Seat dök upp på svensk marknad 1992 och fyra år senare kom första generationen Seat Alhambra som var identisk med Volkswagen Sharan och Ford Galaxy. Sen dess har Galaxy gått sin egen väg och numera är det Sharan och Alhambra som i allt väsentligt är samma bil.
Medan koncernsyskonet Sharan tar sikte på tjänstebilsförare är Seats ambition med Alhambra att locka privatköpare. Det ska i första hand ske genom att priset för Alhambra blir lägre.
Hur mycket vill inte generalagenten uppge men låt oss gissa på att det rör sig om 15 000–20 000 kronor.
Ingångspriset för basversionen bör ligga kring 260 000 kronor, vilket är en hel del pengar men det första intrycket är att man får rätt mycket för slantarna. Både i form av komfort, säkerhet, utrymme, flexibilitet och bränsleekonomi.
Ny dieselmotor
Seat tar in Alhambra till Sverige med två motoralternativ, en 1,4-liters TSI på 150 hästar och en tvåliters TDI på 140 hk. Vi provkörde den senare eftersom den kommer att bli volymmodellen i Sverige.
Dieselmotorn är helt ny och hör till de snålaste på marknaden med en angiven snittförbrukning på bara 5,5 liter/100 km. Koldioxidutsläppet är 143 gram/kilometer, vilket enligt Seat gör den till renast i klassen.
Seat Alhambra är i sin senaste version en rätt stor bil; 4,85 meter lång och nästan två meter bred. Tjänstevikten är 1 747 kilo med DSG, 1 699 med manuell låda.
Bilen kan fås med fem eller sju sittplatser. Och det är när det gäller sittplatserna som Alhambra verkligen lever upp till epitetet flexbil. Stolarna kan fällas ner individuellt på bara några sekunder och resultatet blir ett helt plant lastgolv.
De två stolarna längst bak är faktiskt användbara även för vuxna eftersom stolarna i mittraden kan justeras i längsled.
Däremot blir förstås lastutrymmet begränsat med sju sittplatser. Med alla fem bakstolar nedfällda blir lastlängden 210 centimeter och lastvolymen nästan tre kubikmeter.
In- och utsteg baktill förenklas genom de två skjutdörrarna som ger en rejäl öppning.
Hög komfortkänsla
Vi körde tvålitersdieseln i kombination med en sexstegad DSG-låda. 140 hästar gör inte bilen till någon raket men resurserna räcker gott och väl. Och tyst går det! Det är knappt man hör att det faktiskt är en diesel.
Inte bara den låga ljudnivån bidrar till en den höga komfortkänslan; stolar, fjädring, körställning och sikt gör Alhambra till en riktigt behaglig bekantskap.
Sju krockkuddar ingår, fotgängarskydd likaså. Alhambra är inte krocktestad i Euro NCAP och kommer heller inte att bli det. Det är tvillingmodellen Volkswagen Sharan som fått ta smällen.
Resultatet har inte tillkännagetts när det här skrivs men Seat räknar kallt med att Sharan, och därmed Alhambra, ska få högsta betyg, fem stjärnor.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Alhambra 2,0 TDI CRBetyg
Relaterade bildspel
Pris, kr från: Inte klart.
Säljstart: Januari 2011.
Modell: MPV/flexbil med skjutdörrar till baksätena.
Motor: 2-liters turbodiesel med commonrail. Effekt 140 hk vid 4 200 v/min. Vrid 320 Nm vid 1 750 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 194 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 143 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Sharan, Ford S-Max, Kia Carnival, Renault Espace.
Vad nytt? Allt under skalet.
För vem? Flerbarnsfamiljer med krav på utrymme och flexibilitet.
Bra köp? Tveklöst om inte priset rusar iväg.
Plus: Flexibiliteten, bränsleekonomin, komforten.
Minus: Få motoralternativ, osäker prisnivå.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Buss är najs. Man sitter högt och det mesta känns praktiskt. Betydligt vettigare än suvsen.
Seat verkar går ifrån den snygga 'pildesignen' som Alfa's fd Designansvarig introducerades med Salsa konceptet hos SEAT och som belönades med utmärkelsen 'Bästa konceptbil 2003' av organisationen Designers (Europe) .Lite synd !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.