Bilen är ett litet högbygge med suv-design. Fyrhjulsdrift finns inte tillgänglig men markfrigången är i alla fall tillräckligt hög för att klara riktigt dåliga skogsvägar. Behövs ännu mer finns ett Offroad-paket som lägger ytterligare 1,5 cm markfrigång till originalmodellens 18,8 cm.
Framkomlighet i all ära men den förhöjda sittpositionen medför även stora vinster när det kommer till att underlätta insteget. För stela ryggar är det en lisa att slippa klättra upp och ner ur låga säten. Dessutom ger den upphöjda positionen en bra överblick vilket underlättar i stadstrafik och vid manövrering på trängre ytor.
Man kan koppla sin smarta mobiltelefon till bilen och genom den få tillgång till en rad funktioner, bland annat kan man låsa eller låsa upp bilen på distans. Ytterligare funktioner finns som tillval. Bland annat kan man få trådlös koppling till Apple CarPlay eller Android Auto. Skönt att slippa trassla med kablar i onödan.
Den trecylindriga bensinmotorn följer rådande mode. En liters slagvolym ger tack vare turboladdningen överraskande mycket kraft när motorn väl fått upp flåset. På riktigt låga varv känns den däremot tunn och under belastning fortplantar sig en hel del vibrationer in i kupén. I Sverige är trepipen den enda bensinmotor som erbjuds. På andra marknader finns också en fyrcylindrig 1,5-litersmotor på 150 hk men det är inte klart om den även kommer att säljas hos oss.
Utrymmena är bilens starka kort och särskilt baksätet imponerar. Här finns gott om plats åt alla håll och den höga sittdynan ger bra lårstöd även för vuxna, viktigt under längre resor.
Åkkomforten är trots det tveksam. Fjädringen är fast på gränsen till hård och avsnitt med grövre asfalt ger en hel del däcksbuller i kupén. Plattformssystern Scala visade sig vara känslig för grov asfalt när vi testade den på hemmaplan. Det ligger i farans riktning att Kamiq lider av samma sjuka.
"Det är tydligt att Skoda vill lämna sin position som tillverkare av budgetbilar."
Tillvalslistan är omfattande och innehåller sådant som digital instrumentering, aktivt chassi, elmanövrerad baklucka samt nyckellöst låssystem med finessen att fjärrnyckeln stänger av sig om den legat stilla i mer än 15 minuter. Det minskar risken att biltjuvar lyckas att läsa av nyckelns signaler elektroniskt och därigenom stjäla bilen (så kallad nyckelskimning). Som standard ingår Skodafinesser som paraply i förardörren och isskrapa i tanklocket.
Det är tydligt att Skoda vill lämna sin position som tillverkare av budgetbilar. Kamiq ligger prismässigt i nivå med eller strax över sina konkurrenter. Frågan är hur mycket folk är beredda att betala för varumärket?
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kamiq?
Pris, från kr: 233 900.
Svensk lansering: November.
Mått, cm: L 424/B 179/H 153. bagagevolym, l: 400–1 395.
Tjänstevikt, kg: Från 1 231. Max dragVIKT, KG: 1 200.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 999 cm3. Max effekt 115 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Crossland X, Ford Ecosport, Mazda CX-3, Toyota C-HR.
Plus: Utrymmen, smarta finesser och funktioner.
Minus: Komfortbrister, tunn motor på låga varv.
Vad nytt? Högbyggd variant av Skodas rymliga småbil Scala.
För vem? Passar utmärkt för lite stelare ryggar som prioriterar ett enkelt insteg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.