Egentligen är Skodas nya lilla mellanklassbil i första hand utvecklad för marknader som Kina, Indien och Ryssland.
Men fabriken har även tagit fram en version för Västeuropa, som är tänkt att fylla igen gapet mellan småbilen Fabia och den större Octavia-modellen.
Den luckan växer för övrigt ytterligare ett snäpp när nästa Octavia gör debut på vårkanten 2013. Det blir en både större och mer påkostad bil än den nuvarande modellen. Så det är nog inte helt fel tänkt att komplettera modellprogrammet med den lite enklare mer plånboksvänligt prissatta Rapid.
Den nya Skodan, som gör Sverigedebut i maj–juni nästa år, mäter i runda slängar 4,5 meter mellan kofångarna och är välgörande vettigt utrymmesutnyttjad.
Kupén är generös och vuxna har gott om plats även i baksätet. Dessutom ryms hela 550 liter bagage under stort gapande halvkombiluckan.
För den som inte nöjer sig med en halvkombi kan det vara bra att veta att Rapid även kommer i en kombiversion. Men den låter vänta på sig ytterligare en tid, sannolikt till slutet av 2013.
Bakom ratten på Rapid är det lätt att finna sig tillrätta, om än inte särskilt trivsamt. Allt är dystert kommunalgrått och interiörens hårda plastkvalitet avslöjar att bilen i grunden är ett budgetbygge.
Men köregenskaperna är det inget fel på. Skodan är både trygg och smidig att hantera och med 122 hk-motorn, som vi provade, upplevs den dessutom riktigt pigg.
Däremot är åkkomforten inte på topp. Däcksbullret är störande och fjädringen för stum för att svälja ojämnheterna på ett bekvämt sätt.
Förutom TSI-motorn på 122 hk finns Rapid med ytterligare tre motoralternativ; dieslarna TDI/90 hk och TDI/105 hk samt bensinaren TSI/ 105 hk.
Nivån på komfortutrustningen är hygglig, speciellt om man väljer den mest påkostade Elegance-versionen. Bilen finns även i ett något påvrare Ambition-utförande; prisskillnaden blir gissningsvis cirka 15 000 kr.
Bra att veta är också att den nya Skodan inte är byggd på VW-gruppens senaste teknik. Arkitekturen är till stora delar hämtad från nuvarande Fabia/Polo-plattform och det innebär bland annat att Rapid saknar en del modern aktiva säkerhetsutrustningen, typ autobroms.
Men trots vissa brister känns Skodan ändå som ett ganska sympatiskt alternativ för den som söker en praktisk bil till vettigt pris.
Fotnot: Skoda har två gånger tidigare använt namnet Rapid. Dels på en mindre personbil under 30-talet, dels på en sportcoupé som byggdes åren 1984–90.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid?
PRIS, FRÅN KR: Cirka 170 000 (ännu ej fastställt).
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Försommaren 2013.
MÅTT, CM: L 448/B 171/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 250.
MOTOR: 4-cylindrig direktinsprutad bensinturbo, 1 390 cm3. Maxeffekt 122 hk (90 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 500–
4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingsåda (DSG).
PRESTANDA: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 på 9,5 s.
FÖRBRUKNING: 5,8 l/100 km, blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 134 g/km.
KONKURRENTER: Chevrolet Cruze, Kia Cee´d, Hyundai i30, Ford Focus, Peugeot 308, Renault Megane med flera.
Plus: Utrymmen, köregenskaper, ägarekonomi.
Minus: Fjädringskomfort, däcksbuller, materialkvalitet.
Vad nytt? Hela bilen, även om tekniken delvis är gammal.
För vem? Den som vill ha en praktisk och rymlig bil till vettigt pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ganska snygg, vettig och billig bil. En sådan i kombiutförande skulle jag kunna tänka mig.
Gillar att den inte har den där trenden med instängd bakdel med minirutor.
Plasten i bilen lär väl inte skilja mycket från de flesta icke premium bilar idag.
Kan inte säga att jag imponeras av plastinredningen i någon bil idag precis.
Denna modell anses ju relativt enkel så priset måste nog hållas förhållandevis lågt om den skall attrahera nån större mängd köpare. Konkurrensen i klassen är stor och man får ju idag t ex en Focus Kombi för ca: 155.000 kr och med tanke på hur "bra" bilbranschen mår just nu så kommer det med all sannolikhet att bli hård priskonkurrens framöver.
Hackenbush har ni småbarn med vagn och massa saker? För varför skulle man annars vela ha en kombi?
Kan hålla med Peugeot-Pär att har man inte omfångsrika saker som skall fraktas (barnvagnar kan vara ett exempel) så torde denna riktiga "halvkombi" räcka långt. Nuvarande Octavia är ju också mycket rymlig i bagaget i motsvarande utförande. När ungarna är mer eller mindre utflugna så kan man nog utan tvekan tänka sig ett sådant här "bagage-arrangemang".
P-Pär, jag har vuxna barn utan bil och körkort som jämt och ständigt behöver hjälp med att köra grejer hit och dit. Vad gör man inte för sina barn.
Bor dessutom i egen villa och det är hyfsat ofta man behöver köra skrymmande grejer från byggaffärer o dylikt till huset och trädgårdsavfall och annat till tippen under hela vår- sommarperioden och då är en kombi enklast att ha. Med baksätena fällda får man ju nästan in halva bohaget höll jag på att säga.
När jag flyttar till lägenhet skall jag inte köpa kombi mer.
@Peugeot-Pär. Jag har utflyttade barn och bor i lägenhet men väljer alltid kombi för att det är mer praktiskt, dessutom tycker jag att de är snyggare.
Jag köpte inte min första kombi förrän ungarna blivit stora. Har aldrig ens använt en takbox.
Vi klarade oss utmärkt med en rejäl sedan, trots 3 barn varav en hade vagn.
Nu har jag en kombi som bruksbil för att det är behändigt att bara skyffla in prylar i. Dessutom en som inte är allt för ny, så man törs köra allt möjligt bråte i. Nu senast var det några hundra kilo ölandssten...
Halvkombi är inte så dumt, utom när man sitter bak och det rasar ner snö i nacken när någon öppnar bakluckan.
Åter till Rapid: det är säkert en vettig bil, men frågan är vad priset blir i basmodellen med 105 hk. Blir den prisvärd? Det finns gott om alternativ.
Jag har också kombi, men utnyttjar ärligt talat utrymmet väldigt sällan. Jag köpte superben i huvudsak för kupeutrymmets skull. Anledningen till jag valde kombin var dels för att den är snyggare och dels för att en säljare på Skoda antydde för mig att Superbsedanerna är svårsålda som begagnade. Men det är klart de gånger man behöver frakta stora saker, så är det skönt att ha gott om utrymme. Men i huvudsak var det innerytrymmena jag var ute efter.
En kombi är toppen som förr eller senare kommer till användning. Min son köpte en SAAB 9-3 halvkombi för drygt 10 år sedan. Den har fungerat bra tills för ett år sedan när sambo, en i dag 1 årig son och barnvagn (som måste demonteras för att) få plats. Byt bil, blir väl din kommentar. Ja, men betydligt bättre och billigare har det varit att köpa en kombi redan från början.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.