

SÄLJSTART: Oktober.

MÅTT, CM: L 430/B 176/H 158.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 245 kg.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar. 4 vent/cylinder. Volym 1 586 cm3. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 156 Nm vid 4 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, steglös CVT-låda. Elektroniskt styrd fyrhjulsdrift.  

PRESTANDA: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,5 s.

FÖRBRUKNING: 5,7 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 130 g/km.

KONKURRENTER: Nissan Qashqai, Skoda Yeti, Kia Sportage, Mazda CX-5.

Plus: Bra pris, 4WD som standard, låg förbrukning.

Minus: Komfortbrister, plastig.

Vad nytt? Helt ny bil med fyrhjulsdrift som standard.

För vem? Den som vill sitta högre och har lite sämre väg fram till sommarstugan.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:37
Oomkullrunkelig

Alla bilar är plastiga. De är gjorda av plast.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:56
Hackenbush

Undrar när man kommer på någon plast som är så bra att man börjar göra karosser av dem också. (ja jag vet att det finns glasfiber men jag menar plastmaterial som håller för tid och tand,)
Problemet är väl att få en plast tillräckligt stark att kunna ta en del av kraften vid kollision.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-14 22:53
Raphael

Jag förvånas över Tommys kommentarer om dieselmotorn, de stämmer inte alls med mina erfarenheter. Men, det är kanske Suzuki som har gjort en billig installation av den. Jag har inte kört denna Suzuki, men jag har kört 105 hästars versionen av motorn i en Fiat 500 L och den gick bra! Och jag har kört en kort sväng med 120 hästars versionen i en Lancia Delta med seletronic automat. Ok lite knatter som dieslar gör, men smalt register? Bråkig? Vibrationer? Möjligen i Suzukin då...

#4 • Uppdaterat: 2013-11-17 18:46
Roger Skagerström

Tror inte plast är nåt jättebra material. Det blir ofta poröst med åren och ska det till rejälare bitar (inte bara ytterskal) så spricker det ju hellre än att demoleras. Metall är väl rätt ensamt om att ha en väldigt solid struktur men ändå kunna deformeras mjukt. Vissa delar skulle man säkert kunna göra i plast, men då måste man skruva ihop bitarna istället och det är nog sämre än svetsfogar när det gäller bärande konstruktioner.

Svaret heter nog kolfiberarmering. Men det är väl än så länge inte direkt gratis. :P

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.