Nästa artikel
Provkörning: Skoda Rapid Spaceback (2017)
Provkörning

Provkörning: Skoda Rapid Spaceback (2017)

Publicerad 24 juni 2017
Skoda Rapid är byggd på gammal teknik, även i ansiktslyft version.
Nya motorer, högre säkerhet och uppdaterad infotainment kan inte dölja att Skoda Rapid är bil som desperat söker sin kund.
Vi är bortskämda med kloka och trevliga bilar från Skoda. Försäljningsframgångarna har heller inte låtit vänta på sig, med undantag just för Skoda Rapid som bara såldes i 762 exemplar under 2016. Modellen har hamnat i kläm mellan Fabia och Octavia och ingen ansiktslyftning i världen lär ändra på den saken. Bland nyheterna i Rapid märks autobroms, nya fälgar, nya DRL-ljus, delvis omgjord interiör, utvecklade uppkopplingsmöjligheter och VAG-koncernens nya 3-cylindriga, turboladdade bensinmotorer. Samtidigt plockar man bort sedanversionen från den svenska marknaden och erbjuder i framtiden enbart halvkombiutförandet Spaceback.
 
Vid första anblicken ser Rapid ut som en liten tuffing. När man sätter sig bakom ratten blir man dock lite betänksam. Även om layouten känns fullt modern är det något med plastkvaliteten som stör. Mittkonsolens skärm sitter lågt vilket tvingar föraren att ta blicken från vägen. Lyckligtvis går kritisk information, inklusive navigeringen, att få presenterad i färddatorns display framför föraren.

"Rapid är en äldre och enklare konstruktion som lätt sminkad nu ska tävla med en till två generationer nyare bilar. Det går sådär."

Den inre bredden är inget att skryta med men den långa hjulbasen ger mycket generöst benutrymme för baksätespassagerarna. Även takhöjden räcker till för fullvuxna. Generalagenten tror att den nya trecylindriga bensinmotor på 110 hk kommer att locka flest kunder i Sverige. Det kan stämma då motorn går tyst och vibrationsfritt med övertygande bottendrag redan från låga motorvarv. Manuell sexväxlad växellåda är standard men lådan känns inte lika lättmanövrerad som i Fabia eller Octavia.

Fjädringen är stum och åkkomforten blir heller inte bättre av att provbilarna utrustats med sportiga däck i 45-profil. En sträcka med lite grövre asfalt avslöjar att isoleringen mot däckbuller knappast kommer att räcka till på svensk asfalt. Vägegenskaperna är tryggga men Rapid har en svampig känsla i styrningen som inte alls liknar någon annan modern VAG-produkt.

Det finns en förklaring till allt detta. De Skoda vi kört och prisat under senare år har alla varit byggda på VAG-koncernens moderna och hyllade plattform MQB. Rapid är en äldre och enklare konstruktion som lätt sminkad nu ska tävla med en till två generationer nyare bilar. Det går sådär. Autobroms är som sagt standard men här finns ingen filhållningsassistent, dödavinkelnvarnare eller för all del adaptiv farthållare. Den gamla plattformen hindrar sådana nymodigheter.

Tiden har sprungit ifrån Rapid som känns överflödig i Skodas modellprogram.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid Spaceback?
Skoda Rapid Spaceback Style 1.0 TSI 110 hk

Pris, från kr: 155 900 (intropris).

Säljstart: Maj.

Mått, cm: L 430/B 171/H 146.

Bagagevolym, l: 415–1 381.

Tjänstevikt, kg: 1 185.

Motor: 3-cylindrig bensin. Max effekt 110 hk vid 5 000 v/min. Max vridm. 200 Nm från 2 000 v/min.

Kraftöverföring: 6-vxl manuell. 

Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.

Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 104 g/km.

Konkurrenter: Fiat Tipo, Dacia Sandero, Opel Astra, VW Golf.

 

Plus: Rymligt baksäte, trevlig 3-cylindrig motor.

Minus: Brister i komforten, ålderdomlig konstruktion.



Vad nytt? Autobroms, nya motorer, bättre uppkopplingsmöjligheter.

För vem? Japp, det är just frågan!   

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.