Medan den stora terrängbilen nästan är död försäljningsmässigt ökar istället klassen för mindre suvar. Här finns redan ett 25-tal konkurrenter som slåss om köparna. Yeti är Skodas svar på VW Tiguan och Volvo XC60, precis som Octavia Scout konkurrerar med Volvo XC70 och Audi Allroad. Fast Skodas prislappar är betydligt mer aptitliga.
Konstruktionsmässigt är Yeti ett hopplock av befintliga modeller inom VW-koncernen. Framvagnen kommer från Skoda Octavia, medan bakvagnen har hämtats från VW Scirocco. Motorer och växellådor är desamma som i Octavia och Golf. Namnet Yeti kommer från den mytiske snömannen. Frågan är om Yeti kan klättra bra i registreringsstatistiken. För vad har Yeti att komma med som konkurrenterna saknar?
Ja, inte är det designen i alla fall. Yeti är förvillande lik Roomster. Ful eller fräck är en smaksak, men Roomster har inte slagit bland de svenska bilköparna.
Yeti har andra fördelar, främst är det de fina köregenskaperna och komforten som lockar. Trots att Yeti är ett litet högbygge är den överraskande stabil även vid hård körning på kurviga vägar. Krängningen är måttlig och bilen känns ganska rolig att ratta, även på dåliga grusvägar.
I framstolarna sitter de flesta förare bekvämt. Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig, instrument och reglage finns där de förväntas. Baksätet är riktigt rymligt på ytterplatserna och kan dessutom skjutas i längsled, beroende på om man prioriterar utrymmet i baksätet eller bagageutrymmet. Baksätet kan också lyftas bort på ytterplatserna. Det är samma smarta konstruktion som återfinns i Roomster.
Bagageutrymmet är dock ganska snålt tilltaget. Men så är också Yeti en relativt kort bil, 20 cm kortare än koncernkollegan VW Tiguan.
Yeti finns med flera motorer, vi provkörde tvåliters 140 hk diesel och 1,8-liters bensinmotor. De är dessa som väntas bli storsäljarna i Sverige. Båda motorerna kändes pigga i responsen, med ett plus i kanten för bottendraget i dieselmotorn. Någon miljömotor är tyvärr inte aktuell ännu.
Yeti är inte någon terrängbil, lågväxel saknas och markfrigången är måttliga 18 cm. Däremot är framkomligheten bättre än i en personbil.
Fyrhjulsdriften kommer från Haldex fjärde generation och innehåller en elektronisk diffbroms. I neutralläge kan Yeti köras i branta nedförsbackar i två km/tim och bilen håller automatiskt den farten, tack vare downhill assist. En kul finess är att detta fungerar både framåt och bakåt samt om man får motorstopp. Vi testade på en motocrossbana och på ett skogsparti där Yeti klättrade uppför och kröp nedför branta backar utan problem.
Precis som den värsta konkurrenten Nissan Qashqai ska även Yeti säljas som framhjulsdriven. Importören tror dock att 75 procent av köparna väljer fyrhjulsdrift på Yeti. För den framhjulsdrivna Yeti startar prislappen på 179 900 kr.
Det finns en uppenbar risk för kannibalism både inom Skoda och Volkswagen. Köparna till framhjulsdrivna Yeti kan lika gärna välja Roomster Scout. De spekulanter som tycker att bagageutrymmet till Yeti är för litet väljer med fördel istället Skoda Octavia Scout. Och de som tänkt sig VW Tiguan kan spara 45 000 på att istället välja en motsvarande Skoda Yeti.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.