Nästa artikel
Provkörning: Seat Ibiza (2015)
Provkörning

Provkörning: Seat Ibiza (2015)

Publicerad 23 september 2015
Till det yttre är allt sig likt hos Ibiza.
Från och med årsmodell 2016 kommer Seat Ibiza med nya motorer och en välkommen höjning av kvalitetskänslan ombord.
Bortsett från en ny LED-strimma i strålkastarna är allt sig likt på utsidan när Seat uppdaterar småbilen Ibiza. Även inredningen är densamma som förut men efter kritik håller nu vissa material högre kvalitet. Möjligheterna till egna färgval på allt från ventilationsutsläpp i kupén till bilens fälgar har också blivit fler.

Helt klart är dock att Euro6-motorerna som nu finns till bilen är de väsentligaste nyheterna. De riktiga nykomlingarna är två turbomotorer som båda har tre cylindrar men tankas med antingen diesel eller bensin. För den som önskar finns den bekanta 1,2-liters TSI-motorn fortfarande kvar, nu miljövänligare och fem hästkrafter piggare.

Den trecylindriga bensinmotorn som fått prefixet ”Eco” kommer med 95 eller 110 hästkrafter. Växellådan hos den svagare motorn är en femväxlad manuell medan den starkare får sex växlar eller en sjustegad DSG-automat. EcoTSI-motorn med 110 hästkrafter har gott om ork, frånsett en mindre effektdipp precis i början av registret.

Enlitersmotorn gör inget större väsen av sig och vibrationerna märks egentligen inte mer än dem hos en likvärdig fyrcylindrig variant. Pressas bilen lite extra från stillastående eller ut ur en kurva ger motorn ifrån sig ett piggt morrande ljud.

DSG-lådan har två fördelar i motorsvagare bilar. Den första är att dubbelkopplingslådans optimerade växelskiften tar bättre hand om den begränsade effekten än vad de flesta förare mäktar med. Den andra är att de svagare bilarna inte är lika ryckiga i låg fart som de med högre effekt och vrid i kombination med DSG-låda.
 
Med 0,4 liter större slagvolym och högre vridmoment är den trecylindriga dieseln morskare än bensinmotorn på låga varv och den deklarerade förbrukningen är förnämligt låga 3,6 l/100 km.
1,4 TDI överraskar också med relativt få vibrationer. Motorn kan bara kombineras med femväxlad manuell växellåda, vilket känns sniket men försämrar egentligen inte funktionen.
Segdragningsförmågan är förvånansvärt bra på femman, trots hög utväxling, men Seat tror ändå inte att trecylindrig diesel blir någon storsäljare.

På minussidan noterar vi avsaknad av autobroms och den hafsiga introduktionen av Apple Carplay och Google Android Auto. De senare handlar om en lovande kombination av den smarta telefonens funktioner och bilens skärm/högtalare.

Tyvärr fungerar länkningen bara acceptabelt via Seats egna app tillsammans med en specifik telefon som medföljer tillvalspaketet Connect.
Idén med en smidig koppling mellan funktionerna hos den personliga mobiltelefonen och bilen går därmed förlorad.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza?
Seat Ibiza ST 1.0 EcoTSI

Pris, från kr: 144 400.

Modell: Femdörrars kombi.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 424/B 169/H 145.

Tjänstevikt, kg: 1 109.

Motor: 3-cyl bensinturbo, volym 999 cm3, max effekt 110 hk vid 5 000–5 500 v/min, max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

Kraftöverföring: Sexstegad manuell alt. sjustegad DSG.

Prestanda: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.

Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km.

CO2-utsläpp: 99 g/km (man).

Konkurrenter: Ford Fiesta, Opel Corsa, Hyundai i20, Skoda Fabia.

Plus: Pigga trecylindriga motorer.

Minus: Dålig implementering av lovande infotainmentteknik.



Vad nytt? Miljövänligare motorer.

För vem? Praktisk andrabil för barnfamiljen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-23 14:41
mayors

De nya EURO 6 certifierade motorerna har andra påhitt. Ad-blue tillsatser istf testläge.. Jag antar du menar dieselmotorer..

#2 • Uppdaterat: 2015-09-23 22:24
Reverend Benny

Får inte alls ihop denna test och syftar då på det som är minus.
Vad menar dom med hafsig introduktion av CarPlay? Finns det inte med från start och varför pratar dom om en separat app. Det är ju det "tredje" alternativet för att spegla mobilskärmen om jag förstått saken rätt på deras hemsida.
Fick ett mail från Seat där dom beskrev att Carplay och Android Auto kommer erbjudas senare i höst, kan det vara så att denna enhet inte hade stöd för detta...än?

#3 • Uppdaterat: 2015-09-25 15:56
Tvärnit

SEAT kommer att få kunder. Den här ser riktigt lyckad ut och det gläder mig att de släppt de fula och svårställda luftmunstyckena ala spjäll och satt dit jetmunstycken

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.