Den är inte lika motorstark som regelrätta GTI-bilar, inte lika gåpåig, den har inte den råaste looken, men Swift Sport har verkligen inget att skämmas för när det gäller ren och skär körglädje.
136 hästkrafter skrämmer inte slag på konkurrenterna, som skryter med uppemot 200, men med förhållandevis låg vikt och ett synnerligen fint avstämt chassi har Suzuki fått till en genuin och inte minst underhållande körupplevelse.
Swift Sport är i grund och botten en enkel bil, istället för turbo och den senaste elektroniken förlitar sig Suzuki på beprövad och vältrimmad teknik som inger förtroende i ur och skur.
Chassit är sänkt och försett med hårdare dämpare och fjädrar, och jämfört med vanliga Swift har följsamheten mot underlaget förbättrats avsevärt. Bilen känns hur stadig som helst och rinner igenom kurvorna utan att svaja.
För att krama ur all effekt måste motorn varvas upp mot rödmarkeringen, men 1,6-litersmaskinen vet vad som gäller och svarar omedelbart på gas. Snabb är också styrningen och känslan är att ratten och framhjulen står i direktförbindelse. Växellådan är mekaniskt kärv och trevlig att hantera.
Samtidigt är Swift Sport en bil som funkar till vardags. Visst, den är lite stötig på sämre vägar, sportstolarna som ger bra stöd vid kurvtagning är lite väl hårda vid längre resor, men komforten är ändå godkänd.
Särskilt välisolerad är bilen däremot inte, på grov asfalt dånar det betänkligt i kupén. En annan plump i protokollet är bagageutrymmet, det är både trångt (211 liter) och svårlastat, tröskeln är ordentlig och fällda stolsryggar ger höga kanter.
Priset för bilen är 169 900 kronor vilket får anses som överkomligt jämfört med konkurrenterna som i vissa fall snuddar - och i andra sticker en bra bit över- 200 000 kronor.
Tidigare test i Vi Bilägare har visat att Swift inte har det bästa rostskyddet, därför kan det vara klokt att bekosta en behandling, men även med en sådan inräknad i kalkylen ger Swift Sport mycket förarunderhållning för rimliga pengar.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport 5D?
PRIS, FRÅN KR: 169 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 389/B 170/H 151.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 130.
MOTOR: Fyrcylindrig bensin, rak, tvärställd, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, volym 1 586 cm3, max effekt 136 hk (100 kW) vid 6 900 v/min, max vridmoment 160 Nm vid 4 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
6,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 147 g/km.
KONKURRENTER: Renault Clio RS, Peugeot 208 GTI, Seat Ibiza Cupra, Ford Fiesta ST med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag sitter och funderar på hur en sån här bil ska kunna attrahera människor i åldern 45+, jag tror det är omöjligt. Då skulle den behöva vara smartare, mycket smartare. Kanske skulle nån som nyss fått körkort kunna ratta en sån här, men bara om den kom som present från mor och far. Det blir tyvärr nog inte många exemplar sålda!
Den säljer bra här i Stockholm i alla fall. Suzuki gör roliga bilar och Swift är mycket välbyggd.
Mycket bra bil för pengarna. Jag tycker att celef ska provköra först!
Jag var själv med på utbildning/lanceringen v nya Suzuki Swift Sport. Även sålt några stycken tidigare.. Måste säga, en otroligt bra bil för pengarna. Där ska man lägga största tyngden!
Toppen Kvalité, trevlig standard utrustning och en riktigt ekonomisk och pigg bil att köra. Swift attraherade precis alla målgrupper, från killen med keps bak och fram, till pensionären som söker en trygg ekonomisk bil.
Får väl provköra en sån vid tillfälle för att se om den även passar en som nästan är pensionär...:)
Kollar man specarna så verkar den kunna ha dragkrok men på bilderna finns det ju nån form av "bakljus" i mitten och lågt nere på "stötfångaren" så det vete f-n om det fungerar i praktiken. Men lite mera motor och 4-hjulsdrift kanske hade gjort den ännu attraktivare - om man lyckats hålla nere priset. Sen får den inte ha alltför låg sittposition på förarplatsen om den skall passa undertecknad.
Jag har ägt tredörrarsversionen och välkomnar femdörrars utförandet. Den här bilen är kanske den roligaste nya bilen rakt av som går att njuta av i verklig trafik utan att genast riskera körkortet. Nyckeln är den riktig låga vikten efter moderna mått, rapp atmosferisk bensinmotor, rolig väghållning med livlig bakaxel och, hör nu, den goda sikten.
Tyvärr behövde jag lasta för mycket då, men hade femdörrarsversionen med delbart baksäte funnits från början hade jag nog haft kvar den!
Jag gillar utseendet på den lilla rackaren och varje gång jag kör en bil som verkligen kommunicerar så blir jag på glatt humör. Men jag hatar vägbuller. Så i längden vinner komfort över körkänsla. Om jag måste välja.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.