Sex av tio nya bilar i Sverige har i dag en dieselmaskin i motorrummet. För bara fem år sedan var den siffran en av tio. Sett ur det perspektivet är det inte konstigt att Suzuki Swift nu erbjuds med en snål, turboladdad dieselmotor.
Samtidigt ska man komma ihåg att en dieselbil är betydligt dyrare än en bensinare och att den skillnaden blir extra tydlig när det gäller en liten bil. Dessutom klassas redan Suzuki Swift med bensinmotor som miljöbil.
Hur som helst. Jag trycker på startknappen, rullar ut från garaget och tar mig an Upplands landsvägar. Motorstyrka finns tillgänglig i ett stort register, dieseln visar inga lathetstecken vid omkörningar och är lätt att handskas med. Den femstegade, manuella lådan är samtidigt en god kamrat. Jag behöver sällan växla ned för att hämta ytterligare kraft.
Vid höga varv surrar motorn rejält, utan att leverera särskilt mycket mer skjuts framåt, i synnerhet efter 3 500 varv per minut. Annars upplevs dieseln som behagligt tyst, vilket också gäller kupén som helhet. En del piskande vindar hörs dock från A-stolparna och sidospeglarna, trots att spegelhusen skräddarsytts för att reducera bruset.
Bortsett från innehållet under huven är dieselvarianten samma bil som Swift med bensinmotor. Dieseln har dock en 75 kilo tyngre tjänstevikt och tillåts lasta ytterligare 45 kilo. Utrustningsnivåerna Comfort och Exclusive är desamma, där den senare omfattar extra komfort som klimatanläggning och nyckellöst lås- och startsystem. Alla varianter utrustas föredömligt med högsta tillgängliga säkerhetsnivå, bland annat sju krockkuddar. När bensinaren krockades av Euro NCAP blev resultatet fem av fem stjärnor.
Tillvalslistan är kort, endast metalliclack (3 900 kr) och nyheten stopp/start-system (3 100 kr) kan kryssas.
För milslukare
Suzuki anger en deklarerad förbrukning på 0,42 liter per mil och enligt färddatorn är det inte omöjligt att köra enligt den åtgången, eller möjligen något högre. Det innebär långa sträckor – upp emot 100 mil – mellan bränslestoppen om man tankar fullt.
Liksom bensinvarianten räknas dieseln som miljöbil och slipper därför skatt i fem år. Andra plus med dieseln är motorns högre vridmoment och det bättre andrahandsvärdet. Kort sagt finns en del fördelar. Men är diesel ett klokt ekonomiskt val i fallet Swift? Det beror på.
Jämfört med bensinaren uppgår dieselpåslaget till 25 000 kronor, en ansenlig del av totalpriset. För att köra in glappet krävs en hel del mil under däcken. Suzukis representanter nämner 2 500 mil per år för att bilen ska vara lönsam. Därför tror man att dieselkunderna i första hand finns på landsbygden.
Den som vill kombinera diesel med automatlåda eller fyrhjulsdrift får dock leta efter en annan modell. Det erbjuds inte med Swift.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Diesel?
Pris, kr från: 166 500 (149 900 Comfort).
Modell: Halvkombi, fem dörr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 385/B 170/H 151.
Tjänstevikt, kg: 1 140.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med direktinsprutning och turbo. Volym: 1 248 cm3. Max effekt: 75 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment: 190 Nm vid 1 750 v/min. 5-växlad manuell låda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,7 s. Toppfart 165 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: Skoda Fabia, Mazda 3, Citroën C3, Renault Clio, Toyota Yaris med flera.
Vad nytt? Miljöbilsklassad dieselmotor under huven.
För vem? Den som kör långt och klarar sig med en småbil.
Bra köp? Ja, men räkna först ut hur många mil du avverkar.
Plus: Kraftig motor, snål, välutrustad.
Minus: Stort påslag i relation till priset.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett intressant alternativ.
Suzuki är ett mycket underskattat bilmärke, som länge har uppskattats på landsbygden för sina robusta och driftsäkra bilar.
Säkert en rikigt bra bil. En ordentlig extra underredsbehandling rekommenderas dock!
Utan tvekan en bra bil.
Suzuki Swift är en av de absolut bästa småbilarna. Kanske rent av den bästa. Ett dieselalternativ gör den ännu bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.