Deras originalitet har resulterat i en trogen skara kunder. I USA är Subaru större än Volkswagen men desto svårare har det varit att attrahera europeiska köpare. På vår kontinent har Subaru fastnat på en marknadsandel av blygsamma 0,3 procent. Förhoppningen är att generation två av kompaktsuven XV ska lyfta märket från nollstrecket till en procent av marknaden.
Det är svårt att se med blotta ögat men XV är faktiskt omgjord från grunden med en helt ny arkitektur kallad Subaru Global Platform (SGP). Trots att utseendet är en karbonkopia på föregångaren hävdar Subaru att nya XV är ritad med deras nya formspråk ”Dynamic X Solid.”
På en testbana i Österrike blir jag tilldelad två bilar – en gammal XV och en ny XV – för att jämföra generationsskiftet i tekniska kurvpartier, undanmanöverprov, gropar och aggressiva vägskarvar. Vi kör även på grusvägar och på en offroadslinga i anslutning till banområdet.
"Någon vridstark diesel är inte aktuell då Subaru ska fasa ut sina oljebrännare i takt med att utsläppskraven ökar. Istället är en hybridversion att vänta, men den dröjer ett tag till."
Säkerheten har hög prioritet hos Subaru. Nya XV tilldelades den högsta poängsiffran någonsin av den japanska motsvarigheten till Euro NCAP, JNCAP, och automatisk nödbroms som undviker krockar upp till 50 km/tim är standard.
Trots det nya understället är yttermåtten i princip oförändrade. Axelavståndet har vuxit med tre centimeter vilka kommit baksätespassagerarna tillgodo. Bagagevolymen är i det närmaste intakt medan lastöppning är bredare än tidigare. Den flacka bakrutan stjäl plats när bagaget fylls till fullo. Det finns rymligare bilar i klassen.
XV:s största akilleshäl är inte dess bakdel utan finns under huven. Den nya plattformen är framtagen för att husera elektriska drivlinor men XV lanseras med en tvåliters boxerfyra utan turbo som ger 156 hk och 196 Nm. Det är nästan identiskt som föregångaren trots att Subaru säger att motorn är ny. Boxerfyran är nu direktinsprutad vilket ger en plattare vridmomentskurva samtidigt som förbrukningen sänks något, men några exakta siffror är ännu inte officiella.
Den steglösa Lineartronic-lådan lever vidare och passar fortfarande dåligt ihop med den vridsvaga motorn. Tillsammans ger de ett högt motorvarv under acceleration som oönskad bieffekt. Någon vridstark diesel är inte aktuell då Subaru ska fasa ut sina oljebrännare i takt med att utsläppskraven ökar. Istället är en hybridversion att vänta, men den dröjer ett tag till.
Nya XV har genomgående förbättrat sitt jag med bättre köregenskaper, högre komfort vassare terrängegenskaper, fräschare förarmiljö och snäppet rymligare innanmäte – allt till glädje för de redan frälsta.
Men i väntan på bättre motoralternativ får nya XV fortsatt svårt att attrahera nya kundgrupper. En hybridversion kan inte komma snabbt nog. Det är den extra krydda Subaru skulle behöva för att lyfta från nollpunkten i Europa.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?
Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 447/B 180/H 160. Axelavstånd 260. Markfrigång 22.
Bagagevolym, l: 385.
Tjänstevikt, kg: Ingen uppgift.
Motor: Fyrcylindrig boxermotor, bensin, 1 995 cm3. Effekt 156 hk. Vridmoment 196 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Prestanda: Ingen uppgift.
Deklarerad förbrukning: Ingen uppgift.
Konkurrenter: Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Mitsubishi Eclipse Cross, Peugeot 3008, Renault Kadjar, VW Tiguan.
Plus: Säkerhet, terrängduglighet.
Minus: Trist drivlina, elektrifiering dröjer.
Vad nytt? Första modell i Sverige på Subarus nya plattform.
För vem? Den som söker en robust och terrängvillig kompaktsuv.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.