Nästa artikel
Provkörning: Skoda Superb 4x4, Skoda Octavia 4x4
Provkörning

Provkörning: Skoda Superb 4x4, Skoda Octavia 4x4

Publicerad 5 februari 2009 (uppdaterad 8 maj 2014)
Skodas stora Superb finns nu också med fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Vi har provkört Skoda Superb 4x4 på hala vintervägar i Kiruna och kunnat jämföra med den billigare Skoda Octavia 4x4.

Fyrhjulsdrift är kanske inte det första du tänker på när du hör bilnamnet Skoda. Men numera har det tjeckiska bilmärket tre olika modeller på sitt program med fyrhjulsdrivning; Octavia, Octavia Scout och Superb.

För tio år kom den första Skodan med fyrhjulsdrift, Octavia kombi med allhjulsdrift från svenska Haldex. Nu är generation fyra av Haldexsystemet ute på marknaden i flera olika bilar, som exempelvis VW Tiguan, Volvo V70 II och XC70 II.

Förändringen innebär att fyrhjulsdriften är inkopplad helt från start istället för att kopplas in först efter ett sjundedels hjulvarv. Det minskar risken för att köra fast i snö eller sand.

Härlig långfärdsvagn
För Skodas del är det den faceliftade Octavia generation två som också begåvats med detta system. Även Superb finns numera med fyrhjulsdrift, något som inte fanns tillgängligt på den förra modellen.

Nu har vi provkört värstingmodellen Superb 4X4 med V6-motor på 260 hk. En snabb och bekväm bil, men också en relativt dyr modell som inte lär bli någon storsäljare.
Förbrukningen ska enligt officiella siffror ligga strax över litern. Vi lyckades dock klara oss strax under litern, även vid snabb körning. Superb i 4X4-utförande finns även  med TSI-motor på 160 hk och som diesel med TDI-motor på 170 hk. Dessa motorer är smartare val än V6-motorn.

Med fyrhjulsdrift blir Superb en härlig långfärdsvagn på vintervägar. Fyrhjulsdriften gör bilen stabilare i hala kurvor och ökar även  framkomligheten i snö. Lång hjulbas gör också sitt till för att bilen ska kännas trygg att köra i halka. Självklart finns även aktivt anti- sladdsystem, bra att ha om det skulle gå överstyr.

Vid en nattlig körning till köldhålet Nikkaluokta med både Superb och Octavia 4X4 imponerade de båda med bra värme och lugna, trygga vägegenskaper.

Ändå märks det att Octavia är en betydligt mindre bil än Superb. Ljudnivån är högre, utan att upplevas som störande bullrig. Fjädringskomforten är sämre, Octavia känns lite stötig över ojämnheter. Samtidigt är den lite lättare att köra med sladd på rallymanér, något vi kunde prova på en avlyst testbana. För sådana övningar krävs givetvis att antisladdsystemet är avstängt.

Prispåslaget är 15 000 kr jämfört med en framhjulsdriven Superb. För Octavia är prispåslaget med fyrhjulsdrift märkligt nog högre - i vissa fall hela 26 500 kr. Det förklaras av att då ingår mer utrustning som standard, exempelvis dragkrok, lastnät och parkeringssensor bak.

Förbrukningen med fyrhjulsdrift ökar med 0,07 liter per mil. Det gäller både för båda modellerna.  Skoda räknar med att sälja 125 Superb 4X4 och 1000 Octavia 4X4 under året.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Superb V6 4X4 Skoda Octavia 1,8TSI 4X4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Skoda Superb V6 4X4

Pris: 328 900 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 484/B 182/H 146.
Tjänstevikt: 1 665 kg.
Släpvagnsvikt: 1 800 kg.
Motor: Tvärställd V6-motor på 3 597 cm3. Max effekt 260 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 500–5 000 v/min.
Prestanda: 0–100 på 6,5 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning: 10,1 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 235 g/km.
Konkurrenter: Volvo S80 AWD, BMW 5-serie X-drive, Audi A6 Quattro, VW Passat 4-Motion.

Vad nytt? 4WD-system i Superb från Haldex.
För vem? Den som söker en långfärdsvagn för vintervägar.
Bra köp? Tveksamt med V6-motor, men annars ja.

Plus: Trygga köregenskaper i halka, snabb V6-motor, hög komfort.
Minus: Kombin dröjer till nästa år, törstig V6-motor, högt pris.

Skoda Octavia 1,8TSI 4X4

Pris, från: 213 900 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 457/B 177/H 149.
Tjänstevikt: 1 425 kg.
Släpvagnsvikt: 1 600 kg.
Motor: Fyrcylindrig tvärställd motor med turbo, 1 798 cm3. Max effekt 160 hk vid 4 500–6 200 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–
4 500 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,1 s. Toppfart 218 km/tim.
Bränsleförbrukning: 7,7 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 180 g/km.
Konkurrenter: VW Golf 4-Motion, Volvo V50 AWD, Subaru Impreza, Nissan Qashqai.

Vad nytt? 4WD-system från Haldex i uppgraderad form.
För vem? För den som söker en familjebil med 4WD.
Bra köp? Ja, men det är synd att bilen inte klarar fem stjärnor i krocktest.

Plus: Stabil i halka, snabb styrning, bra förarplats.
Minus: Stötig fjädring, bara fyra stjärnor i krocktest.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.