Nästa artikel
Provkörning: Subaru Outback XFuel (2021)
Provkörning

Provkörning: Subaru Outback XFuel (2021)

Publicerad 5 juli 2021 (uppdaterad 5 juli 2021)
Nya Subaru Outback har landat med en åkkomfort utöver det vanliga. Nytt är möjligheten att etanolkonvertera bensinmotorn – en ren skatteflykt.

Redan förra året valde Subaru att slimma antalet återförsäljare och modeller ordentligt. Nu erbjuds tre modeller för märkets hängivna supportergrupp; Forester, XV och Outback.  Samtliga med bensinmotorer där Forester och XV e-Boxer använder en tvåliters boxerfyra som assisteras av en elmotor placerad i växellådan. 

Nya Outback får klara sig utan elassistans med tillhörande batteri men kan i stället stoltsera med en bibehållen släpvagnsvikt på 2 000 kg (1 300 kg med B-körkort). En viktig parameter för landets Subaruägare som får hålla tillgodo med en turbolös bensinare på 2,5 liter som ogenerat släpper ut 193 gram koldioxid per kilometer. 

Det inbyggda takräcket lastar 67,5 kg (185 kg stillastående)

Lösningen i teorin är tillvalet XFuel, en etanolkonvertering som kostar 10 000 kr, utförs på svensk mark och innebär en kraftigt sänkt malusskatt från 12 956 kr till 1 262 kr/år under tre år.

Om Subarus etanolsatsning är tänkt att vara något mer än ett fifflande med skattekronor gäller det att Sverige lyckas bibehålla dagens skatterabatt på E85. Inköpspriset på etanol varierar kraftigt på världsmarknaden och framtiden för miljöbränslet ligger i händerna på EU. Så sent som i höstas skenade priset på E85 och har sedan dess återgått till att ligga runt en krona över bensinpriset när vi justerar för etanolens lägre energivärde. 

Etanolkonverteringen XFuel sänker fordons-skatten med 11 694 kr/år under tre år.

Subarus enkelspåriga utbud av drivlinor skaver när nya Outback är bra på allting annat. Bilen är lättkörd, bekväm och rymlig med bra ljudkomfort och stort baksäte. Om vi bortser från europeiska klimatmål har japanerna gjort sin hemläxa och gjort en bra bil ännu bättre. 

Boxermotorn samarbetar väl med den steglösa CVT-lådan, nu med åtta simulerade steg, som växlar utan ryckighet och ylande. Outback trivs bra på alla underlag men glänser ordentligt på grusvägar med sin permanenta fyrhjulsdrift som normalt fördelar kraften 60 procent fram och 40 procent bak. 

Bensinmotorn på 169 hästkrafter är inget under av ork vilket märks vid omkörningar – max vridmoment år lågt (252 Nm) och kommer först vid 3 800 varv. 

Medieskärmen har växt rejält till 11,6-tums, ovanför sitter kameran för ansiktsavläsning.

Fjädringen är mjuk utan besvärande karossrörelser och chassit är väl balanserat trots bilens storlek. Vid kraftiga sidoförflyttningar går antisladdsystemet in effektivt och tar ner farten.

Modellen har fått en helt ny kaross som har vuxit 5 cm på längden och 3,5 cm på bredden vilket ger generösa innerutrymmen. Bilen har också blivit 7 cm högre vilket möjliggör en rejäl markfrigång på 21,3 cm, två millimeter högre än exempelvis Volvo XC60. 

Även medieskärmen har växt rejält och består nu av en 11,6-tums stående pekskärm med högupplöst och modernt gränssnitt. Skärmen är lätt att använda med fysiska knappar för det viktigaste. Menysystemet går att ha synpunkter på men fungerar efter lite övning.

En funktion som fungerar över förväntan är bilens övervakningssystem som är placerat ovanför medieskärmen. En kamera läser av förarens ansikte och varnar med ljud och symboler om föraren mobilsurfar under körning eller håller på att somna.

Den servicevänliga placeringen av oljefiltret kom 2008 med dieseln som har utgått.

Sedan 1995 har Outback varit förstavalet för bilägare som behöver en kombi med hög markfrigång och fyrhjulsdrift. För bilens målgrupp är inte avsaknaden av elektrifiering ett problem när bilen framför allt används utanför storstädernas miljözoner.

Dagens laddhybrider, med kort räckvidd och låg dragvikt, passar inte heller för längre körsträckor med påkopplat släp. Bästa motoralternativet för Outback är en stark och snål turbodiesel som ger lägre koldioxidutsläpp med möjlighet att tanka HVO100 – inte E85.

Plus: Markfrigång, dragvikt och lastförmåga.

Minus: Törstig bensinmotor utan elektrifiering.

Vad nytt? Går att tanka med E85.

För vem? Bilägare som vill betala extra för att tanka E85. 

Subaru Outback 2,5i Lineartronic Xfuel

Pris, från kr: 374 900.

Skatt kr/år: 1 262. 

Svensk lansering: Nu.  

Mått, cm: L 487/B 188/H 168

Bagagevolym, l: 561-1 822

Tjänstevikt, kg: 1 664.

Motor: Fyrcylindrig boxermotor. Volym 2  498 cm3. Max effekt 169 hk (124 kW) vid 5 000-5 800 v/min. Max vridmoment 252 Nm vid 3 800 v/min. 

Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift med CVT-låda. 

Prestanda: Toppfart 198 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 10,2 s. 

Deklarerad förbrukning: Bensin: 8,6 l/100 km, CO2-utsläpp: 193 g/km. E85: 10,1/100 km, CO2-utsläpp: 161 g/km.

Konkurrenter: Ford Kuga E85, Skoda Octavia Scout, Volvo V60 CC.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 2 juli 2021 Skatteflykt.. I en annan…
  • 2 juli 2021 Blir motorvärmare standard i…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.