Nästa artikel
Provkörning: Suzuki Swift 4x4 (2011)
Provkörning

Provkörning: Suzuki Swift 4x4 (2011)

Publicerad 5 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Suzuki Swift 4x4 är en av de minsta bilarna som driver på alla fyra. Och det gör den via en enkel viskokoppling. Vi har provkört på snö och med 4x4 blir Swift ännu bättre – och roligare!

På vanlig väg är Swift i princip framhjulsdriven. Det finns visserligen ett visst moment också på bakhjulen, som det alltid gör med den har typen av lösning. Men det är först när framhjulen börjar slira som bakhjulen kopplas in. Med en viskokoppling sker det alltid med viss fördröjning.

Det märker man inte mycket av vid vanlig körning på vinterväg. Försöker man ge sig på mer avancerade övningar än så, som till exempel att köra i sand, ute i terrängen eller dra upp en tung båt kan det bli besvärligt.

Men vid normal körning har man betydligt bättre grepp till sin hjälp. Bilen går också lite stabilare eftersom drivningen stöttar när det blir halkigt. Och på Swift 4x4 behöver man inte vrida eller trycka på några kranar utan systemet sköter sig självt.

Vid presentationen fick vi också köra några timmar på Trosta Park, en avlyst övningsbana nära Arlanda, där övningarna innehöll bromsning med undanmanöver, slalom och kurvtagning. Swift visade sig vara lätthanterlig och snabb genom de olika testmomenten.

Swift med fyrhjulsdrift har betydligt bättre framkomlighet än alla andra bilar i samma storleksklass. För närvarande finns endast en konkurrent, Fiat Panda 4x4.

Mår bra av nedväxling
Det var för knappt ett halvår sedan som Suzuki presenterade nya Swift – till det yttre förvillande lika föregångaren. Det är egentligen bara måtten som skiljer. Nya Swift är nio centimeter längre, har utökad hjulbas och är en centimeter högre (läs provkörningen här).

Den fyrhjulsdrivna versionen skiljer sig på några punkter från den framhjulsdrivna. Swift 4x4 har lite mindre bränsletank, 40 i stället för 42 liter, bagagerummet rymmer ett mjölkpaket mindre, 210 i stället för 211 liter. Två centimeter högre markfrigång innebär också att 4x4-versionen har större totalhöjd.

Men att bilen har drivning på båda hjulaxlarna innebär också högre bränsleförbrukning. Swift 4x4 finns än så länge bara med bensinmotor, drar då en halv deciliter mer per mil och klarar inte att uppfylla miljöbilsklassningen. 4x4-modellen har skivbromsar både fram och bak som standard.

Motorn har visserligen bara 94 hästar. Men med den valda utväxlingen på 4x4-modellen ligger varvtalen på 2 900 v/min vid 90 km/tim. Ändå känns motorn lite tunn. Den mår bra av nedväxling och högre varvtal än man vanligtvis använder, för att till exempel ge en snabb och säker omkörning.

17 000 kronor dyrare
Suzuki Swift har den där trevliga småbilskänslan som man kanske letar efter – den är behändig och rolig att köra. Styrningen är bra avvägd och bidrar till kvick respons. Den manuella femväxlade lådan känns också bra. Enda nackdelen är att 4x4 inte finns med automat.

Priset för bättre framkomlighet är 17 000 kronor. Det är ett ganska stort påslag, inte minst på en så liten bil.

Krocksäkerheten ligger på en mycket bra nivå, 2WD fick fem krockstjärnor. ESP och ABS är standard liksom sju krockkuddar.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift 4x4?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki Swift 4x4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Suzuki Swift 4x4

Pris, kr från: 141 900 (i grundutförande – Comfort 4Grip).

Säljstart: Säljs nu.

Modell: Femdörrars kombisedan.

Mått, cm: L 385/B 169/H 153. Markfrigång 16.

Motor: 1,2-liters bensinmotor med 16 ventiler och variabla ventiltider. 1 242 cm3. 94 hk (69 kW) vid 6 000 v/min. 118 Nm vid 4 800 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 13,4 s. Toppfart 165 km/tim. (Tillverkarens uppgift).

Förbrukning: 5,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 128 g/km.

Närmaste konkurrenter: Fiat Panda 4x4.

Vad nytt? Swift har fått fyrhjulsdrivning.

För vem? De som tröttnat på att skotta ut bilen från p-platsen.

Bra köp? Absolut.

Plus: Framkomlighet, köregenskaper, säkerhet.

Minus: Klarar inte miljöbilsklassning, litet bagageutrymme, dyr 4WD.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-05 08:37
Rustan Werling

Det intressanta är att Swift med 4wd blir nästan lika dyr som en SX4 med 4wd, 158000 mot 166000. Jag undrar om inte Suzuki skjuter sig i foten när det blir så tajt mellan modellerna. Jag väljer i så fall en SX4 alla dagar i veckan.

#2 • Uppdaterat: 2011-04-10 11:31
Roy J

Jag har också undrat över skillnaden mellan dessa modeller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.