Kodiaq framstår snabbt som en behaglig långfärdsvagn, rörelserna är avslappnade men ändå distinkta och bilen svarar lätt och exakt på förarens uppmaningar. Skodan hänger med bra även på slingervägar men det stora och höga formatet innebär viss krängning och en lite klumpig känsla. Över tvära skarvar rullar Kodiaq ganska stumt, annars känns balansen mellan stabil väghållning och bekväm åkkomfort vettigt avvägd. Provbilen har ställbara stötdämpare och med komfortläget blir framfarten ”fluffigare”. Föraren sitter högt och upprätt i en bred och ganska platt fåtölj som känns skön att åka långt i. Stora fönsterytor ger bra sikt åt alla håll.
Vägljudet är acceptabelt men tydligt på grov asfalt. Via en mikrofon kan förarens röst förstärkas i de bakre högtalarna, vilket kanske kan underlätta kommunikationen i kupén.
Motorn i provbilen jobbar mjukt och är ordentligt kraftfull, fattas bara med 190 diesel-hästar. I kombination med dubbelkopplingslådan finns ett härligt flyt i drivningen, förutom en viss ryckighet vid start och i låg fart.
Av de tre släktingarna känns Tiguan aningen mer förfinad i det mesta, lite bättre ljudisolerad, lite mer följsam fjädring/dämpning. Ateca är i sin tur roligast att köra, styrreaktionerna är rappare men bilen rullar klart hårdast och bullrar mest. Alla tre får godkänt betyg i ”älgtestet” men lite oväntat går Kodiaq snäppet bättre än de andra två, antisladdsystemet griper in tydligt och tar ner farten medan föraren kan styra genom undanmanövern.
"Som vanligt har Skoda byggt in en rad fiffigheter. En sympatisk detalj är uppslagsskydden som automatiskt fälls ut på alla dörrar."
Som vanligt har Skoda byggt in en rad fiffigheter i bilen, isskrapa i tanklocket, paraplyer i framdörrarna, löstagbar ficklampa i bagaget och så vidare. En sympatisk detalj är uppslagsskydden som automatiskt fälls ut på alla dörrar.
Det mesta av tekniken som finns till VW och Seat finns också till Skoda: halvautomatisk parkering och släpvagnsbackning, internetuppkoppling, trådlös telefonladdning med signalförstärkning via bilens antenn ... listan kan göras lång och tillvalen kan salta prislappen rejält. Automatisk nödbroms är dock standard.
Prismässigt hamnar Kodiaq, som väntat, mellan Ateca och Tiguan. Provbilen kostar en hacka men det går att komma billigare undan. Med den lägre utrustningsnivån, manuell låda och tvålitersdiesel på 150 hästar stannar räkneverket på 289 900 kronor. Fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex) gäller för samtliga bilar i Sverige. Skodas suv är inte direkt nyskapande, till exempel saknas eldrivna versioner tills vidare, men den vardagsvettiga helheten gör bilen till ett lockande alternativ. Kodiaq håller platsen i ledet framför Tiguan och Ateca.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kodiaq?
Pris, från kr: 328 900.
Modell: Fem- eller sjusitsig suv.
Lansering: Vecka 12 2017.
Mått, cm: L 470/B 188/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 798.
Max dragvikt, kg: 2 000–2 500.
Markfrigång, cm: 18,8.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk vid 3 500–4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda (DSG), automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 150 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, VW Tiguan, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX5, Honda CR-V, Nissan X-Trail med flera.
Plus: Välförpackad kaross, genomtänkt i stort och smått, långfärdskomfort.
Minus: Inte lika förfinad som VW Tiguan, lättrepade material, ryckig i låg fart.
Vad nytt? Ny modell.
För vem? Skoda hoppas på 1 500 registreringar/år i Sverige.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.