Det krävs inte många meter bakom ratten för att inse att körglädje inte är Ignis SUV:s starka sida. Styrningen är vevig och okänslig, motorn är frökensvag på låga varv och den tunga, stela bakaxeln dunkar hårt i varje ojämnhet som passeras.
Men bilen är lättmanövrerad och ser tuff ut. För många köpare är det fullt tillräckligt.
Plasten i inredningen har fin känsla, instrument och reglage sitter där man förväntar sig och fungerar bra.
Ignis SUV har en förmåga att se större ut på bild än vad den är i verkligheten. Fler än fyra vuxna går knappast in i kupén. Bagageutrymmet rymmer 236 liter och lasttröskeln är hög.
Säkerhetsmässigt är bilen inte helt genomarbetad. Här finns visserligen trepunktsbälte och nackskydd även på mittplatsen bak, aktiva nackskydd med pisksnärtsskydd i framsätena och sidokrockkuddar som standard. Men såväl strålkastartorkare som bältesvarnare saknas och antisladdsystem går inte att beställa. Ignis SUV har ännu inte krockats hos Euro-NCAP. Fabriken själv tror att ett sånt prov skulle sluta med ett trestjärnigt betyg. Ett dåligt resultat av en ny bil år 2003.
På motorväg går den stabilt om än med en del vindbrus i högre farter. Komforten är inget starkt försäljningsargument. Stolarna är kyrkbänkshårda och lockar redan efter några mil till rast och vila. Förarens körställning blir lidande av att ratten inte är ställbar och placerad i ett läge som många upplever som för högt. Man får sträcka sig fram för att nå överdelen av rattkransen. Förarstolen är visserligen höjbar men bara i ett fast läge.
Efter detta gnällande är vi då framme vid Ignis SUV:s stora fördel. Den variant som förväntas bli storsäljare i Sverige driver även på bakhjulen via en viskokoppling. Systemet liknar det på Volvo Cross Country. Om framhjulen börjar rotera snabbare än bakhjulen förs drivkraften över till bakaxeln. För terrängkörning räcker inte bilen till. Lågväxel och differentialspärrar saknas. På oplogade vintervägar lär det dock fungera finfint.
För strax över 150 000 kronor får kunden en välutrustad, fyrhjulsdriven småbil. Därmed är Ignis SUV unik på den svenska marknaden. Egentligen är det märkligt att fyrhjulsdrift inte slagit bättre här. En marknads-andel under tio procent är lågt i ett land som till stora delar lider av dåligt väglag halva året. Kanske nya Suzuki Ignis SUV kan hyfsa siffrorna.
För den som gillar formen men inte anser sig behöva fyrhjulsdriften, finns en billigare framhjulsdriven variant med 1,3 liters motor. Priset på den ligger från 126 900 kr.
Testad i Vi Bilägare nummer: 13/2003
Pris: 153 900 kr.
Säljstart: Oktober 2003.
Tillverkningsland: Ungern.
Kaross: 5-dörrars kombi.
Längd/bredd/höjd: 377/ 163/160 cm.
Tjänstevikt: 1 085 kg.
Motor: 4-cyl, 1 490 cm3, 99 hk (73 kW) vid 5 900 varv/min, 133 Nm vid 4 100 varv/min. Kraftöverföring: Kontinuerlig 4-hjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/tim 11,0 sek, toppfart 165 km/tim.
Bränsleförbrukning: 7,2 l/100 km vid blandad körning.
+ Fyrhjulsdrift till lågt pris, tufft utseende, Bra garantier.
- Tveksam säkerhet, dålig komfort, dåligt bottendrag i motorn.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.