Nästa artikel
Provkörning: Skoda Octavia (2017)
Provkörning

Provkörning: Skoda Octavia (2017)

Publicerad 15 april 2017
Större grill omgärdas av strålkastare som delats upp i två separata hus. Kunnigare autobroms ingår också.
Lätta utseendeförändringar och en del ny utrustning för säkerhet och komfort håller liv i vardagsvänliga Octavia några år till.
Fyra år efter debuten för tredje generationen av Skoda Octavia är det dags för dess andra utseende. Förändringen syns, det är bara att titta på den nya fronten och dess självsäkra grill omgärdad av strålkastare som delats itu, ungefär som på Mercedes-Benz E-klass för några år sedan. Strålkastarna i sig är av LED-typ från utrustningsnivån Style och uppåt. Även baklamporna har ett milt förändrat ”stuk”.

Skodas designchef Jozef Kaban har därmed ”synkat” utseendet på modellprogrammet, från lilla Citigo till suvmodellen Kodiaq. Just när Octavia släpps meddelas dock att Kaban dragit för att rita bilar åt BMW. Octavia är viktig för den tjeckiska tillverkaren. Sedan starten för 20 år sedan har den nappat åt sig 40 procent av totalproduktionen. I Sverige har 94 500 bilar sålts, den absoluta merparten av dem av kombi-modellen som för enkelhets skull kallas Combi.

"När jag rattar på portugisiska bidragsvägar släta som salsgolv känns bilen som en harmonisk skapelse."

När jag rattar en sådan med den nya motor- och drivlinekombinationen tvåliters turbodiesel med fyrhjulsdrift, 150 hästkrafter och sjuväxlad DSG-låda med våtlamellkonstruktion på portugisiska bidragsvägar släta som salsgolv känns bilen som en harmonisk skapelse. Motorn är förstås densamma som i den starkare versionen, det är bara ”mappningen” som gjorts om. De 24 hk färre detta innebär bekymrar inte alls, draget och flexibiliteten i maskineriet är utmärkt och – tycker jag utan att kunna jämföra direkt – den nya lådan växlar mjukare än jag minns att den tidigare konstruktionen gjorde. På kuppen sparar man 27 000 kronor i inköp, 260 900 kronor för 150-hästaren, 287 300 kronor för 184-hästaren.
 
Utrymmen, stolar, reglage etcetera
är ungefär som förr. I papperen om bilen anges att spårvidden bak (beroende på bakvagn) ökat med 20 respektive 30 millimeter. Det är inget jag kan känna under denna körning, Octavia är fortsatt en bil med bra balans och, framför allt, en jämfört med mycket annat i klassen utmärkt styrning. Autobromssystemet kan nu identifiera fotgängare och automatiskt bromsa för att undvika påkörning. Varning för korsande trafik vid backning och dödavinkelnvarnare finns nu också, liksom backningshjälp vid körning med släpvagn och automatisk parkeringshjälp.

Värme i ratten är en annan nyhet, liksom ett nytt multimediasystem med skärm på antingen 8 tum eller 9,2. Det sköts enkelt med lätta fingertryck och reagerar just så snabbt som man önskar. ”Aktivt” chassi med fyra olika körprogram är en annan nyhet, där läget ”Comfort” ger en klart mjukare gång än man tidigare varit van vid i Skoda Octavia. Tillvalet kostar 8 900 kronor och är enligt min mening klart prisvärt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 150 4X4

Pris, från kr: 260 900.

Säljstart: Mars 2017.

Mått, cm: L 467/B 181/H 146.

Bagagevolym, l: 610–1 740.

Tjänstevikt, kg: Cirka 1 400.

Motor: Tvärställd direktinsprutad 4-cyl rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 16,2. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 750–3 000 v/min.

Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 213 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.

Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.

Konkurrenter: Kia Cee’d, Opel Astra, Toyota Auris, VW Golf med flera.

 

Plus: Kompletterad säkerhetsutrustning, utrymmen, körkänsla, vettig helhet.

Minus: Buller på grov asfalt.



Vad nytt? Front, multimediasystem, komfort- och säkerhetsdetaljer.

För vem? Vardagsbilister.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.