Skodas designchef Jozef Kaban har därmed ”synkat” utseendet på modellprogrammet, från lilla Citigo till suvmodellen Kodiaq. Just när Octavia släpps meddelas dock att Kaban dragit för att rita bilar åt BMW. Octavia är viktig för den tjeckiska tillverkaren. Sedan starten för 20 år sedan har den nappat åt sig 40 procent av totalproduktionen. I Sverige har 94 500 bilar sålts, den absoluta merparten av dem av kombi-modellen som för enkelhets skull kallas Combi.
"När jag rattar på portugisiska bidragsvägar släta som salsgolv känns bilen som en harmonisk skapelse."
Utrymmen, stolar, reglage etcetera är ungefär som förr. I papperen om bilen anges att spårvidden bak (beroende på bakvagn) ökat med 20 respektive 30 millimeter. Det är inget jag kan känna under denna körning, Octavia är fortsatt en bil med bra balans och, framför allt, en jämfört med mycket annat i klassen utmärkt styrning. Autobromssystemet kan nu identifiera fotgängare och automatiskt bromsa för att undvika påkörning. Varning för korsande trafik vid backning och dödavinkelnvarnare finns nu också, liksom backningshjälp vid körning med släpvagn och automatisk parkeringshjälp.
Värme i ratten är en annan nyhet, liksom ett nytt multimediasystem med skärm på antingen 8 tum eller 9,2. Det sköts enkelt med lätta fingertryck och reagerar just så snabbt som man önskar. ”Aktivt” chassi med fyra olika körprogram är en annan nyhet, där läget ”Comfort” ger en klart mjukare gång än man tidigare varit van vid i Skoda Octavia. Tillvalet kostar 8 900 kronor och är enligt min mening klart prisvärt.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?
Pris, från kr: 260 900.
Säljstart: Mars 2017.
Mått, cm: L 467/B 181/H 146.
Bagagevolym, l: 610–1 740.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 400.
Motor: Tvärställd direktinsprutad 4-cyl rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 16,2. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee’d, Opel Astra, Toyota Auris, VW Golf med flera.
Plus: Kompletterad säkerhetsutrustning, utrymmen, körkänsla, vettig helhet.
Minus: Buller på grov asfalt.
Vad nytt? Front, multimediasystem, komfort- och säkerhetsdetaljer.
För vem? Vardagsbilister.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.