Nästa artikel
Provkörning: Seat Cordoba 1,4 ECO-TDI Reference
Provkörning

Provkörning: Seat Cordoba 1,4 ECO-TDI Reference

Publicerad 4 juli 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägare provkör miljöbilen Seat Cordoba 1,4 ECO-TDI, en snål småbilsdiesel med mycket stort bagageutrymme. Miljöbilsklassningen och den låga förbrukningen lovar goda ekonomiska förutsättningar men komforten är dålig. Bullret är öronbedövande och framstolarna riktigt dåliga.

Den statliga miljöbilsdefinitionen öppnar också för att snåla dieselmotorer som är utrustade med partikelfilter, kan klassas som miljöbilar. Förutsättningen är att bränsleförbrukningen är så låg att utsläppet av koldioxid hamnar under 120 gram per kilometer. Seat Cordoba 1,4 ECO-TDI kvalar in med knapp marginal tack vare ett CO2-utsläpp på 118 gram per kilometer.

Förutom ett renare samvete ger miljöbilsklassningen ekonomiska fördelar. Till exempel är bilen kvalificerad för den statliga miljöbilspremien på 10 000 kronor. Flera kommuner ger lokala parkeringsförmåner till miljöbilar och ibland även investeringsbidrag (kolla själv med din kommun). Däremot slipper Cordoba ECO-TDI inte undan trängselavgiften i Stockholm.

Med VAG-koncernens trecylindriga dieselmotor under huven, landar bränsledeklarationen på 4,6 liter/100 km. Under en resa till Kalmar tur och retur, landade vår snittförbrukning på 4,90 l/100 km. Det är bra med tanke på att testbilen bara rullat 200 mil och att det varma sommarvädret lockade till flitigt användande av luftkonditioneringen (extrautrustning för 4 600 kronor).

Förutom ekonomin och miljöhänsynen har Seat Cordoba ytterligare en stor fördel. Bagageutrymmet är enormt! Visserligen är lasttröskeln hög och lucköppningen ganska trång, men 485 liters lastvolym är vi inte bortskämda med i småbilsklassen. Gångjärnen är av typen med smart infästning så de inkräktar inte på lastutrymmet.

Bilens största nackdelar handlar om komforten. Stolarna ger dåligt stöd för rygg och ben och känns väldigt enkla. Vi längre färder blir det till att ta täta pauser för att man ska stå ut. Då får man dessutom en chans att vila öronen från det infernaliska buller som piskar trumhinnorna i Seat Cordoba. Den lilla dieselmotorn knattrar ljudligt på tomgång och när den är kall. Det oljudet drunknar dock snart i däckens dundrande. Däckbullret är nog det värsta vi upplevt i småbilsklassen.

Hade det inte varit för den urusla komforten hade Cordoba 1,4 ECO-TDI varit en utmärkt långfärdsbil. Motorn är stark och omkörningar på högsta växeln går snabbt och smidigt. Fjädringen är satt åt det sportiga hållet men så länge vägen är hyfsat jämn, upplevs den inte som för hård.

Seat Cordoba delar i hög utsträckning komponenter med VW Polo och förra generationen av Skoda Fabia. Den nya Fabian har en modernare uppbyggnad som i sin tur kommer att ärvas av kommande Cordoba och Polo. Säkerhetsmässigt betyder det att medan den nya Fabian får full pott i krockprovet hos Euro-NCAP, får den äldre generationen småbilar från VAG nöja sig med det näst högsta betyget, fyra stjärnor. Antisladd och sidokrockkuddar är standard.  Huvudkrockgardin kostar 1 700 extra.

Seat Cordoba 1,4 ECO-TDI Reference

Pris, kr från: 144 400 (testbilen 149 000).

Modell: Fyrdörrars femsitsig sedan.   

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 428/B 170/H 144

Tjänstevikt, från: 1 144 kg

Motor: Trecylindrig turbodiesel på 1,4 liter. Cylindervolym: 1 422 cm3. Max effekt: 80 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 195 Nm från 2 200 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 13,2 sek. Toppfart 177 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km. Partikelfilter.

Konkurrenter: Citroën C3 HDI, Fiat Grande Punto 1,3 MJT 75, VW Polo TDI

Plus

Pris

Snål

Miljöbilsklassad

Bagageutrymme

Minus

Buller

Stolar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.