Till alla som undrar varför Skoda gjorde nya Rapid Spaceback 18 centimeter kortare än Rapid med sedankaross har tillverkaren ett svar: Spaceback är inte någon renodlad kombiversion av Rapid, den är en utmanare till marknadens kompakta halvkombibilar i allmänhet och kanske till Volkswagen Golf i synnerhet (även om Skoda inte säger så).
Detta i sin tur bottnar i att nya, ganska stora Octavia (som ju är Golfbaserad) även konkurrerar med större bilar som Toyota Avensis, Opel Insignia etc. På så sätt fyller nykomlingen Spaceback gapet mellan Fabia och Octavia och förväntningarna är stora – det är ju här en rejäl portion av Europas bilköpare håller till.
Jämfört med konkurrenterna har Rapid Spaceback större bagageutrymme, samtidigt som det är mindre än sedanversionens, vars baklucka öppnar stort och omsluter även bakrutan. Totalt ryms 1 380 dm3 i Spaceback och 1 490 i sedanmodellen. Den maximala lastlängden är 22 centimeter kortare i nykomlingen men i bredd och höjd finns knappt några skillnader. Som helhet är lastutrymmet stort i Spaceback, klart större än i exempelvis Hyundai i30, Ford Focus och Opel Astra.
Innerutrymmena är goda, medan inredningen i sig inte bjuder på en enda överraskning. Det är en Skoda helt enkelt, med lite hårda material här och var, med väldigt lättskötta reglage och med genomtänkta småfinesser som skänker guldkant i vardagligheten: en nätficka på sidan av förarstolens ryggstöd, ett bagagegolv som kan varieras i höjd och antingen ge helt plant lastgolv med fällda baksätesdelar eller maximalt djup (och i så fall en rejäl ”tröskel”) ned till golvet. På tanklockets insida finns förstås isskrapan och den vändbara mattan i bagageutrymmet har textil på ena sidan, gummi på den andra.
Spaceback bygger dels på Fabias plattform, dels på den förra Octavia. Det är alltså inte VW-koncernens nya modulplattform som finns under Golf, Seat Leon etc.
Komfort- och vägegenskaperna är precis som förväntade. Bilen känns stadig till tusen, har kvick och lätt (nästan alltför lätt) styrning, en ytterst växelvillig låda och genomtrygga vägegenskaper. Fjädringen känns bekant, ganska mjuk och följsam på lugna underlag, men med hård stötdämpning som gör att det smäller i potthål och skarvar.
Jag körde en bensinversion på 1,2 liter och 105 hk, en förväntad storsäljare hos oss (av totalt sex varianter). Den gick piggt, med ett ljud som lät som ett eko av gamla varvvilliga Alfa Romeo-motorer. Bottendraget kunde kanske ha varit bättre men som helhet kändes bilen som ett bra val från 161 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid Spaceback?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI/105Betyg
Relaterade bildspel
PRIS, FRÅN KR: 161 000.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Strax efter nyår.
MÅTT, CM: L 430/B 171/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 200.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd bensinmotor med turbo, direktinsprutning, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 000 varv min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 550–4 100 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s.
FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 116 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Hyundai i30, etc.
VAD NYTT?
Halvkombikaross på Skoda Rapid.
FÖR VEM?
”Privatbilist 30–55 år, har barn, bor i storstadsregionerna”, enligt Skoda.
PLUS: Utrymmen, köregenskaper, pigg bensinmotor.
MINUS: Hård stötdämpning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna variant liksom den "vanliga" Rapid är ju i grunden rätt sunda vardagsbilar. Lite synd att dom då inte fått den senaste säkerhetsutrustningen som de facto finns i huset - alltså främst autostop. Har inte provkört nån Rapid men dock provsuttit den "vanliga" och den verkade helt OK - en "nononsens-bil" som är lite tillbaka till rötterna för Skoda - alltså en "nuftig" bil...:)
ViB klagar lite på bottendraget men den har ju trots allt rätt OK prestanda för denna typ av bil. Sen tror jag mera på att den vänder sig till lite äldre förare än de som den enligt Skoda bör vända sig till. Kanske en s k pensionärs-bil ? Fast prismässigt ligger den kanske lite väl nära konkurrenter som Mazda 3... Och man kan ju dessutom köpa en Golf med Masters-paket och samma motor för 169.900 kr på många ställen så priset borde nog trimmas lite...
Pi, ViB klagar på ditt och datt. Bry dej inte. Denna 105 hk-motor är den klart bästa bensinmotor runt denna styrkeklass som jag någonsin kört. Senast i nya Seat Leon. Min fru: "Verkar vara en riktigt pigg motor." Hon visste inte att den bara hade 105 hk. Och Leon är egentligen lite väl tung för 105 hk. Men inte om denna motor sitter under huven. (Har ägt bl.a.lilla Yaris med 100 hk, 207:a med BMW:s 120 hk. Rekommenderade bara till ovänner.)
Detta är säkert en mycket bra bil för det facila priset av 161.000.
Inte lätt att hitta annat som är lika kompetent i samma prisklass.
Motorn i denna räcker mer än väl i vardagstrafiken, endast de med sportambitioner behöver en starkare motor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.