Det har tagit Subaru sju år och ett oändligt antal testmil (bland annat i Sverige) för att utveckla boxerdieseln. Under tiden har konkurrenterna roffat åt sig miljontals bilköpare som inte kunnat tänka sig något annat än en dieselmotor. Men att köpa in en färdig motor har inte varit något alternativ för Subaru. Märket står ju för boxermotorer och fyrhjulsdrift och det konceptet har inte gått att rucka på.
Men nu kan de sju svåra åren följas av minst lika många goda. Boxerdieseln är en lyckad motor. Subarus folk kan visa diagram som berättar att boxern är både rappare och snålare än konkurrenternas maskiner. Vi har inte kunnat göra några mätningar men nog verkar Subarumotorn vara i klass med både Audis och Fords tvålitersdieslar.
Bara fem växlar
Den svarar visserligen lite mjukt på gasen men känns stark och villig. Bästa vridmomentet kommer vid 1 800 varv och ungefär där jobbar maskinen vid 70 km/tim på fyran och vid 90 km/tim på femman. Det betyder att föraren har massor av kraft till förfogande.
Av någon anledning har Subaru valt att koppla ihop den moderna motorn med en femväxlad låda. Det känns lite föråldrat, eftersom de flesta konkurrenter har sexväxlat.
På tomgång knackar boxern som en vanlig diesel, men i fart är den tyst. Jämfört med vanliga motorer som har fyra stående cylindrar i rad är boxern kort och kompakt. Längden är bara 35,3 centimeter. Konstruktionen med en kort vevaxel och kolvar som arbetar mot varandra motverkar vibrationer. Några balansaxlar behövs inte och boxern blir därför också lätt.
Boxermotorer har haft rykte om sig att gilla bränsle, men det gäller inte för nya dieseln. Utan större ansträngning lyckades vi köra de första tio provkörningsmilen på Subarus utlovade 5,6 liter, trots att provbilen var rå, med bara 220 mil på vägmätaren. På krokiga vägar, med upprepade inbromsningar och gaspådrag, ökade förbrukningen men vi lyckades aldrig komma över 0,7 l/mil.
Anledning att vara nöjd
Som bilmarknaden ser ut har Subaru sannerligen varit handikappat utan en diesel. Men nu ljusnar det. Minst 1 500 av årets planerade försäljning på 7 000 bilar ska drivas med boxerdieseln. I fortsättningen planerar Subaru att öka med cirka 1 000 bilar per år.
Boxerdieseln sitter i början bara i Legacy och Outback. Nästa dieseldrivna modell blir nya Forester som dyker upp i maj. Den som väljer dieseldrift får betala cirka 25 000 kronor mer än för motsvarande bensinbil. I priset ingår omfattande garantier, exempelvis tre års nybilsgaranti och vägassistans.
Subaru bjuder också på servicen de första tre åren. Det finns skäl till att Subarus ägare mest nöjda av alla. De som skaffar sig en boxerdiesel torde nog inte få anledning att ändra på det.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Subaru Legacy 2,0DBetyg
Pris, kr från: 254 900.
Modell: Fyradörrars sedan (eller femdörrars kombi).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 467 (472)/B 173/H 143 (147).
Motor: Fyrcylindrig boxer med fyra ventiler/cylinder. Turbo och common rail-insprutning. Se tabell nedan!
Prestanda: 0-100 km/tim på 8,7 s. Toppfart 208 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: från 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: från 148 g/km.
Konkurrenter: Ford Mondeo 2,0 TD, Audi A4 2,0 TDI, Peugeot 407 2,0 HDi, Saab 9-3.
Vad nytt? Världens första boxerdiesel för personbil.
För vem? Den som vill åka snålt och långt mellan tankningarna.
Bra köp? Definitivt. Boxerdieseln är ett lyft för Subarus Legacymodeller.
Plus: Låg förbrukning, skön dragkraft, tyst.
Minus: Bara fem växlar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är klart att en bil som heter BOXER måste vara ett mästerverk!
Världens finaste hundras : )
Föråldrat med 5 växlar?? Har alltid undrat denna 6´e växel, när det är samma slutväxel som på en 5 växlad bil! Skulle hellre se 4 växlad låda, det orkar dagens starka motorer, eller en sjätteväxel som verkligen är högre växlad!
Det finns minst tre fel i faktarutan. Enligt subarus hemsida drar Outback 2.0D 5,8 l/100km samt att Acceleration 0-100 km/h går på 9,2 sek. Max hastigheten är 200 km/h. Värdena som Vi Bilägare anger tillhör Subaru Legacy Sedan. Rätt ska va rätt!!
Håller med dig fullt Ante. Har heller inte fattat det hela med sexväxlade lådor då sjätte steget ligger väldigt nära femman i femväxlade lådor. Det innebär ju bara att det blir en växling till som ska utföras innan man är uppe i "marchfart". Vad är det för bra med det??
En sjätte växel borde, som Ante skriver, för att vara vettig (utanför Sveriges gränser), ligga betydligt över femman och användas i farter 120+ .
Har prov kört den i helgen. Och jag säger klart den tystaste bilen jag har kört.
Och den går underbart lägger nog i väg en beställning till veckan på en Legacy station Business ++.
Till Danne och Ante. Har ni kört diselbil? Väldigt begränsat varvtalsområde för att optimalt utnyttja motorn, 2000-4000 varv.
Det innebär att man måste ha fler växlar för att ligga inom detta område. Skall men sedan kunna köra 150km/h (Jo man får det i Tyskland) behöver den högsta växeln vara anpassad efter detta.
Därav 6 växlar på en disel. Bensinmotor, visst där kan man ha färre växlar, men det finns en anledning varför en långtradare har upp till 16 växlar.
Hm... körde ViB en Outback eller en Legacy? Verkar helt grymt om de nu körde en Outback. Passat TDI 4Motion är svår att få under 0,7 l/mil. Men det är ju å andra sidan en taskigt konstruerad bil. Allt annat än tyst och välbyggd.
Körde själv Outback för en tid sedan och diggade den stenhårt. Däremot lyckades jag inte nolla färddatorn, så jag fick aldrig ngn uppgift om förbrukningen.
Blir en Subba nästa gång hur som helst!
kul läsning då jag redan lagt beställning lagd på Legacy kombi. Bästa köp alla kategorier!
Till "Disel" .... och ni andra för den delen åxå :)
Eeehh, jag tycker att det verkar som om "disel" inte kört en modern diesel..! , om du gjort det så upptäcker du nog att du har ett MASSIVT drag från ca. 1200rpm och upp!
Om du vill ha MER växlar motverkar du ju vitsen med konceptet att just kunna åka avslappnat med FÅ växlingar och bra drag över hela registret. Exempelvis min Xantia HDi som drar från 1200 till 5000 utan några som helst problem, och jag tror inte att Subarus nya diesel drar sämre!
Eftersom jag pendlar 21 mil om dagen, varje dag, till och från jobbet och gjort så i 4 års tid nu så uppskattar jag verkligen att slippa växla hela till vid omkörning mm. , nä i med femman när man åker å lägg ur den när man är framme, himla skönt faktiskt!
Jag säger bara automat låda Men det är synd att det ännu inte finns som till val till subaru Diesel Hoppas att det finns om två år då jag skall byta bil
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.