Skoda visar en imponerande bredd när det gäller miljö. Nu kan man få Fabia, Roomster, Octavia, Yeti och Superb i versioner som uppfyller miljöbilskravet. Fabia GreenLine ligger på låga 89 g/km då det gäller utsläppen av CO2 (koldioxid).
Den här anpassningen har Skoda lyckats med genom fintrim av befintliga dieselmotorer. Samtliga är förstås försedda med common-rail direktinsprutning, katalysator och partikelfilter.
Stopp/start-system
Ytterligare finesser som sänker utsläppen är stopp/start-system, det vill säga att motorerna under vissa förutsättningar stängs av vid stillastående.
Det är en delvis omdiskuterad teknik, men klart är att en stillastående motor har noll utsläpp jämfört med motsvarande på tomgång.
Vid presskonferensen på Skodas hemmaplan, Prag i Tjeckien, uppgavs att stopp/start-system kan spara upp till 0,8 l/100 km i stadstrafik.
Men tekniken kan också vara det som gör skillnaden när det gäller att krypa under gränsen för miljöklassning i Sverige på 120 gram CO2 per 100 kilometer.
På vår förfrågan uppgav Skoda att stopp/start sänker CO2-utsläppen med 5 gram/100 kilometer i körcykeltestet. Till detta kommer också Brake and Recovery som innebär att återuppladdningen av batteriet ska ske i huvudsak vid bromsning. Det sparar 3 gram.
Tekniken kräver ett batteri som klarar att gå ner till drygt halva kapaciteten och sedan laddas snabbt. Brake and Recovery stängs av om batteriet sjunker under 60 procent av kapaciteten och laddas då fullt.
Bättre aerodynamik
GreenLine innebär också att man än så länge enbart får en manuell växellåda, eftersom den sparar vikt och har anpassad utväxling.
Men det antyddes faktiskt att automatväxlat är på gång – ett önskemål från många. Däcken är av lättrullande typ. Man använder ett sänkt chassi på GreenLine. Sedanversioner har bakspoiler. Reservhjul är ersatt med reparationssats.
Bilarnas aerodynamik har också förbättrats. Grillen i fronten är igenlagd och luftströmmarna under bilen har befriats från störande virvlar. Det finns även restriktioner rörande vilken utrustning man kan välja till de gröna modellerna från Skoda.
Dragkrok är till exempel tabu, liksom hjul som är större än 16 tum. Glöm soltak, uppvärmd vindruta, lyxigaste ljudanläggningen och TV! Samtliga dessa tillval adderar så mycket vikt att miljögränsen passeras.
Växlingsindikator hjälper föraren att skjutsa i nästa växel. Det är nästan alltid tidigare än när man själv tycker att det är dags. Motvilligt lydde vi trots att det kändes som om det låga varvtalet borde få motorn att storkna. Men nej, den tuffar på.
Låg förbrukning
Snåltekniken stör inte körintrycket det minsta. Fabia och Octavia lyckades vi med lite ansträngning köra riktigt snålt, rejält under halvlitern. Men att vi skulle klara Superb på 4,4 l/100 km hade vi inte väntat oss.
Till skillnad från många andra miljöbilar som drivs med alternativa bränslen (exempelvis etanol och gas) ökar här aktionsradien avsevärt, vilket gör ägandet enklare.
Övriga modeller och priser i GreenLine-serien: Skoda Fabia 168 900 kr (kombi 169 900), Yeti 216 700 kr, Roomster 175 200 kr och slutligen Skoda Superb 224 500 kr (kombi 234 500).
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Fabia Greenline Skoda Octavia GreenLine Skoda Roomster GreenLine Skoda Superb GreenLine Skoda Yeti GreenLineBetyg
Pris: 193 400 (kombi troligen 200 300 kronor).
Säljstart: Säljs nu.
Modell: Sedan eller kombi.
Motor: 1,6-liters common-raildiesel med stopp/start-system, samt system för batteriladdning vid bromsning, katalysator och partikelfilter. 105 hk vid 4 400 v/m. Vridmoment 250 Nm vid 1 500–2 500 v/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim 11,4 s. Toppfart 192 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 3,8 l/100 km (kombi 4,2).
CO2-utsläpp: 99 g/100 km (kombi 109).
Konkurrenter: Volvo V60, BMW 318, Audi A4, Volkswagen Golf med flera.
Vad nytt? Miljöklassade motorer.
För vem? Alla.
Bra köp? Ja, om man inte har oerhört bråttom, behöver en dragbil eller automatlåda.
Plus: Låg förbrukning och bra körbarhet.
Minus: Finns ej med automat eller med dragkrok.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men varför ska Skodas kärror (undantaget "Roomster" och "Yeti") vara så anonymt trista och intetsägande designmässigt. Skärp er, släpp er, mina vänner!...
Jämför exempelvis "Fabia" med Suzukis" läckra "Swift, no comment.
Skoda = 80-tals Design : Audi = 90-tals Design. De gillar det traditionella!
Nej inte har Skoda 80-tals design, i så fall har de flesta bilmärken idag det. Skoda ser ut att vara stöpt i samma form som de flesta moderna bilar idag. Jag tycker de ser ganska fräsha ut, men avstår att köpa en p.g.a. alla klagomål på buller vid färd.
Re. Anders E. Kan hålla med om att Octavia och Superb är 80-tals design. Dock inte Yeti och Fabia. Som sagt, synd bara att de bullrar så mycket.
Vi har det kallt i här i Sverige nu för tiden; vid vilken lufttemperatur stänger bilen av start/ stopp, respektive brake/recovery- systemen?
öhh, co2-siffror är väl inte intressanta om man inte samtidigt får se motoreffekten?
Octavia Greenline har 105 hästar. Vilket kanske låter lite i dagens effektstinna bilmarknad. Men 105 häster och 250nm räcker faktiskt till för normalbilisten. Framförallt är bilen i fråga väldigt snål på bränsle, vilket gör det roligare att åka och tanka.
Henr1k. Du ser bilens specifikation till höger om komentarfältet.
Jag ägde en Octavia -05:a. Bullrade. Jag provade en Octavia -08. Samma vägbuller. Nu är det ju så att Golf, som har samma bottenplatta, också lidit av liknande bullerproblem. (Den senaste Golfen jag kört var en -08:a. Ordentligt bullrig på grov asfalt.) Men nu skriver många biltidningar att Golf är en tyst bil. Så då frågar jag: Om nu Golf äntligen blivit tyst, har inte detsamma skett med Octavia?
Pender: Det är lite förenklat att bara tro att bottenplattan betyder nåt. Glastjocklek, isolering, gummiupphängningar, fälgstorlek, gummiblandning däck gör en stor skillnad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.