Dagens Skoda Octavia börjar bli gammal. Modellen debuterade hösten 2004 och har bara två år kvar att leva innan den fasas ut och ersätts av en ny generation.
I det läget kan en vitamininjektion behövas för att hålla kundintresse och försäljningssiffror uppe. Och det har Octavia fått.
Bilen är moderniserad på en rad punkter och det har filats på både teknik och design. Dessutom har priset höjts med drygt tre tusenlappar, oavsett modellversion.
De största yttre förändringarna finns i fronten och det råder ingen större tvekan om varifrån formgivarna hämtat inspirationen. Sedd rakt framifrån är den ansiktslyfta Skodan snarlik nya Superb och det är ingen slump. Tanken är att Octavia ska ge ett mer exklusivt intryck än tidigare.
Även akterpartiet har arbetats om och försetts med nya bakljus och en stöddigare stötfångare med reflexer i underkant. Resultat: bilen ser massivare och kraftfullare ut när den betraktas bakifrån.
En intressant nyhet
Men uppdateringen av Octavia handlar om mer än utseende. Det har också hänt en hel del på motorsidan. En intressant nyhet är bensinturbon på 1,4 l/122 hk, som har beteckningen 1,4 TSI och ersätter den tidigare FSI-motorn på 1,6 l/115 hk.
Den lilla turbon imponerar på flera sätt. Trots sin ringa cylindervolym levererar den rejält med kraft över ett brett register och känns fullt tillräcklig för bilen. På pluskontot noteras även att motorgången är len och smidig och bränsleförbrukningen måttlig.
Vi körde 1,4 TSI i kombination med den nya sjustegade dubbelkopplingslådan DSG (extrautrustning för 10 000 kr) och det är högklassig drivlina. I automatläge ser DSG:n till att växelbytena blir silkesmjuka, samtidigt som den är både smidig och snabb om föraren väljer att växla manuellt via paddlarna på ratten.
Den sinnrika växellådan sparar dessutom dyrbara bensindroppar. Med DSG sänks förbrukningen i Octavia 1,4 TSI från 6,6 till 6,3 l/100 km, jämfört med den sexväxlade manuella låda som är standard.
Flera förändringar
Den uppdaterade Skodan finns även med VW-gruppens större TSI-motor på 1,8 l/160 hk, som ersätter den tidigare 2,0 FSI/150 hk. Prispåslaget i förhållande till 1,4 TSI är 13 000 kronor.
På plats bakom ratten noteras flera förändringar. Mätartavlorna, mörk botten med vit belysning, är nya. Samma sak gäller mittkonsolen och klimatanläggningen med två zoner (standard i Elegance-paketet).
Det finns också en rad nya tillval att göra. På listan står bland annat mer avancerade ljud- och navigationssystem och förbättrad parkeringshjälp. En annan nyhet är de "tänkande" xenonstrålkastarna, som automatiskt anpassar ljusbilden efter körsituation och väderförhållanden.
Även Octavias säkerhetsutrustning har daterats upp. Bland annat har pisksnärtskyddet förbättrats och bilen har dessutom fått en bältespåminnare på passagerarplatsen fram.
Men själva krockstrukturen är oförändrad och det betyder att någon förbättring av betyget hos Euro NCAP inte är möjlig. Modellen står kvar på fyra krocksäkerhetsstjärnor/27 poäng, vilket är lågt i förhållande till de flesta konkurrenter i storleksklassen.
Lika besvärande
Inte heller chassiet har genomgått någon större omgörning, hjulupphängningar och bussningar är detsamma som tidigare. Det i sin tur betyder att däckbullret på grov asfalt lär vara lika besvärande i den uppdaterade Octavian som i den nuvarande modellen. Men exakt hur det förhåller sig med den saken har vi inte kunnat utröna, eftersom provkörningen ägde rum på släta tjeckiska vägar.
Utöver de två TSI-motorerna finns ytterligare sex drivkällor att välja på till den nygamla Skodan. Det handlar om tre dieslar och tre bensinare, alla kända sedan tidigare. Billigast i modellserien är Octavia MPI med 1,6-liters bensinmotor på 102 hk, den kostar 160 900 kr. Dyrast är Octavia Combi 4x4 Scout som går på 262 000 kr.
Men uppdaterade Scout lanseras inte förrän i slutet av nästa år. Även den sportiga RS-versionen låter dröja på sig och gör Sverige-debut först till sommaren. Samma sak gäller snåldieseln 1.6 Greenline TDI.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.