Vid första anblicken ser Rapid ut som en liten tuffing. När man sätter sig bakom ratten blir man dock lite betänksam. Även om layouten känns fullt modern är det något med plastkvaliteten som stör. Mittkonsolens skärm sitter lågt vilket tvingar föraren att ta blicken från vägen. Lyckligtvis går kritisk information, inklusive navigeringen, att få presenterad i färddatorns display framför föraren.
"Rapid är en äldre och enklare konstruktion som lätt sminkad nu ska tävla med en till två generationer nyare bilar. Det går sådär."
Fjädringen är stum och åkkomforten blir heller inte bättre av att provbilarna utrustats med sportiga däck i 45-profil. En sträcka med lite grövre asfalt avslöjar att isoleringen mot däckbuller knappast kommer att räcka till på svensk asfalt. Vägegenskaperna är tryggga men Rapid har en svampig känsla i styrningen som inte alls liknar någon annan modern VAG-produkt.
Det finns en förklaring till allt detta. De Skoda vi kört och prisat under senare år har alla varit byggda på VAG-koncernens moderna och hyllade plattform MQB. Rapid är en äldre och enklare konstruktion som lätt sminkad nu ska tävla med en till två generationer nyare bilar. Det går sådär. Autobroms är som sagt standard men här finns ingen filhållningsassistent, dödavinkelnvarnare eller för all del adaptiv farthållare. Den gamla plattformen hindrar sådana nymodigheter.
Tiden har sprungit ifrån Rapid som känns överflödig i Skodas modellprogram.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid Spaceback?
Pris, från kr: 155 900 (intropris).
Säljstart: Maj.
Mått, cm: L 430/B 171/H 146.
Bagagevolym, l: 415–1 381.
Tjänstevikt, kg: 1 185.
Motor: 3-cylindrig bensin. Max effekt 110 hk vid 5 000 v/min. Max vridm. 200 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: 6-vxl manuell.
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 104 g/km.
Konkurrenter: Fiat Tipo, Dacia Sandero, Opel Astra, VW Golf.
Plus: Rymligt baksäte, trevlig 3-cylindrig motor.
Minus: Brister i komforten, ålderdomlig konstruktion.
Vad nytt? Autobroms, nya motorer, bättre uppkopplingsmöjligheter.
För vem? Japp, det är just frågan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.