Med det i åtanke är nya Forester ett stort steg för Su-baru. Nåväl, den ser ut ungefär som utgående Forester och är bara några centimeter större på alla ledder, men när man går på djupet visar den sig bryta tvärt mot föregångaren. Nya Forester, som är den femte generationen i raden, byggs på samma tekniska grund som Impreza och XV och har längre axelavstånd än föregångaren.
Utgående Forester är redan en av klassens rymligare suvar och den nya bilen slösar med benutrymme i baksätet och de stora fönsterytorna på alla sidor ger en luftig känsla i kupén. De tre extra centimeter som lagts mellan hjulaxlarna har alla kommit baksätespassagerarna till godo. Det här borde vara ett av klassens bättre baksäten där en lång passagerare kan sitta bakom en lika lång förare.
Även fram sitter man bra. Borta är föregångarens överdrivet upphöjda körposition som gav känslan av att sitta ovanpå, snarare än i bilen. Här finns möjlighet att sitta lägre.
En nyhet är att det i toppen av skärmen sitter en kamera riktad mot föraren. Den läser av ansiktet och varnar med ljud och symbol i mätarhuset om föraren ser trött ut eller tar blicken från vägen för länge. Ansiktsavläsningen används även för att ändra förarprofil. På så sätt kan bilen ”se” vem som sätter sig i förarstolen och automatiskt ställa in stolen, speglarna och klimatanläggningen efter tidigare inställningar. Smidigt!
Nya Forester kommer uteslutande att säljas som hybrid. Lugn, boxermotorn finns kvar. Likaså fyrhjulsdriften och CVT-växellådan. Nyheten är att Subaru har stoppat in en 17 hk stark elmotor i växellådan, framför fördelningslådan som skickar bensin- och elmotorns sammanlagda kraft till alla fyra hjul. Drivlinan kallas e-Boxer.
"Subarun vinner inga skattefördelar eftersom utsläppet är för högt."
Den angivna förbrukningssiffran 6,8 l/100 km är svår att nå ner till under vanlig körning och den är inte heller helt fastställd. Nya Forester har inte börjat byggas för den europeiska marknaden och har inte hunnit få sitt typgodkännande.
Forester e-Boxer kommer att gå i direkt klinch med Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4 Hybrid. Alla tre är jämnstora, jämndyra och nästan jämnfärska suvar med hybridsystem utan möjlighet till extern laddning. Dessvärre, för Subarus del, har Forester 15 respektive 53 gram högre koldioxidutsläpp per kilometer.
Subarun vinner inga skattefördelar eftersom utsläppet är för högt, och någon extra prestanda är det knappast att tala om. E-Boxer är Subarus första steg mot elektrifiering, men det är hög tid att börja ta större kliv.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 374 900.
Svensk lansering: Oktober.
Mått, cm: L 463/B 182/ H 173.
Bagagevolym, l: 509–1 779.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd.
Max dragvikt, kg: 1 870.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 995 cm3, max effekt 150 hk vid 5 600 v/min, max vridmoment 194 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor max effekt 17 hk. Total systemeffekt 167 hk, 259 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).
Prestanda: Ej fastställd.
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 181 g/km.
Konkurrenter: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i, Honda CR-V Hybrid AWD, Nissan X-Trail, Jeep Cherokee.
Plus: Utrymmen, dragvikt.
Minus: Komfort, klen hybriddrift.
Vad nytt? Femte generationen Forester, nu med hybriddrift.
För vem? Den som sätter framkomlighet och stryktålighet främst.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.