Nästa artikel
Provkörning: Subaru BRZ (2012)
Provkörning

Provkörning: Subaru BRZ (2012)

Publicerad 26 april 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Subaru tänker att sportcoupén BRZ ska vara en rolig andrabil för den välbärgade 40-åringen. Att det finns en förstabil i garaget är nog viktigt, risken finns annars att man till slut tröttnar på busigheten.

Stenhårt chassi, låg tyngdpunkt, varvvillig högljudd  motor och bakhjulsdrift. Det är på något sätt sportbilens grundrecept som Subaru/Toyota har återvänt till när man skapade BRZ. Eller GT 86 som bilen heter på Toyotaspråk. Bilen har de två utvecklat tillsammans och såväl BRZ som GT 86 byggs av Subaru. Endast några detaljer   skiljer. När de japanska ingenjörerna ska förklara poängen med BRZ återkommer de gång på gång till samma tema – boxermotorn och dess låga placering ger rekordlåg tyngdpunkt. Låg tyngdpunkt ger i sin tur en bil som är roligare och säkrare att köra. Vi har tidigare provat systerbilen GT86 på racerbana. Nu ska vi köra BRZ på riktigt.

De smala asfaltsvägarna slingrar sig som galna ormar upp och nedför bergssidorna i trakten av den franska parfymstaden Grasse dit Subaru förlagt den första internationella provkörningen av BRZ. Bokstavskombinationen står för Boxer Rearwheeldrive Zenith.

Kollegan som tog första passet bakom den nästan lodrätt placerade ratten är klar. Jag ruskar av mig åksjukan och sjunker ned i den djupt skålade och extremt lågt placerade förarstolen. Kortare förare kan hamna nära instrumentbrädan men själv sitter jag perfekt. Jag sänker ratten och drar den mot mig så långt det går. Känner på kopplingens aluminiumpedal. Jodå, jag sitter rätt. Instrumentbrädan framför mig domineras av en stor varvräknare, rödmarkerad från 7 500 varv. Till vänster om den sitter hastighetsmätaren, tätt graderad och vriden så att slutet av skalan, 260 km i timmen, hamnar rakt uppåt. När jag frågar om varför, erkänner Subarus ingenjörer utan omsvep att jodå, det är främst med tanke på design som man gjort mätaren så – det finns ju en digital visning i varvräknaren också! Ja, så varför bråka om en mätare så svåravläst att man knappt kan använda den.

Fast 260 lär ingen få se den komma upp i. Toppfarten anges till 226 km/tim. Nyckellöst startsystem ingår i det fylliga premiumpaketet som troligen blir standard när bilen kommer till oss. Då ingår också klimatanläggning, Torsendiff i bakaxeln, farthållare, ljudanläggning med mera.

Jag trampar ned kopplingen, trycker på startknappen till höger om ratten och boxerfyran morrar igång. Grundkonstruktionen är Subarus men motorn har utrustats med direktinsprutning från Toyota. Motorn har hög litereffekt för att vara en sugmotor, 200 hk ur två liters cylindervolym. Kupén delas av en hög mittkonsol och överst på den tronar spaken till den lättjobbade 6-växlade manuella lådan.

Jag lägger i ettan, ger duktigt med gas, släpper kopplingen, bakdäcken gnyr och bilen skjuter fart. Ingen halsbrytande acceleration men vid 5 000 v/min händer något. Hästarna rusar till och boxerfyran vrålar glatt när varvräknarnålen sprättar uppåt. En röd lampa tänds och jag smäller i tvåans växel. Jag hinner upp till fyran innan vi är framme vid den första skarpa högerböjen och jag får slå av. Men det är mest jag som fegar. Subarun klarar betydligt mer. Bilen styr lekande lätt in i kurvan och ligger platt som det berömda strykjärnet genom kurvan. Tydligt är att det finns fog för allt snack om låg tyngdpunkt. Fast styrningen har inte riktigt den precision jag skulle önska. Runt mittläget är den lite diffus.

Men bilen rinner lekande lätt genom kurvorna. När vi plötsligt möter en gigantisk gul lastbil mitt i en skymd kurva, tolererar bilen utan och vidare mitt hastiga gasuppsläpp och tvära inbromsning. Köregenskaperna är inte bara underhållande utan också trygga och godmodiga.

Men den skojiga vägen tar slut och följs av ett pärlband av franska småbyar, fyllda av vägarbeten. Här avslöjas mindre smickrande sidor. Motorn är väldigt tunn i det lägsta varvtalsregistret och det gäller att föraren är följsam i samspelet mellan koppling och gas, annars blir det motorstopp i korsningarna.

Men det stora problemet är fjädringskomforten. Varje liten skarv, gupp, hål, lagning eller tja, tuggummi man kör över, levererar en stöt upp i ändalykten. Framför allt blir detta störande på passagerarplats. Föraren står ut längre men till slut blir det för mycket av det goda även för den som kör. Subaru tror att BRZ-kunden är drygt 40 år gammal, bilentusiast och köper Subarun som andrabil. Även om bagageutrymmet klarar två golfbaggar eller fyra fälgar är det inte de praktiska egenskaperna som kommer att sälja bilen. Det här är främst ett nöjesåk för ljumma sommarkvällar. Som sådant är BRZ svårslagen.

Subaru BRZ Premium

Pris, från kr: Ca 320 000.
Säljstart: Juli.
Modell: 2+2 sitsig sportcoupé.
Mått, cm: L 424/B 178/H 142.
Tjänstevikt, kg: 1 314.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad boxermotor. Volym 1 998 cm3. Max effekt 200 hk vid 7 000 v/min. Max vrid 205 Nm vid 6 600 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 6-vxl manuell eller 6-stegs automat.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,6 s. Toppfart 226 km/tim.
Förbrukning: 7,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 181 g/km.
Konkurrenter: VW Scirocco, Peugeot RCZ, Hyundai Genesis Coupé, Audi TT, Mini Coupé, Mazda MX-5.

Vad nytt?
Helt ny sportcoupé från Subaru/Toyota.
För vem?
Den som prioriterar körglädjen över allt annat.    

Plus: Kul att köra, tuff design, måttlig bränsleförbrukning, mycket utrustning.

Minus: Stötig fjädring, billig känsla i inredningen, vägljud och vindbrus.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-26 11:08
Filips

Hur kommer det sig att den bara matar ut 205 Nm. Vafan min gamla V40 2.0T hade 163 hk och 240 Nm. Har det någonting med boxerdesignen att göra? Tycker det är lite lurigt at tsäga att man har 200 hk men bara 205 Nm. Det är ju förbasken vridet som får bilen att röra sig...

#2 • Uppdaterat: 2012-04-26 11:29
Filips

Varvstoppet på 7400 rpm är inte heller astronomiskt högt så jag stör mig verkligen på det lilla vridmomentet. Hondas R-type motor har varvstoppet på 8500 rpm och ett maxvrid på 187 Nm. Så det säger ju lite. Hade man stoppat in en turbo hade vridet blivit betydligt högre och vid lägre varv. Men det skulle samt förstöra bilens karaktär. Väldigt problematiskt det här.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-26 12:24
MrKreosot

Sugmotor/turbo inte samma sak. Att ge utsagor om motorers verkliga karaktär är också svårt om man inte har provkört. På pappret fin fina data men i verkligheten usla köregenskaper eller tvärt om.
Själv föredrar jag motorer med ett högt grund vridmoment redan från tomgångs varvtal japp det kostar bränsle men det är det värt. Att ha topp vridmomentet uppe vid eller över 5000 varv är helt värdelöst för den vanlige bilisten men kan vara väldigt roligt....emellanåt.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-26 21:34
MrR36

Lite saftigt pris för denna vagn... Runt 220-250 tkr har varit rimligare pris. gillar Subaru, har alltid gjort det. Men på tok för högt pris!!

#5 • Uppdaterat: 2012-04-27 00:00
Roger Skagerström

Funderar - är den där blåa samma färg som Bayside Blue på Skyline R34'an tro?

#6 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Låter som en riktig sportvagn. Bra jobbat av japsarna!

Den har väl heller inga riktiga konkurrenter då Sciroccon och Peggan är softare med mera glidarpretentioner och passar hårfrisörskor bättre.(Inkluderat jag själv då jag har en dålig rygg...).

#7 • Uppdaterat: 2012-04-26 11:01
milkylainen

Hög litereffekt är 120hk/l för en sugmotor. 100hk/l är mediokert.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.