Nästa artikel
Provkörning: Skoda Karoq (2017)
Provkörning

Provkörning: Skoda Karoq (2017)

Publicerad 18 november 2017 (uppdaterad 11 januari 2018)
Föregångaren Yetis lekfulla funkisformgivning är borta. Karoq ser betydligt mer konservativ ut, något som Skoda säger europeiska kunder efterfrågat.
Skoda har lämnat tiden som lågprismärke bakom sig. Prismässigt ligger den nya mellansuven Karoq till och med lite över sina närmaste konkurrenter. Kan Skoda lyckas även utan att vara budget?
Skodas mellanklass-suv Yeti har många fans i Sverige. En kul designad, praktisk och smidig bil i lagom format till rimligt pris lockar många men de riktiga försäljningsframgångarna har trots allt uteblivit. Under de senaste tre åren har det sålts strax över 5 000 Yeti i Sverige. Under samma tid såldes det nästan 19 000 Nissan Qashqai och närmare 18 500 VW Tiguan. Måhända var det den egensinniga, funkisinspirerade designen som avskräckte. När Yeti skulle ersättas tog Skoda det säkra före det osäkra och bytte ut såväl namn som designspråk. Skoda Karoq är betydligt mer konservativt formgiven än Yeti men också en större bil. 

Totallängden har ökat med 16 cm jämfört med föregångaren och kupén är riktigt rymlig. Framstolarna är stora och bekväma. Goda justeringsmöjligheter låter de flesta förare hitta en bra körställning. Reglagen är överlag bra men Skoda kör i diket när det kommer till instrumenteringen. Även Karoq har fått märkets huvudlösa design av mätartavlorna med vita siffror på ljusgrå bakgrund. Det hade aldrig en tysk ingenjör släppt igenom! Under 2018 kommer en digital instrumentering att erbjudas som tillval för den som är beredd att betala för att slippa standardinstrumenten.

"Skoda har valt att göra sin nya suv mer fokuserad på komfort än sport."

 Baksätet består av tre separata stolar som är skjutbara och har individuellt ställbara ryggstöd. Stolarna kan dessutom relativt enkelt tas loss och lyftas ur för maximalt bagageutrymme. Nöjer man sig med att enbart fälla fram ryggstödet får man dock inte något helt plant lastutrymme. På plats i baksätet sitter även vuxna bekvämt, trots att testbilen var utrustad med såväl brickbord som glastak. Man sitter dock lite lågt och instängt bakom framsätenas höga ryggar. Som tillval för 1 600 kronor  erbjuds en liten panel mellan framsätena med uttag för 230  V, 12 V samt USB. 

Vi förflyttar oss ytterligare ett steg bakåt i bilen och möts av ett fyrkantigt, rymligt, bagageutrymme med låg lasttröskel, löstagbar lampa, 12-voltsuttag samt diverse kasskrokar och lastförankringsmöjligheter. Som tillval finns elmanövrerad baklucka. Sammantaget tillhör Karoq de rymligare suvarna i sin klass. 
 
Ute på vägen visar det sig snabbt att Skoda även tillhör de bekvämaste. Karoq bygger som de flesta andra moderna bilar från Volkswagenkoncernen på MQB-bas. Därför är det heller inte förvånande att den känns väldigt lik de andra MQB-bilarna att köra. Skoda har valt att göra sin nya suv mer fokuserad på komfort än sport, säkert en klok avvägning med tanke på vad kunderna prioriterar. Styrningen är snabb, lagom känslig och bidrar till trivsel bakom ratten.   

I Karoq är vägljudet väl dämpat och fjädringen behagligt mjuk utan att bli sladdrig. När vi kör bilen i vårt undanmanöverprov går den tryggt och nästan utan krängning genom de fyra skarpa svängarna runt ett fingerat hinder i 76 km/tim. Ett mycket bra resultat. Utrustad med bensinmotorn på 1,4 liter och 150 hästkrafter blir Karoq både smidig och pigg. Cylinderavstängning är en ny finess för Skoda. Vi provar också bilen med dieselmotor på 2,0 liter och 150 hk som visar sig vara en betydligt bullrigare historia. Om man inte kör väldigt långt har vi svårt att se poängen med att välja dieselmotorn. 

Fyrhjulsdrift finns att välja till de större bensin- och dieselmotorerna. Fler motoralternativ, svagare såväl som starkare, kommer att presenteras vad det lider.  Bilen är krocktestad och det blev femstjärnigt resultat i Euro-NCAP. I Sverige är autobroms som även ser fotgängare samt adaptiv farthållare standard tillsammans med nio krockkuddar. Standard är den uppkopplade funktionen Skoda Connect med vilken föraren kan styra vissa funktioner genom en app på telefonen. Genom uppkopplingen kan bilen också boka in sig själv på verkstaden för service! 

Skoda må ha lämnat lågprislandet men i nya Karoq har man också en produkt som kan mäta sig med de bästa på marknaden. En ny storsäljare är född och frågan är om inte Karoq också kommer att stjäla en del köpare från storebror Kodiaq.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Karoq?
 
Skoda Karoq Style TSI 150 DSG

Pris, från kr: 272 600.

Säljstart: Beställningsbar nu. 

Mått, cm: L 438/B 184/H 160.

Bagagevolym, l: 479–1 810.

Tjänstevikt, kg: 1 393.

Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med cylinderavstängning. Volym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 1 500 v/min. 

Kraftöverföring: Tvärställd motor. Framhjulsdrift. 7-stegs dubbelkopplingslåda. 

Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s. 

Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 123 g/km.

Konkurrenter: Opel Grandland X, Nissan Qashqai, Kia Sportage, VW Tiguan med flera.

 

Plus: Komfortabel, flexibel inredning, välutrustad.

Minus: Svårlästa instrument, inte längre särskilt billig. 



Vad nytt? Ny suv i mellanklassen.

För vem? Den som söker en rymlig och bekväm kompaktsuv. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.