Nästa artikel
Provkörning: Smart Forfour
Provkörning

Provkörning: Smart Forfour

Publicerad 19 april 2004 (uppdaterad 8 maj 2014)
Smarts första fyrsitsiga bil har ett förföriskt utseende - men förskräckande priser.

Det går bra för Smart. På bara fem år har världens yngsta biltillverkare vuxit till 125 000 producerade bilar. Försäljningen är nu spridd i 30 länder och Smart ser inget slut på tillväxten för sina fräckt designade småbilar.

Under sitt korta liv har Smart spottat fram den ena modellen efter den andra. Hittills har det gått att köpa Smartbilar i fem olika varianter och nu kommer den sjätte. Forfour blir tillverkarens första modell med baksäte och fyra dörrar. Det fyndiga namnet berättar att det finns plats för fyra, men det går att köpa till bälte och nackskydd för en femte passagerare (för en tusenlapp).

Forfour är konstruerad på samma sätt som tidigare Smartbilar. Stommen är en bastant ram av tre olika sorters höghållfast stål. På denna är ytterpaneler av plast fästa. Ramen är synlig och ger bilen en tuff profil som inte går att ta miste på. Forfour ser stark och stöddig ut och det är ingen falsk utstrålning. Stålramen gör bilen lika krocksäker som en Mercedes.

Trots att Forfour bara är 375 centimeter lång är baksätet rymligt. Takhöjden räcker till för passagerare på uppåt två meter och benutrymmet är också hyfsat.  Den som tittar in i bagaget förstår hur det hänger ihop. Där går det bara in ett par handbagageväskor.

Men den som behöver mera plats för last kan skjuta fram baksätet 15 centimeter. Eller fälla ihop det mot framstolarna. Då ökar lastutrymmet från 268 liter till nästan en kubikmeter.
Det finns alltså bra med plats baktill, men med komforten är det ändå lite si och så. Sittdynan är kort och baksätets ryggstöd konstigt skålat. För att inte passagerarna ska sitta som kommatecken har Smart inlemmat två kuddar i standardutrustningen. Dessa kan stoppas in bakom svankryggen och sen sitter man lite bekvämare.

Men åt studsandet finns ingen bot. Smart Forfour står på ett hårt chassi som ger precisa köregenskaper, men som får bilen att stampa på guppig väg.

På höga varv

Forfour kommer att säljas med tre nya bensinmotorer. (Två dieslar kommer senare.) Minsta motorn är trecylindrig, på 1,1 liter och 75 hästar och orkar inte ge bilen det temperament som den ser ut att ha. Den största maskinen, 1,5 liter och 109 hk, är rolig men högljutt grov i tonen.

I Sverige väntas mellanmotorn på 1,3 liter och 95 hk bli den mest efterfrågande. Den gör bilen tillräckligt pigg tack vare en låg utväxling. Tyvärr jobbar den på så höga varv att surrandet blir irriterande. I 110 km/tim längtar man intensivt efter ytterligare en växel.

Men den som vill ha sex växlar får köpa till en halvautomatisk låda som kan sköta växlingen själv eller styras med både golvspak och "paddlar" på ratten. Den växlar snabbt och bestämt och är trevligare än den något degiga manuella växellådan. Med automatlådan drar bilen dessutom mindre bränsle.

Provkörningen sker utanför och i Rom som blivit ett riktigt Smart-fäste. Den som kryssat omkring i kaoset av vilda mopedister, upphetsade bilister, virriga turister och parkeringsanarki förstår varför. Men Forfour är 75 centimeter längre än sin tvåsitsiga syster (som nu kallas Fortwo) och känns stor i Romtrafiken.

Trots att Forfour betraktas som en stadsbil, är det ingen smart sådan. De kraftiga vindrutestolparna skymmer en hel del av omgivningen och om man har tur att hitta en liten p-lucka får inbackningen ske lite på känn. Bakstolparna är breda.

I ett getingbo

Smart Forfour ger sig in i ett getingbo av små duktiga bilar och ska ändå hitta minst 50 000 köpare, varav cirka 600 i Sverige. Den förföriska designen är förstås lockande, men priserna är det inte. I alla versioner ingår sladdhämmande ESP, krockkuddar och annan säkerhetsutrustning, men resten får man köpa till. I grundversionen Pulse finns inte ens höj- och sänkbar förarstol.

Den som köper en liten smart bil vill antagligen ha lite komfortprylar också. Som radio (från 4 750 kr), luftkonditionering (paket för 19 900), den trevliga automatlådan med rattpaddlar (9 300), sidokrockgardiner (2 500), ett härligt panorama-glastak (3 000), kanske ett insynsskydd för bagage (600)... Det mesta finns, men det kostar. Och plötsligt är Smart Forfour 1,3 som kostar 139 900 kronor uppe i sådär 190 000 kr!

Med den prislappen är Smart Forfour mer förfärande än förförande.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 3/2004

Smart fourfour

Tillverkningsland: Holland. Pris: 1,1 - 129 900 kr; 1,3 - 139 900 kr; 1,5 - 149 900 kr.

Garantier: Två års fabriksgaranti och sex års garanti mot genomrostning. Ingen vagnskadegaranti. Längd/bredd/höjd: 3,75/168/145 cm.

Motorer: 1,1 liter med tre cylindrar, 75 hk. 1,3 liter med fyra cylindrar, 95 hk. 1,5 liter med fyra cylindrar, 109 hk. Prestanda: 0-100 km/tim: 1,1 liter 13,4 sek. 1,3 liter 10,8 sek. 1,5 liter 9,8 sek.

Förbrukning: 1,1 liter - 5,5 l/100 km. 1,3 l - 5,6-5,8 l/100 km. 1,5 l - 5,8-6,1 l/100 km. (Den lägre siffran är med halvautomatisk växellåda).

CO2-utsläpp: 1,1: 130 g/km. 1,3: 138 g/km. 1,5: 140 g/km.



+ Snåla motorer, tuff design, hög säkerhet, mycket extrautrustning.

- Halvdålig sikt, hård fjädring, surriga motorer, snål grundutrustning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.