Nästa artikel
Provkörning: Subaru Forester (2013)
Provkörning

Provkörning: Subaru Forester (2013)

Publicerad 25 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Subaru Forester är en praktisk suv som blir en svårstoppad konkurrent i klassen – både på väg och i terräng.

Forester har fått ett helt nytt skal. Bilen har blivit 1,5 cm bredare men också 3,5 cm längre och högre.  Undertill har axelavstånd och spårvidd ökats några viktiga centimeter.

Drivlinan består av Subarus beprövade boxermaskin, i diesel- eller bensin-utförande. Och alla versioner har självklart Subarus signum – permanent fyrhjulsdrivning via fördelningsväxellåda och en viscokoppling som möjliggör att hjulen kan rulla olika fort.

Nu kommer Subaru också med en ny direktinsprutad bensinturbo på skapliga 240 hästar och med ett vridmoment på 350 Nm trots att den är byggd på tvålitersbensinaren. Det är en intressant och kraftfull motor, vilket vi fick känna av vid provkörningen som delvis gjordes i finsk terräng.

Bränsleförbrukningen för 2.0 XT som är försedd med CVT-växellåda  uppges ligga på måttliga 8,5 l/100 km. Subarus CVT-låda med sex förvalda lägen som man kan välja mellan är både smidig och effektiv.

Subaru bedömer visserligen att det är 2.0D XS som blir den mest sålda versionen. Men  2.0 XT hamnar nog inte långt efter. Den har all utrustning Subaru kan erbjud för Forester. Det enda tillägget man kan göra är metalliclack för 6 900 kronor. Navigator saknas ännu som tillval.

Hur är då nya Forester att köra? Ja, efter 3,5 mil på finska delvis isiga landsvägar kan konstateras att bilen är lätthanterlig. Subarus antisladdsystem VDC griper in mjukt och Forester upplevs som stabil med bra styrning och, i alla fall vid lätt last, fast och bestämd fjädring.

Den manuella lådan är lättväxlad med bra lägen. Dieselmotorn känns stark med sina 350 Nm och gör lite väsen av sig.

En omedelbar iakttagelse är att man  har ovanligt bra och fri sikt från förarplatsen. Takstolparna skymmer inte så mycket och rutorna sitter på rätt höjd.

Vi körde också en hel del tester för att känna på vad bilen verkligen klarar i terräng. Och det är nog få konkurrenter i den här klassen som kan mäta sig med Forester i det avseendet.

Forester klarar att ta sig fram med ett fram- och bakhjul i luften, har system för att själv ta sig ned för branta lut och är allmänt mer kvalificerad än de flesta av oss som normalt håller oss på vägen.

Det är bra att Subaru nu har börjat krocktesta bilarna också i Euro NCAP. Nya Forester plockade  maximala fem stjärnor och fick förhållandevis högt betyg för barnskydd, fotgängarskydd och förarstödsystem.

Om ett år kommer Eyesight, ett system med stereokamera och autobroms. Subaru lämnar normala garantitider, tre år (tolv för rostskydd), plus fri service i tre år eller 4 500 mil.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Forester

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Subaru Forester

PRIS, FRÅN KR: 254 900–354 900.

MODELL: Suv med permanent 4WD.

SÄLJSTART: Mars 2013.

MÅTT, CM: L 460/B 180/H 174. Axelavstånd 264 cm. Markfrigång 22 cm.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 270. Max drag 2 000 kg, B-kort 1 485 kg. Bagage 505/1 592 l.

MOTOR: Boxer diesel/bensin 2,0 l alternativt 2,5 l bensinturbo. 150, 147 resp 240 hk. 350, 196 resp 350 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: 4WD man/aut.

PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. (2.0D XS) Acc. 0–100 km/tim: 10,2 s.  

FÖRBRUKNING: 5,7 l/100 km (2,0D).

CO2-UTSLÄPP: 150 g/km (2.0D).

KONKURRENTER: Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Honda CR-V, Mazda CX-5, Nissan X-trail, Toyota RAV4, VW Tiguan, Volvo XC60 m. fl.

Plus: Framkomlighet, sikt, dragförmåga, utrustning, krocksäkerhet.

Minus: Autobroms först om ett år, ej automat till dieselmotor.

Vad nytt? Helt ny kaross.

För vem? Den som vill ha en rymlig kombi med bra framkomlighet och bra utrustning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-25 10:16
Onehp

Tjänstevikt 1270kg?

#2 • Uppdaterat: 2013-03-25 10:50
erito

Jag tycker många konkurrenter borde få en stjärnas avdrag i EuroNCAP för dålig runtom-sikt.

Det här är en rejält bra bil med utrymmen, framkomlighet, ekonomi, vägkontakt och körglädje som få matchar. Om ens någon?

Själv väljer jag ändå Outback pga att den får diesel+cvt och har snäppet bättre komfort.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-25 16:01
erito

MVH AL, jag kan inte säga något om FOUR C då jag kört utan detta.
Generellt sett så är Forester nu riktigt bekväm, men inte lika tyst som Outback och XC70. XC60 och volvo över lag har sköna stolar, men jag tycker att mycket utav vägegenskaperna blir "grumliga" i dessa bilar. Audi med luftfjädring är mycket komfortabel, men utan detta och speciellt med sportchassie som tyvärr sitter på de flesta Audi idag så är den för hård.

Vägegenskaperna och att du verkligen känner att du har full kontroll är unikt i Subaru (för den prisklassen). BMW kommer nära, men ändå inte lika bra. Ljudmässigt är nya Forester lite bättre än förra, men Outback bäst.

Som vanligt så är det ju vad jag tycker, ut och provkör själv. Det är både kul och gratis :)

Alla har olika preferenser. Första gången tyckte jag Subaru var lite avskalade och "råa" jämfört med de BMW jag ägt/kört tidigare, men ändå med fin komfort. Nu har jag svårt att tänka mig att byta märke för tillfället.
Helt klart är dock att symmetrisk awd med riktiga fördelningslådor är bäst på marknaden vad gäller personbilar.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-25 19:48
maxistockholm

Det kan mycket väl, rentav troligen, bli en Forester för mig nästa gång, men:

1) Att Subaru skulle ha så mycket bättre fyrhjulsdrift än andra system håller jag inte med om; tycker nog att Haldex (senaste generationen) i min Land Rover Freelander funkar minst lika bra som fyrhjulsdriften i min tidigare Subaru Legacy (förra generationen visserligen). Mitt intryck är att min kompis Outback av senaste version inte är bättre den heller. Har Subaru på något sätt förbättrat systemet i nya Forester (och då syftar jag inte på terrängprogrammet "X-drive" eller liknande)?

2) Tyvärr tycker jag senaste Outback känns mer än lovligt plastig (har åkt en hel del i den), hoppas Forester är bättre på den punkten. Bilen är hursomhelst riktigt snygg utvändigt åtminstone har jag redan hunnit se, faktiskt bättre än på bild!

3) Jag är också skeptisk till CVT-automatlådan (som väl kommer inom kort även till Forester) och - som jag förstått saken - att det inte finns bi-xenonstrålkastare till någon version. Blir till att provköra noga av dessa skäl, och då även i mörker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.