Suzuki Swift Sport är framme vid sin tredje generation. Det som skiljer från vanliga Swift är bland annat designen på grillen, sidokjolar, bakre diffusor och takspoiler samt dubbla avgasrör. Under huven sitter en nyutvecklad 1,4-liters turbomotor som ersätter den gamla sugmotorn på 1,6 liter. Antalet hästkrafter har plussats på från 136 till 140, och vridmomentet är nu 230 Nm istället för 160. Förutom att ingenjörerna skalat av 80 kilo på tjänstevikten breder bilen ut sig mer än förut: två centimeter förlängd hjulbas och fyra centimeter utökad spårvidd. Allt detta ska enligt Suzuki ge en positiv inverkan på riktningsstabiliteten.
Som förare sitter jag i bekväma omfamnande sportstolar. I baksätet är sittkomforten mer spartansk, men ben- och huvudutrymme finns så det räcker, i alla fall om jag sitter bakom mina egna justeringar på förarstolen.
"Suzuki Swift Sport är ett okonstlat lyckopiller som vinner mycket på sin ärliga och enkla framtoning."
Sammanfattningsvis tycker jag att Suzuki Swift Sport är ett okonstlat lyckopiller som vinner mycket på sin ärliga och enkla framtoning. Något jag däremot inte är förtjust i är att prislappen har plussats på med ungefär 30 000 kronor jämfört med föregående modell. Swift Sports största styrka har aldrig varit prestandan, utan att det är en billig bil för den som söker halvkombiunderhållning på en budget. Prisskillnaden till dyrare konkurrenter har minskat vilket kanske gör att kunderna uppfattar tröskeln till nästa prisklass som överkomlig.
Är du dessutom inte så förtjust i gult måste du lägga till 5 500 kr extra för att få bilen i blå, röd eller vit metalliclack.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?
Pris, från kr: 199 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 389/B 174/H 150.
Bagagevolym, l: 265–579.
Tjänstevikt, kg: 975.
Motor: 4-cyl direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 373 cm3. Max effekt 140 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 2 500–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s.
Deklarerad förbrukning: 5,6l/100 km. CO2-utsläpp: 125 g/km.
Konkurrenter: VW Polo GTI, Kia Rio GT Line, Renault Clio R.S, Ford Fiesta ST.
Plus: Lättmanövrerad, kvick.
Minus: Pris, hög tröskel i bagageutrymmet.
Vad nytt? Prestandaversion av nya Suzuki Swift.
För vem? Kurvälskaren som reser lätt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.