Scout har nyligen genomgått en ansiktslyftning som bland annat inneburit uppdaterad infotainment, förbättrad autobroms som även upptäcker oskyddade trafikanter samt ny design av instrumenten. Det sistnämnda är det jag tycker är sämst med Skoda Octavia. Den som kom på idén att ha en hastighetsmätare med vita siffror på ljusgrå bakgrund borde få stryk! Det är inte snyggt och hopplöst att läsa av. Som tur är går det att få upp digital visning av hastigheten i den utmärkta färddatorn.
Det nya infotainmentsystemet reagerar snabbt på kommandot men skärmen sitter ganska lågt. Detta innebär dock inget större problem då navigatorns vägvisning också kan fås i centraldisplayen mellan hastighetsmätare och varvräknare.
För övrigt fungerar förarergonomin utan anmärkning.
En nyhet i samband med ansiktslyftningen är att innebelysningen numera kan justeras i tio olika färger tack vare LED-tekniken. LED hittar vi också i strålkastarna, ratten är eluppvärmd och likaså strålkastarrengöringens munstycken. Octavia Scout är rustad även för den kalla och mörka årstiden.
"På dålig väg flyter Octavia Scout riktigt bekvämt. Motor och vindbrus är väl dämpat och även på svensk asfalt är Skoda behagligt tyst."
Fjädringskomforten har inte påverkats i någon större utsträckning. Även på dålig väg flyter Octavia Scout riktigt bekvämt. Motor och vindbrus är väl dämpat och även på svensk asfalt är Skoda behagligt tyst.
Testbilen var utrustad med den minsta dieselmotor som erbjuds till Octavia, på 150 hk. Effekten upplevs som absolut tillräcklig och motorn samverkar fint med den 7-stegade dubbelkopplingslådan. För den som inte kör väldigt långt kan den tysta och kraftfulla bensinvarianten TSI 180 vara ett nog så intressant alternativ till 10 000 kr lägre pris.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Scout?
Pris, från kr: 289 900.
Säljstart: Säljs nu
Mått, cm: L 469/B 181/H 150.
Bagagevolym, l: 610–1 740.
Tjänstevikt, kg: 1 585.
Max släpvikt, kg: 2 000.
Motor: Direktinsprutad rak 4-cylindrig dieselmotor med turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 150 hk vid 3 500– 4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. Sjustegs dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift BorgWarner 5 (tidigare Haldex 5).
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp 135 g/km.
Konkurrenter: VW Golf Alltrack, Subaru Levorg, Volvo V60 CC.
Plus: Komfort, utrymmen, mångsidig, utrustning för priset.
Minus: Svåravlästa instrument.
Vad nytt? Nya LED-ljus, uppdaterad infotainment och säkerhet.
För vem? De med dålig väg till huset eller stadsbor med inplogade parkeringsplatser.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.