Det är skillnad på kvalitet och kvalitet. I bilvärlden skiljer man på upplevd respektive verklig kvalitet. Den upplevda är exempelvis vad fingertopparna känner när man trevar runt i bilen och även motorljud och däcksbuller. Den verkliga kvaliteten visar sig i längden när bilen inte går sönder eller rostar.
subaru bygger bilar som är robusta och som gör sina ägare lyckliga, det har vi gång på gång slagit fast i ägarundersökningen AutoIndex och det märks på försäljningen.
Biltillverkaren Subaru går för närvarande lysande. I fjol gjordes 750 000 bilar och inom några år väntas siffran nå en miljon. Vinsten förra året blev 643 miljoner dollar, eller cirka 4,5 miljarder kronor.
Att Subaru hushållar duktigt med sina pengar märks dessvärre på Impreza.
Den verkliga kvaliteten är säkert bra, men det är si och så med den upplevda. Det räcker med att öppna förardörren till Subaru Impreza, lyssna till den plåtiga klangen från dörrmekaniskmen och titta in på alla trista plastpaneler.
Det är en bekant syn. För något år sedan morrade vi kritiskt över den billiga inredningen i Subaru XV och den är precis lika omysig i Impreza.
XV och Impreza är nämligen precis likadana. Karosserna är på pricken lika stora, har samma veck och strålkastare. Men crossovern XV har ett högre chassi: 22 centimeters frigångshöjd mot Imprezas 14,5.
Till XV går att få tre olika motorer, till Impreza bara en: en bensindriven 1,6-liters boxermotor på 114 hästkrafter. Det är i klenaste laget för en fyrhjulsdriven bil som väger 1,4 ton. Motorn måste varvas hårt för att ge märkbar effekt. Den har en säreget brusande ton som inte är oangenäm men låter lite ansträngd. I farter över 80 km/tim drunknar emellertid motorsurret i det våldsamma vindbrus som virvlar runt de stora ytterbackspeglarna.
Provkörningen gick på elakast möjliga asfalt på vägar i Stockholmstrakten och mullrandet från däcken överröstade ibland vindbruset. Oväsendet var riktigt ansträngande.
På de torra vårvägarna blev det aldrig tillfälle att prova fyrhjulsdriften. Men Subarus drivsystem är beprövat och pålitligt. Impreza är ständigt fyrhjulsdriven. Med manuell växellåda fördelas kraften lika mellan fram- och bakaxel. Är bilen utrustad med steglös automat, så kallad CVT, går 60 procent av drivkraften till framhjulen under normala fall men kan fördelas om till 50/50.
De flesta Imprezaköpare väntas välja den steglösa kedjedriften Lineartronic som kostar 17 000 kronor, istället för den något omoderna femväxlade manuella lådan. Det gör de rätt i. CVT-lådan jobbar mjukt men kan också göra snabba nedväxlingar.
Subaru Impreza är ett namn som nämns med respekt av rallyförare men hos vanliga bilköpare har den inte varit någon hit. Förra modellen hade ett säljmål på tio i månaden.
Nya Impreza är inte större utanpå men har fått 2,5 centimeter längre mellan hjulaxlarna vilket har givit lite större innerutrymmen. Det går in 80 liter mer bagage, men en hög bakkant gör det besvärligt att lasta tunga saker. Prylarna hamnar på en tunn, lös skiva som är ännu ett exempel på Subarus sparsamhet.
Mellan XV och Impreza skiljer 20 000 kronor. Det är nog värt att lägga till pengarna. XV ser tuffare ut och är mer praktisk med högre frigångs- och sitthöjd.
Så vem ska köpa Impreza? Inte fler än ett par hundra om året, tror generalagenten. Det är nog vackert så.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Impreza?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Subaru ImprezaBetyg
PRIS, FRÅN KR: 189 900.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Omgående.
MÅTT, CM: L 442/B 174/ H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 390.
MOTOR: Fyrcylindrig boxermotor, 1 600 cm3. 114 hk vid 5 600 v/min. 150 Nm vid 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Femväxlad manuell låda eller steglös automat, permanent fyrhjulsdrift med fördelning 50:50 mellan fram- och bakhjul.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,3 s.
FÖRBRUKNING: 6,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 144 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf 4Motion, Kia Sportage, Nissan Qashqai.
VAD NYTT? En lägre och billigare variant av Subaru XV.
FÖR VEM? Den som föredrar funktion framför flärd.
PLUS: Fyrhjulsdriften, utrymmena, CVT-lådan.
MINUS: Billiga material, trött motor, vindbrus.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är roligt med VBÄ ,det ni skriver om är bara så bra med VOLVO men det
finns fak tiskt folk som uppskattar andra bilar också, ni undrar också om var-
för det sitter en färg skärm där det kan väl inte vara så att det fins backamera där, ni testar dåligt .det jag ser är en väldigt dålig test?Om så är fallet så skriv
det. Hade det varit Volvo så hade ni höjt till skyarna.
Ingen kommentar.Det är bara så att det inte är en Volvo.
Ser ut som en tio år gammal korean. Skaffa en designer Subaru!
Ser ut att vara en redigt upplagd förarplats och bilen är ju om inte direkt vacker, så i vart fall snyggare än föregångaren.
Jag har ibland undrat hur många bilägare som sitter och knackar och smeker ytorna inne i bilen - eller om det bara är en journalistsjuka.
Visst, köper jag en Jaguar så vill jag se och känna äkta skinn omkring mig, men i en bruksig standardbil så räcker det bra med ytor som ser trevliga ut även om de känns hårda att ta på. Viktigare är att de är tåliga och inte så lättrepade som en del aluminium-lookalike- plast.
Vindbrus och vägbuller har jag dock svårare att överse med.
Jag gillar Subarus grundrecept med deras speciella drivlina, men kan de aldrig få till någon om inte fullträff så åtminstone en halvträff.
Obegriplig bil att släppa 2013. Gammal design och gammal teknik.
114 hästars sugmotor som enda alternativ. Obegripligt, som sagt!
Utvändigt ser jag inget fel med den. Snyggt med lite kantiga former. Inredningen är lite daterad. Dock - alla som tycker att moderna bilar ser ut som rymdskepp (sliten term) borde uppskatta den här :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.