Nästa artikel
Provkörning: Skoda Kodiaq RS (2019)
Provkörning

Provkörning: Skoda Kodiaq RS (2019)

Publicerad 13 juli 2019
Kodiaqs externa design har piffats till med inläggningar i svart, blank plast. Extra stora 20-tumshjul är standard.
För mycket av det goda? Skoda Kodiaq RS får oss att fundera över var gränsen för god smak egentligen går.
Skodas största suv Kodiaq har länge varit en favorit på Vi Bilägares redaktion. Generösa utrymmen, hög komfort och rimligt pris gav Skoda segern när vi testade den mot de närmaste konkurrenterna 2017 och vi har inte haft anledning att ångra oss. 

Nu har Kodiaq kommit i en sportig RS-version, fullastad med godsaker. Samtidigt har priset sprungit iväg och frågan är hur det påverkar slutintrycket.

Dieselmotorn har fått ett turboaggregat till och levererar nu 240 hk och massor av dragkraft från låga varv. Motorn samarbetar föredömligt med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan. Gasresponsen är omedelbar och växlingarna bland de smidigaste vi upplevt med den här lådan. 

Drivlinan gör ett bra jobb – den förmår till stora delar att trolla bort känslan av tyngd. I detta utförande väger Kodiaq sina modiga 1 973 kg! 

"Under tramset döljs en väldigt kompetent och mångsidig modern suv."

Överlag ska man nog ha ett särskilt öga för att uppskatta detaljerna i den här bilen. Sportstolarna med läder/alcantaraklädsel och röda sömmar är för all del bekväma men ser ut som något man hämtat från en 13-årings gaminghörna. Panelinlägg i kolfiber verkar inte gjort särskilt mycket för vikten och känns mer Biltema än racerbil.   

Det här är frustrerande för under tramset döljs en väldigt kompetent och mångsidig modern suv. Den progressiva servostyrningen ger bra vägkänsla för biltypen samtidigt som Kodiaq blir lättmanövrerad i stadstrafik. De stora 20-tumshjulen med däck i 45-profil blir inte alls så stötiga man kunde befara, alldenstund de kombineras med Skodas utmärkta adaptiva chassi. I komfortläget blir framfarten alldeles lagom mjuk och behaglig. Vägbullret är överraskande väl dämpat och bullerisolerande akustikrutor håller nere vindbruset till ett minimum. 

Kodiaq RS är en bil man gärna åker långt i. Generösa utrymmen gör att många passagerare och massor av bagage får plats. Vår provbil kom i sjusitsigt utförande. De två extrastolarna längst bak är tillval för 5 900 kr och för trånga för fullvuxna.

Röda sömmar och rött ljus understryker det sportiga i inredningen.

Liksom i alla Volkswagenkoncernens bilar byggda på MQB-bas kan körställningen först kännas en smula ovan. Pedalerna hamnar lite närmre än man är van vid men efter några mil faller allt på plats och de flesta sitter bra. Tydlig och lättbegriplig digital instrumentering är standard och Skoda håller tack och lov ännu fast vid fysiska reglage för klimatanläggningen. Det ryktas tyvärr om att nästa generation blir helt pekskärmsbaserad. 

Som alla andra Kodiaq som säljs i Sverige är även RS fyrhjulsdriven. Alla säkerhetssystem är standard och i kombination med en utmärkt ljudanläggning och en hel del praktiska finesser gör det att man nog kan säga att RS är värd sitt pris. Trots det är det här ingen bil jag skulle vilja ha.  

En gammal regel inom retoriken lyder: svagt argument – höj rösten! Skoda skruvar upp volymen rejält genom en speciell ljudanläggning kallad ”Dynamic Sound Boost”. Den  spelar upp en bullermatta såväl invändigt som utvändigt som ska påminna om vilken oerhört sportig bil vi sitter i. Smaken är som bekant som baken men personligen tycker jag inte det låter V8 utan mer lastbil. Ärligt talat är motorljudet bara pinsamt och störande. 

Skoda Kodiaq RS är i grunden bra på väldigt många saker men ger ett splittrat intryck. Tänk om man hade kunnat få den sobert och elegant mellangrå istället för nedlusad med påklistrad hysteriska attribut? Nu finns risk att en hel del tänkbara köpare skräms bort.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kodiaq RS?
Skoda Kodiaq RS 2,0 TDI 240 hk 4X4

Pris, från kr: 451 400.
Svensk lansering: Säljs nu. 
Mått, cm: L 470/B 188/H 169.
Markfrigång, cm: 19,7.
Bagagevolym, l: 230–1 950.
Tjänstevikt, kg: 1 973.
Dragvikt, kg: 1 750.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med dubbla turboaggregat. Volym 1 968 cm3. Max effekt 240 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 500 Nm från 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,0 s. 
Deklarerad förbrukning: 8,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 212 g/km.
Konkurrenter: VW Tiguan, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Volvo XC60, Volvo XC90, Porsche Macan.
 

Plus: Komfort, utrymmen, utrustning, prestanda.
Minus: Tveksam stil, konstgjort motorbuller, pris. 

Vad nytt? Vässad variant av Skodas största suv.
För vem? Den som kan överse med en smula smaklöshet.  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.