Nu har Kodiaq kommit i en sportig RS-version, fullastad med godsaker. Samtidigt har priset sprungit iväg och frågan är hur det påverkar slutintrycket.
Dieselmotorn har fått ett turboaggregat till och levererar nu 240 hk och massor av dragkraft från låga varv. Motorn samarbetar föredömligt med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan. Gasresponsen är omedelbar och växlingarna bland de smidigaste vi upplevt med den här lådan.
Drivlinan gör ett bra jobb – den förmår till stora delar att trolla bort känslan av tyngd. I detta utförande väger Kodiaq sina modiga 1 973 kg!
"Under tramset döljs en väldigt kompetent och mångsidig modern suv."
Det här är frustrerande för under tramset döljs en väldigt kompetent och mångsidig modern suv. Den progressiva servostyrningen ger bra vägkänsla för biltypen samtidigt som Kodiaq blir lättmanövrerad i stadstrafik. De stora 20-tumshjulen med däck i 45-profil blir inte alls så stötiga man kunde befara, alldenstund de kombineras med Skodas utmärkta adaptiva chassi. I komfortläget blir framfarten alldeles lagom mjuk och behaglig. Vägbullret är överraskande väl dämpat och bullerisolerande akustikrutor håller nere vindbruset till ett minimum.
Kodiaq RS är en bil man gärna åker långt i. Generösa utrymmen gör att många passagerare och massor av bagage får plats. Vår provbil kom i sjusitsigt utförande. De två extrastolarna längst bak är tillval för 5 900 kr och för trånga för fullvuxna.
Som alla andra Kodiaq som säljs i Sverige är även RS fyrhjulsdriven. Alla säkerhetssystem är standard och i kombination med en utmärkt ljudanläggning och en hel del praktiska finesser gör det att man nog kan säga att RS är värd sitt pris. Trots det är det här ingen bil jag skulle vilja ha.
En gammal regel inom retoriken lyder: svagt argument – höj rösten! Skoda skruvar upp volymen rejält genom en speciell ljudanläggning kallad ”Dynamic Sound Boost”. Den spelar upp en bullermatta såväl invändigt som utvändigt som ska påminna om vilken oerhört sportig bil vi sitter i. Smaken är som bekant som baken men personligen tycker jag inte det låter V8 utan mer lastbil. Ärligt talat är motorljudet bara pinsamt och störande.
Skoda Kodiaq RS är i grunden bra på väldigt många saker men ger ett splittrat intryck. Tänk om man hade kunnat få den sobert och elegant mellangrå istället för nedlusad med påklistrad hysteriska attribut? Nu finns risk att en hel del tänkbara köpare skräms bort.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kodiaq RS?
Pris, från kr: 451 400.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 470/B 188/H 169.
Markfrigång, cm: 19,7.
Bagagevolym, l: 230–1 950.
Tjänstevikt, kg: 1 973.
Dragvikt, kg: 1 750.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med dubbla turboaggregat. Volym 1 968 cm3. Max effekt 240 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 500 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,0 s.
Deklarerad förbrukning: 8,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 212 g/km.
Konkurrenter: VW Tiguan, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Volvo XC60, Volvo XC90, Porsche Macan.
Plus: Komfort, utrymmen, utrustning, prestanda.
Minus: Tveksam stil, konstgjort motorbuller, pris.
Vad nytt? Vässad variant av Skodas största suv.
För vem? Den som kan överse med en smula smaklöshet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.