Det finns mycket som är bra med Suzukis nya lilla högbygge. Trots kompakta yttermått är innerutrymmena så bra att en 183 cm lång passagerare gott och väl har plats bakom en lika reslig förare.
Nästa hela karossidan består av dörrar och det är suveränt lätt att kliva i och ur bilen: bara att svänga in rumpan och sätta sig, nästan utan att böja på huvudet.
Väl inne har de flesta det bekvämt. Framstolarna är ovanligt generösa för att sitta i en så liten bil och stoppningen angenämt fast. I baksätet sitter passagerarna högt och har bra utsikt.
När baksätets ryggstöd fälls sjunker sittdynorna ned lite och det bildas ett stort och nästan plant lastutrymme. Där går att trycka in över 530 liter gods.
I andra änden av bilen surrar en nyutvecklad 1,2-litersmotor så tyst och mjukt att den knappast hörs. De 86 hästarna drar glatt även i branta uppförsbackar.
Vägen är bitvis gropig och dålig men hjulen klarar följsamt både gropar och knölar. Inga smällar eller skrammel.
Jämn kvalitet
Splash ger intryck av att vara väl ihopskruvad. Men så byggs den också av cirka 400 robotar ( i Suzukis ungerska fabrik) och det borgar för en hög och jämn kvalitet.
Men... Suzuki Splash är inte riktigt så stabil som den verkar vid första kontakten.
Tillverkaren räknar inte med mera än fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. I fotgängarprovet satsar Suzuki bara på två stjärnor och det är rent ut sagt dåligt av en nykonstruerad bil som främst kommer att köras i stadstrafik.
- Splash bygger på samma plattform som Swift och för att komma upp till fem stjärnor skulle vi behöva modifiera den alldeles för mycket.
Det skulle bli för dyrt, säger chefsingenjör Toshihiro Suzuki med ett generat leende.
Ett plask till
Svenske importören tänker förstås förse Splash med all möjlig säkerhetstsutrustning. Det gör priset högt men kan inte ändra faktum. De fyra stjärnorna kommer att ligga Splash till last när den lanseras i Sverige i vår.
Men det är inte enda magplasket. Trots att bilen ingår i den miljökänsliga småbilsklassen kommer Suzuki Splash troligen inte att ha en enda motor som klarar gränsen 120 g/km.
Nya 1,2-litersmotorn gör det i alla fall inte. Svenske importören hoppas på en 1,3-liters diesel med 75 hk.
Den ska certifieras i dagarna och från Sverige har det sänts brinnande böner till Suzuki om att försöka skruva ned utsläppen under den magiska gränsen.
Men ropen från en marknad som inte ens säljer en halv procent av produktionen klingar nog inte särskilt högt i Suzukis styrelserum.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Suzuki Splash 1,2Betyg
Suzuki Splash 1,2
Pris: Från cirka 130 000 kr.
Modell: Högbyggd halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Maj 2008.
Mått, cm: L 372/B 168/H 159. Axelavstånd 236 cm.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig. Volym 1 242 cm3. Effekt 86 hk vid 5 500 v/min. Vridmoment 114 Nm vid 4 400 v/min.
Prestanda: Toppfart 175 km/tim. 0-100 km/tim på 12,3 s.
Bränsleförbrukning: 5,6 l/100 km, blandad körning.
CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Atos, Toyota Yaris, VW Fox, Fiat Panda med flera.
Vad nytt? Helt ny bil, baserad på samma tekniska bas som Suzuki Swift.
För vem? Äldre storstadsbor.
Bra köp? Det finns definitivt säkrare investeringar i småbilsklassen.
Plus: Insteget bak, tyst motor, bra utrymmen.
Minus: Krocksäkerheten, bakåtsikten, priset.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.