Jordbävningen i mars ställde till det för hela den japanska bilindustrin. Subaru klarade sig emellertid ganska bra. Huvudfabriken ligger i Gunma långt från kusten.
Men många underleverantörer drabbades hårt och utan delar är det svårt att bygga bilar. Produktionen sjönk med en tredjedel under våren och sommaren och svallvågorna efter tsunamin har nått ända till den svenske importören.
Försäljningsprognosen för i år har fått skrivas ned med cirka 40 procent (till 3 300 bilar) och några stora nyheter finns inte på höstens program.
Suven Forester är enda ljuset i modellmörkret. Den blinkar glatt med nya backspeglar och interiören har fått lite fräschare utseende. Största förändringen har dock skett under motorhuven.
Subarus boxer-motorer har förut varit ganska begivna på bränsle, men nu har de trimmats. Förbrukningen hos både bensinmotorn och dieseln har sjunkit med drygt tio procent, vilket gjort Forester till en av de snålaste fyrhjulsdrivna suvarna i sin klass.
Öronbedövande muller
Vi har provkört versionen med dieselmotor. Karaktären har inte förändrats och det är sannerligen inte nödvändigt, för det är en råstark maskin som ger den 1,6 ton tunga bilen spänstiga egenskaper. Den klarar sig nu med knappt 0,6 deciliter per mil.
Motorn är ihopkopplad med en sexstegad manuell låda som filats till för att bli extra lättväxlad. Någon automatlåda finns inte till dieselmodellen. Motorn gör inte stort väsen av sig. Det är värre med de stora däcken som kan mullra rätt så öronbedövande på dåliga landsvägar.
Bortsett från oljudet går bilen emellertid bekvämt på gropigt och ojämnt underlag. Fjädringen är på gränsen till mjuk, men har ändå styvats upp på nya årsmodellen. När vi tidigare testat Forester i hårda svängprov har den visat obehagliga tendenser att studsa med bakvagnen. Vid provkörningen fanns emellertid inga möjligheter att undersöka om olaterna minskat.
Helt ny nästa år
Det är bara knappt fyra år sedan Subaru Forester lanserades, så någon större modernisering borde väl inte behövas. Men Subaru verkar inte vara tillfreds med sin suv. Redan nästa år aviseras en helt ny Forester, vilket den som funderar på bilköp bör ha i åtanke.
Årets modell finns i olika versioner i ett prisspann mellan 249 900 kr (med bensinmotor på 150 hk) och 329 900 kronor med diesel och full utrustning, bland annat läderklädsel och glastak. I alla pris ingår permanent fyrhjulsdrift och fri service i tre år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Subaru Forester 2,0D XEBetyg
Pris, kr från: 329 900 kr.
Modell: Suv med fem dörrar.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 456/B 178/H 168.
Frigångshöjd, cm: 21,5.
Motor: Turbomatad boxerdiesel. Volym 1 998 cm3. Effekt 147 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 1 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,4 s. Toppfart 186 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 5,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 155 g/km.
Konkurrenter: Audi Q3, BMW X3, Hyundai ix35, Kia Sportage, Toyota RAV4, Volvo XC60, VW Tiguan m fl.
Vad nytt? Uppfräschad interiör och lite snålare motorer.
För vem? Skogsfolk och andra som vill ta sig fram på dåligt underlag.
Bra köp? Säkert. Subaruägare är ytterst nöjda med sina bilar.
Plus: Bekväm fjädring, dragvillig motor, framkomligheten, dragförmågan, servicekostnaderna (i tre år).
Minus: Vägbuller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.