Ett sportigt märke med spansk utstrålning och snitsig design, så vill VW-koncernen profilera Seat och modellen som mer än någon annan ska förkroppsliga ambitionerna är Ibiza Cupra. Spanjoren baseras på VW Polo GTI och Skoda Fabia RS och nu, efter tre och ett halvt år i bilhallen, har det blivit dags för uppdatering av utseende och teknik.
Kraftkällan med både turbo och kompressor känner vi igen sedan tidigare. Motorstyrningen har dock programmerats om, vilket kapar accelerationstiden 0–100 km/tim med tre tiondelar, höjer toppfarten med tre km/tim och stryper förbrukningen med en halv deciliter per mil.
Förbättringarna är knappast epokgörande, men likväl förbättringar. Det finns däremot en hake: motorn är optimerad för 98-oktanig bensin. Bilen klarar 95 oktan men om man tänker med plånboken och väljer det munstycket mister man tre procent effekt och prestanda. Ingen större skillnad det heller, men likväl en skillnad.
Oavsett bränslekvalitet trivs Ibiza Cupra när det går fort och slinker vigt och villigt genom kurvorna. Styrningen känns tydlig och när bilen pressas i svängarna motverkar den elektroniska diffbromsen understyrning. Chassit är hårt men går att leva med utan att skada njurarna. Nya bussningar i hjulställen har förbättrat fjädringskomforten.
På låga varv pressar kompressorn in extra luft i motorn och på högre varv gör turbon detsamma. Bilen blir på så sätt bottenstark och drar fint i hela registret.
Motorn svarar blixtsnabbt på gaspådrag och Seat har minimerat kraftreaktionerna i ratten. Lika snabbt växlar den sjustegade dubbelkopplingslådan, som också kan manövreras via paddlar på ratten. Ingen manuell låda erbjuds.
Andra nyheter är större luftintag i fronten, nya strålkastare (bi-xenon) och lite prydligare material i kupén. Liksom tidigare är sportskruden ganska diskret och det är inte busenkelt att skilja Cupra från vanliga Ibiza.
Kupékarossen med tre dörrar är förstås opraktisk; att tråckla sig in i det trånga och instängda baksätet är besvärligt. Men vad gör väl det, Ibiza Cupra ska ju upplevas från förarstolen.
Slänger vi ett öga på utrustningslistan har den utökats med bland annat navigator, ändå har priset sänkts från 211 400 till 199 900 kronor. En sämre utrustad VW Polo GTI kostar 26 tusenlappar mer och plötsligt framstår Ibiza Cupra som ett riktigt prisvärt GTI-alternativ.
Innan man slår till ska man dock komma ihåg att Seat är ett uddamärke i Sverige och att andrahandsvärdet är sämre än för mer etablerade märken, som till exempel Volkswagen.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza Cupra?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Ibiza CupraBetyg
Pris, från kr: 199 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Tredörrars, femsitsig halvkombi.
Mått, cm: L 405/B 169/H 142.
Tjänstevikt, kg: 1 259.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, direktinsprutning, turbo, kompressor, 1 390 cm3, 180 hk vid 6 200 v/min, 250 Nm vid 2 000–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjustegad automatlåda (DSG).
Prestanda: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s.
Förbrukning: 5,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 208 GTI, VW Polo GTI, Mini Cooper S, Ford Fiesta ST, Renault Clio RS, Skoda Fabia RS, Opel Corsa OPC med flera.
Plus: Inköpspris, köregenskaper, utrustning.
Minus: Optimerad för dyrt 98-oktanigt bränsle, värdeminskning.
Vad nytt? Putsat yttre, vässad motor och pressad prislapp.
För vem? Den som vill ha sportiga prestanda till rimligt pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det är tråkigt att folk väljer bort en bil för att det har stämpeln, "uddamärke".
Och som ViB sätter som minus i faktarutan "värdeminskning".
Jag föredrar Ibiza Cupra framför VW Polo GTI, även om det inte är aktuellt att köpa någon av dem.
Jag skulle också hellre välja Seat Cupra då den ser klart sportigare ut än de övriga i samma klass.
Blev nyfiken på en sådan bil för ett tag sedan som jag såg på en parkering med ett R -emblem.
Kollade upp bilen och såg att den hade 265Hk !!!
Någon sådan finns nu inte längre att finna på Seats hemsida.
Bilen jag såg var uttagen i år men tillverkad förra året och har alltså inte sålts förrän nu.
Skillnaden mellan 180 och 265Hk är ganska stor,..någon som vet varför den starkare är borta?
Hej Mistro.
Bilen du tänker på är SEAT Leon Cupra R. Den har 265hk
Kollar du SEAT Ibiza CUpra så har du 185hk Automat.
Att köpa bil med andrahandsvärdet som starkt argument kan vara vanskligt om man ska tänka med plånboken. Hur det ser ut om 3-5 år kan man bara gissa (mycket kan hända, se på Saab t.ex...) medan pengen man ska hosta upp vid köpet i högsta grad är reell. läste häromdagen om att etanol- och gasbilar har tappat mycket mer i värde än motsvarande bensinmodell, där blev ju den tänkta och kalkylerade kostnaden förmodligen inte som man tänkt sig. "miljöbilsklippet" blev kanske dyrare totalt sett.
Alltså den e nice. Mycket bang for the bucks
opel corsa nurburgring är en bil i samma liga som jag tittar lite på också. 199 900 även för denna.
Vad säger ni i panelen - Vilken av dessa hade ni valt. Flångans ny 2013 eller 2012:an med lite mer hästar och mekanisk diff !!! Inte helt lätt val enligt mig. Men mekanisk diff är svår att motstå.........
http://www.bytbil.com/bilar/opel/corsa/tvt26zrg/BWQBUDIAAY2YccmluZwA4DAA!
Jo det var en Leon som jag såg men på hemsidan finns inte heller någon sådan med så mycket effekt som tidigare.
Inte heller namnet Leon Cupra finns med om jag utläser sidan rätt.
Alternativ till en ny Ibiza Cupra? :
http://www.blocket.se/jonkoping/SEAT_Leon_Cupra_R__265hk__44904223.htm?ca=23_15&w=3
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.