Skodas nya designspråk med tydligare markerad grill som bland annat syns på nya Octavia, appliceras nu också på märkets största modell. Fem år efter introduktionen är det dags för andra generationen Superb att få en uppfräschning. Designförändringarna syns både i för och akter men även interiören har fått sig en översyn med bland annat ny ratt.
Motorprogrammet har fått en genomgång för sänkt förbrukning. Till exempel kommer nu alla dieselmotorer med stopp/startsystem som standard. En viktig nyhet för Sverige är att Superb kombi går att få med 170 hk diesel, fyrhjulsdrift och DSG-låda, en kombination som tidigare inte varit möjlig. Den bilen tror Skoda Sverige ska bli en vinnare i tjänstebilsklassen.
Vi koncentrerar oss dock på den snålaste bilen i serien, TDI 105 Greenline. Den lilla dieselmotorn gör sitt jobb med den äran. Visst får man jobba en del med den sexstegade växellådan men gör man det orkar 1,6-litersdieseln med Superb. Och snålt går den, i alla fall på papperet. Så mycket benutrymme i baksätet får du ingen annan stans för 0,43 liter per mil!
Fjädringskomforten tillhör inte de mest förfinade. Särskilt med de större 17- och 18-tumshjul som finns som tillval får Superb det jobbigt att filtrera bort små gupp i vägbanan. Vi vet också att på grov svensk asfalt tenderar däckbullret att bli besvärande högt. Om Skoda lyckats lösa det problemet återstår att se men vår gissning är att vi får vänta på nästa generation Superb innan vi får en riktigt behaglig ljudkomfort. Vägegenskaperna är i alla fall trygga och styrningen riktigt fin.
Utrymmet är Superbs paradgren och särskilt benutrymmet i baksätet är direkt slösande. Men det gäller att inte baksätespassagerarna är för långa, särskilt inte om man valt att utrusta sin Superb med det lyxigt stora panoramasoltaket som inkräktar en hel del på takhöjden.
Bagageutrymmet är stort men den kraftigt sluttande bakrutan tar utrymme. Lastvolymen är visserligen 633 liter men nya versionen av lillasyster Octavia klarar nästan lika mycket, 610 l. Värt att väga in i jämförelsen är att Octavia är nästan 50 000 kronor billigare än Superb.
Ansiktslyftet till trots är det svårt att dölja att åren går och i bilvärlden snurrar hjulen nu snabbare än någonsin. Superb fick full pott i krockproven hos Euro-NCAP och har nio krockkuddar runt om i kupén. Men den senaste generationen aktiva säkerhetssystem med autobroms går tyvärr inte att få till Skodas största familjebil. Tekniken finns dock som tillval till Octavia. Släkten är värst!
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb Combi?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Superb Combi TDI 105 Green Line AmbitionBetyg
PRIS, FRÅN KR: 258 000.
MODELL: Kombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Augusti.
MÅTT, CM: L 483/B 182/H 151.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 541.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med direktinsprutning. Volym 1 598 cm3. Effekt 105 hk vid 4 400 v/min. Vridmoment 250 Nm vid 1 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. ESP.
PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,3 s.
FÖRBRUKNING: 4,3 l diesel/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 113 g/km.
KONKURRENTER: Volvo V70, Peugeot 508, Opel Insignia, Ford Mondeo, VW Passat.
VAD NYTT? Nos, akter och finputs under skalet.
FÖR VEM? Den som kör långbenta baksätespassagerare.
PLUS: Utrymme, köregenskaper, utrustning.
MINUS: Komfortbrister, saknar autobroms.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför har dom inte satt in ett skjutbart baksäte? Kan dock vara att man skulle ha varit tvungen att kompromissa på komforten då? Själv anser jag att Skoda Superb är en bättre bil att ratta än VW Passat.
Octavia är nog Superbs största konkurrent.
Bra utrymmen men jag förstår inte varför hjulhusen måste ta så mycket plats i så många bilar?
Stora bilar med mindre plats mellan hjulhusen än en del bilar i "Golf-klassen" tycker jag är direkt dåligt.
Inte heller så praktiskt med en så kraftigt sluttande bakruta.
Är Superben verkligen värt 50.000 kr extra jämfört med Octavian?
Jag tror inte det.
Det drabbar ingen fattig Hackenbush.
Inom parentes kollade jag på lite bröderna marx best of på youtube. Tröttnar Aldrig på dom.
Vågar man överhuvudtaget köpa en bil med DSG-låda??
Och varför inte köpa en Avensis istället?
Havsfidran, min absoluta favoritscen med Marx är i filmen En dag på kapplöpningsbanan när Groucho skall satsa på en häst och tuttsi fruttsi icecream försäljaren (Chico) kommer och lurar honom på en massa pengar.
Obetalbart
OT jag vet.
@Hundter
För att Avensis är en betydligt mindre bil, kanske?
Fyrhjulsdrift och moderna dieslar är också saker som tilltalar många i Sverige.
Ja det finns många anledningar till att vi väljer bil som vi gör och man köper knappast en Avensis för dess utrymme,bränsleförbrukning eller dragvikt.
Lägg därtill ett ganska högt pris och Superben framstår som ett fynd.
Dock fortsätter jag vidhålla att Octavian är ett vettigare köp idag.
Man ska inte köpa VW-produkter nya med de gamla dieslarna i.
170 och 140hk dieslarna är äldre varianter.
177 och 150hk är de nya dieslarna. Det är ganska stor skillnad på dem, inte minst i lågvarvsvrid där VW's dieslar har vart extremt fattiga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.