Nästa artikel
Provkörning: Skoda Fabia (2018)
Provkörning

Provkörning: Skoda Fabia (2018)

Publicerad 25 december 2018
Försiktig förnyelse. Blott anletsdragen kring grill och strålkastare (LED för 8 900 kr) avslöjar årsmodell 2019.
Skoda Fabia har fått en försiktig uppdatering med LED-strålkastare och fler assistanssystem. Kan det räcka mot nyare konkurrenter?
Det är detaljerna som gör’et. Det krävs att man tittar både en och två gånger för att förstå att provbilen verkligen är uppdaterade Fabia.

När Skoda satte igång förnyelsearbetet av sin småbil var de inte rädda att lägga energi på de allra minsta väsentligheterna. Isskrapan i tanklocket kan nu mäta däckens mönsterdjup, interiörbelysningen i bagaget går att använda som ficklampa och mätartavlorna har fått ny layout.

Av de få större nyheterna noteras LED-strålkastare (8 900 kr) och fler assistanssystem. Fabia går nu att få med döda vinkel-varnare, automatisk avbländade helljus samt varning för korsande fordon när man backar ut från en p-ficka.
Fabia är en hybrid av VW:s äldre plattformsfamilj och senaste MQB-arkitekturen. Jämfört med sina nyare koncernkusiner VW Polo och Seat Ibiza, som till fullo bygger på MQB, är Fabia fem centimeter smalare och axelavståndet nästan en decimeter kortare. Det märks invändigt. Två vuxna sitter mer intimt i Skoda och baksätet har sämre benutrymme. Även vägbullret är mer påtagligt i Fabia än i senaste Polo/Ibiza. 

"Med 530 lastliters slår Fabia Combi flera mellanklassbilar på fingrarna."

Motorpaletten är dock identisk i alla tre kusiner – det betyder en stark och lättkörd trecylindrig bensinturbo på 95 eller 110 hk. Instegsmotorn har femväxlad manuell låda medan 110 hk-maskinen finns med sex växlar eller sjustegad automat med dubbelkoppling. 

Dessa fanns även tidigare i Fabia med skillnaden att motorerna fått partikelfilter för att klara de nya utsläppskraven.
Ett extra kryss i prislistan råder bot utrymmesunderskottet. För 3 900 kr kommer Fabia med rymlig kombikaross och det gör hela skillnaden. Baksätet är fortfarande begränsat men lastrymden imponerar. 

Många småbilar har övergett sina rymligare karossversioner till förmån för högbenta cross-overmodeller, men de är aldrig lika lastvilliga som en välformad kombi. Med 530 lastliters slår Fabia Combi flera mellanklassbilar på fingrarna.

Priset är en annan fördel med det otrendiga kombiformatet. Crossover är ett sätt att ta mer betalt för samma prylar. Medan en Seat Arona betingar minst 196 900 kr vill Skoda ha 169 700 kr för en Fabia Combi med samma drivlina – då har ändå Skoda större yttermått. 

Sammantaget erbjuder Skodas koncernsyskon fräschare och bättre produkter för den som söker en halvkombikaross, men Fabias rymliga kombiformat ger en egen nisch i segmentet. Ett utmärkt val för den prestigelöse köparen.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Fabia?
Skoda Fabia Combi 1,0 TSI 110 DSG

Pris, från kr: 167 900.

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 426/B 173/H 149.

Bagagevolym, l: 530–1 390.

Tjänstevikt, kg: 1 185.

Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 999 cm3, max effekt 110 hk mellan 5 000–5 5000 v/min, maxvrid 200 Nm mellan 2 000–3 500 v/min.

Kraftöverföring: Sjustegad automat (dubbelkoppling). Framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s. 

Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km (NEDC).

Konkurrenter: Renault Clio SportTourer, Honda Jazz eller suvarna Seat Arona, VW T-Cross.

Plus: Lastrymd, smidig och snål motor, pris.

Minus: Benutrymme bak, visst vägljud.



Vad nytt? Nya säkerhetsfunktioner till Fabia.

För vem? Kombiälskare med smak för kompakt leverne.   

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.