Totallängden har ökat med 16 cm jämfört med föregångaren och kupén är riktigt rymlig. Framstolarna är stora och bekväma. Goda justeringsmöjligheter låter de flesta förare hitta en bra körställning. Reglagen är överlag bra men Skoda kör i diket när det kommer till instrumenteringen. Även Karoq har fått märkets huvudlösa design av mätartavlorna med vita siffror på ljusgrå bakgrund. Det hade aldrig en tysk ingenjör släppt igenom! Under 2018 kommer en digital instrumentering att erbjudas som tillval för den som är beredd att betala för att slippa standardinstrumenten.
"Skoda har valt att göra sin nya suv mer fokuserad på komfort än sport."
Vi förflyttar oss ytterligare ett steg bakåt i bilen och möts av ett fyrkantigt, rymligt, bagageutrymme med låg lasttröskel, löstagbar lampa, 12-voltsuttag samt diverse kasskrokar och lastförankringsmöjligheter. Som tillval finns elmanövrerad baklucka. Sammantaget tillhör Karoq de rymligare suvarna i sin klass.
Ute på vägen visar det sig snabbt att Skoda även tillhör de bekvämaste. Karoq bygger som de flesta andra moderna bilar från Volkswagenkoncernen på MQB-bas. Därför är det heller inte förvånande att den känns väldigt lik de andra MQB-bilarna att köra. Skoda har valt att göra sin nya suv mer fokuserad på komfort än sport, säkert en klok avvägning med tanke på vad kunderna prioriterar. Styrningen är snabb, lagom känslig och bidrar till trivsel bakom ratten.
I Karoq är vägljudet väl dämpat och fjädringen behagligt mjuk utan att bli sladdrig. När vi kör bilen i vårt undanmanöverprov går den tryggt och nästan utan krängning genom de fyra skarpa svängarna runt ett fingerat hinder i 76 km/tim. Ett mycket bra resultat. Utrustad med bensinmotorn på 1,4 liter och 150 hästkrafter blir Karoq både smidig och pigg. Cylinderavstängning är en ny finess för Skoda. Vi provar också bilen med dieselmotor på 2,0 liter och 150 hk som visar sig vara en betydligt bullrigare historia. Om man inte kör väldigt långt har vi svårt att se poängen med att välja dieselmotorn.
Fyrhjulsdrift finns att välja till de större bensin- och dieselmotorerna. Fler motoralternativ, svagare såväl som starkare, kommer att presenteras vad det lider. Bilen är krocktestad och det blev femstjärnigt resultat i Euro-NCAP. I Sverige är autobroms som även ser fotgängare samt adaptiv farthållare standard tillsammans med nio krockkuddar. Standard är den uppkopplade funktionen Skoda Connect med vilken föraren kan styra vissa funktioner genom en app på telefonen. Genom uppkopplingen kan bilen också boka in sig själv på verkstaden för service!
Skoda må ha lämnat lågprislandet men i nya Karoq har man också en produkt som kan mäta sig med de bästa på marknaden. En ny storsäljare är född och frågan är om inte Karoq också kommer att stjäla en del köpare från storebror Kodiaq.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Karoq?
Pris, från kr: 272 600.
Säljstart: Beställningsbar nu.
Mått, cm: L 438/B 184/H 160.
Bagagevolym, l: 479–1 810.
Tjänstevikt, kg: 1 393.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med cylinderavstängning. Volym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor. Framhjulsdrift. 7-stegs dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 123 g/km.
Konkurrenter: Opel Grandland X, Nissan Qashqai, Kia Sportage, VW Tiguan med flera.
Plus: Komfortabel, flexibel inredning, välutrustad.
Minus: Svårlästa instrument, inte längre särskilt billig.
Vad nytt? Ny suv i mellanklassen.
För vem? Den som söker en rymlig och bekväm kompaktsuv.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.