Nästa artikel
Provkörning: Subaru Forester (2019)
Provkörning

Provkörning: Subaru Forester (2019)

Publicerad 15 juni 2019
Helt nya generationen Subaru Forester kommer till Sverige i höst, uteslutande som hybrid.
Nya Subaru Forester blir märkets första hybridmodell i Europa. Räcker en traditionell boxermotor med elassistans för att ta Subaru in i 20-talet? Vi provkör.
Det finns knappast något märke som håller så hårt på sina principer som Subaru. De stjärnbeströdda bilarna från Japan har haft fyrhjulsdrift och boxermotorer ända sedan 1972. Och strategin tycks fungera, den svenska generalagenten säljer alla bilar de kan få tag i från fabriken och märket placerar sig ständigt högt i AutoIndex.

Med det i åtanke är nya Forester ett stort steg för Su-baru. Nåväl, den ser ut ungefär som utgående Forester och är bara några centimeter större på alla ledder, men när man går på djupet visar den sig bryta tvärt mot föregångaren. Nya Forester, som är den femte generationen i raden, byggs på samma tekniska grund som Impreza och XV och har längre axelavstånd än föregångaren.

Utgående Forester är redan en av klassens rymligare suvar och den nya bilen slösar med benutrymme i baksätet och de stora fönsterytorna på alla sidor ger en luftig känsla i kupén. De tre extra centimeter som lagts mellan hjulaxlarna har alla kommit baksätespassagerarna till godo. Det här borde vara ett av klassens bättre baksäten där en lång passagerare kan sitta bakom en lika lång förare.

Även fram sitter man bra. Borta är föregångarens överdrivet upphöjda körposition som gav känslan av att sitta ovanpå, snarare än i bilen. Här finns möjlighet att sitta lägre.
 

Förarmiljön i nya Forester liknar i mångt och mycket såväl Impreza som XV.

Förarmiljön är helt ny jämfört med föregående Forester, men i stort sett hämtad rakt av från Impreza. Det innebär bland annat att det finns en stor pekskärm och ovanför den en liten skärm som visar extra information. Den lilla skärmen kallas MFD (Multi Function Display) och är, precis som i Impreza, fullkomligt onödig.

En nyhet är att det i toppen av skärmen sitter en kamera riktad mot föraren. Den läser av ansiktet och varnar med ljud och symbol i mätarhuset om föraren ser trött ut eller tar blicken från vägen för länge. Ansiktsavläsningen används även för att ändra förarprofil. På så sätt kan bilen ”se” vem som sätter sig i förarstolen och automatiskt ställa in stolen, speglarna och klimatanläggningen efter tidigare inställningar. Smidigt!


Nya Forester kommer uteslutande att säljas som hybrid. Lugn, boxermotorn finns kvar. Likaså fyrhjulsdriften och CVT-växellådan. Nyheten är att Subaru har stoppat in en 17 hk stark elmotor i växellådan, framför fördelningslådan som skickar bensin- och elmotorns sammanlagda kraft till alla fyra hjul. Drivlinan kallas e-Boxer.
 

"Subarun vinner inga skattefördelar eftersom utsläppet är för högt."

Det är mycket svårt att köra enbart på el. Det går med en extremt försiktig gasfot i låga hastigheter men vid normal körning snurrar båda motorerna och CVT-lådan låter bensinmotorn yla för full hals under hård acceleration. Eldriften är mest att betrakta som en funktion för tysta och utsläppsfria parkeringsmanövrar.

Den angivna förbrukningssiffran 6,8 l/100 km är svår att nå ner till under vanlig körning och den är inte heller helt fastställd. Nya Forester har inte börjat byggas för den europeiska marknaden och har inte hunnit få sitt typgodkännande.

Forester e-Boxer kommer att gå i direkt klinch med Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4 Hybrid. Alla tre är jämnstora, jämndyra och nästan jämnfärska suvar med hybridsystem utan möjlighet till extern laddning. Dessvärre, för Subarus del, har Forester 15 respektive 53 gram högre koldioxidutsläpp per kilometer.

Subarun vinner inga skattefördelar eftersom utsläppet är för högt, och någon extra prestanda är det knappast att tala om. E-Boxer är Subarus första steg mot elektrifiering, men det är hög tid att börja ta större kliv.


Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?

Relaterade bildspel

Subaru  Forester e-boxer

Pris, från kr: 374 900.
Svensk lansering: Oktober. 
Mått, cm: L 463/B 182/ H 173.
Bagagevolym, l: 509–1 779.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd.
Max dragvikt, kg: 1 870.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 995 cm3, max effekt 150 hk vid 5 600 v/min, max vridmoment 194 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor max effekt 17 hk. Total systemeffekt 167 hk, 259 Nm.  
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT). 
Prestanda: Ej fastställd. 
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 181 g/km.
Konkurrenter: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i, Honda CR-V Hybrid AWD, Nissan X-Trail, Jeep Cherokee.
 

Plus: Utrymmen, dragvikt.
Minus: Komfort, klen hybriddrift.

Vad nytt? Femte generationen Forester, nu med hybriddrift.
För vem? Den som sätter framkomlighet och stryktålighet främst.    
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.