Valet av bottenplatta är lite märkligt då Scala med sina 436 centimeter är över 30 centimeter längre än plattformssyskonen och siktar på bilar i Golfklassen. Högst troligt är det av ekonomiska skäl som Skoda har blivit tilldelade den enklare MQB-varianten istället för den som används av Golf med flera. Skoda har sträckt ut MQB-A0 så långt det går, axelavståndet är 265 centimeter, det är två centimeter längre än kusin Golf.
Lång hjulbas gynnar innerutrymmena. Bagageutrymmet tar emot 467 liter och är med det ett av klassens rymligaste. Modellens verkliga företräde är baksätet. När jag sätter mig bakom mina egna 182 centimeter är ben- och fotutrymmet utmärkt, takhöjden lika så. Den förhållandevis lågt skurna fönsterlinjen gör kupén luftig och ljus. Mittkonsolens friskluftsutblås, de dubbla USB-uttagen, mittarmstödet och den eluppvärmda sittdynan (2 900 kr) ger storbilskänsla, men småbilsrötterna märks på axelbredden. Tre vuxna i bredd ger viss sardinburkskänsla, men den verkliga komfortsänkaren är mittplatsens dyna och rygg. Mjukhetskoefficienten är i nivå med granit. För 5 700 kronor får man ”Crew Protect Assist”, sidokrockkuddar bak och knäkrockkudde för föraren.
För 1 700 kronor förses dekorlisterna med ”mysbelysning” i rött eller vitt. Till skillnad från exempelvis Karoq kan LED-lamporna inte växla färg. Klimatanläggningen har blivit mer pekskärmsberoende men temperatur och stolsvärme sköts fortfarande med fysiska knappar. Även handbromsen är en fysisk upplevelse. Bilar byggda på MQB använder el-handbroms. MQB-A0 innebär klassisk, mekanisk, handbroms.
Det elektroniska gränssnittet är uppbyggt runt tydliga ikoner. Som första Skoda har Scala fått en inbyggd uppkoppling (e-SIM). Ett års abonnemang med uppkopplade tjänster ingår i standardutrustningen.
"Mittplatsens dyna och rygg har en mjukhetskoefficient i nivå med granit."
I Scala använder Skoda innerskärmar av hårdplast både fram och bak. Bra ur rostsynpunkt då de inte binder fukt, men det kan påverka ljudnivån i kupén negativt. Jag upplever Scala som relativt tyst, men domen faller först på svenska vägar.
Instegsmotorn är en trecylindrig enlitersmaskin på 115 hästkrafter. Uppför bergssluttningarna får den arbeta hårt, men gör det med den äran.
Jag känner inget större behov av den fyrcylindriga 1,5-litersmotorn på 150 hästkrafter. Det finns även ett dieselalternativ på 90 hästkrafter, mot hösten kommer även en gasversion.
Så till den avgörande frågan: pengar. Instegsversionen kostar från 215 400 kronor vilket är över 50 000 kronor mer än när Rapid lanserades (prisindexjusterat) och något över klassnittet. Scala är visserligen en av klassens rymligaste bilar men konkurrensen är knallhård och kunderna prismedvetna. Frågan är om Scala verkligen slår an rätt ton hos köparna.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Scala?
Pris, från kr: 215 400 kr.
Svensk lansering: Nu, leverans mot sommaren.
Mått, cm: L 436/B 179/H 147.
Bagagevolym, l: 467–1 410.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 200.
Motor: Tvärställd trecylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 999 cm3. Max effekt 115 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 2 000–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 130 g/km.
Konkurrenter: En hord, bland andra Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Seat Leon, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3 och Toyota Corolla.
Plus: Rymligt baksäte och bagage, tydlig instrumentering, trevliga drivlinor.
Minus: Pris, känns bitvis som en kompromiss.
Vad nytt? Ersättare till Rapid.
För vem? Alla med behov av stort baksäte i kompakt format.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.