Nästa artikel
Provkörning: Saab 9-3X 2,0 T Bio Power
Provkörning

Provkörning: Saab 9-3X 2,0 T Bio Power

Publicerad 17 april 2009 (uppdaterad 8 maj 2014)
Saab stretar i motvind, men ser stint framåt. 9-3X borde ha kommit för många år sedan men lanseras först i sommar - om allt går väl i Trollhättan. Bilen innehåller inte så mycket nytt, men är ovanligt kompetent och värd alla chanser att lyckas.

Det är symbolik över scenen ute på Sautusjärvis is. Vinden är iskall och ibland försvinner omgivningen nästan helt i det vita, vassa snödrevet. Men bilarna stretar på runt banan, dirigerade av människor som envist står pall i stormen. Ungefär så ser tillvaron ut för hela Saab i dessa dagar då den senaste nyheten lanseras för svenska motorpressen.

9-3X bidde en tumme. Redan 2002 visade Saab sitt hemliga projekt med samma namn, en kompakt och tuff stadsjeep. General Motors visade kalla handen -  amerikanerna ansåg att Saabs bil var för liten för att kunna konkurrera i suv-klassen.

Hur det gick sen vet vi. Idag vimlar världen av små stadsjeepar och 9-3X har blivit en nödtorftigt ombyggd kombi. Det är i princip samma bil som 9-3 XWD och har fyrhjulsdrift från Haldex.

Kraftfördelningen mellan fram- och bakhjul ställs blixtsnabbt om med elektronikens hjälp när något hjul börjar slira. På slät, torr väg är bilen framhjulsdriven till 90 procent. Skillnaden mellan XWD och 9-3X ligger i karossens frigångshöjd. Den har ökat med 3,5 centimeter.

- Det gör att 9-3X kan ta sig fram på dåliga vägar där den vanliga kombin skulle skrapa i, säger Andreas Eskengren, produktstrateg hos Saab.

9-3X - för tuffare tag?
Markfrigången är ändå inte högre än 15,5 centimeter, vilket är lågt jämfört med andra skogsanpassade kombibilar. Volvo XC70 har till exempel 21 centimeter till backen och Skoda Octavia Scout har 18 cm.

Att 9-3X tål lite tuffare tag har markerats med mörka skärmbreddare och trösklar i plast. Fram- och baktill sitter "skyddsplåtar" som visar sig vara precis lika plastiga som övrig kosmetika. När jag kör över en skarp ispuckel blir bisittaren lite nervös - plåtattrapperna ger inget nämnvärt skydd för bilens undre regioner.

Provkörningen på isen utanför Jukkasjärvi sker i två prototyper. Produktionen av 9-3X startar först i juni - om allt går som Saab hoppas. Medan vi väntar på att få köra nyheten övar vi på isbanan med fyrhjulsdrivna Aero kombi och det är kul. 9-3 är ju så välbalanserad och reagerar kvickt och precist, även på den hala isen.

Obefintlig skillnad
Skillnaden mellan den vanliga kombin och 9-3X är närmast obefintlig. Saabs chassitekniker kan sina saker och tillskottet på 3,5 centimeter i höjd märks bara när bilen klättrar över uppbyggda pucklar och vallar. Det går bra, även när något hjul viftar högt i luften. Testbilarna är försedda med en elektroniskt styrd diffbroms som fördelar kraften mellan bakhjulen och som ökar drivförmågan avsevärt. Tekniken kallas e-LSD och kostar 4 900 kr extra. Varför det inte är standard på en bil vars pris är 320 000 kronor är en gåta som inte får något svar.

9-3X drivs med tvålitersturbon på 210 hk, antingen med bara bensindrift eller i en variant som även går på etanol. Av någon anledning går etanolmotorn inte att kombinera med automatlåda. Det finns också en turbodiesel på 180 hk, men den går bara att få med framhjulsdrift!

Det kan inte hjälpas men ibland infinner sig känslan att anslagen till projekt 9-3X varit ganska snåla.

Nog har Saab visat större nyheter än 9-3X, den saken är klar. Men vi ska inte förringa den ombyggda kombin. Den är rolig, skön och trygg att köra och tar sig fram med häpnadsväckande säkerhet. Det är helt enkelt en rasande fin bil som verkligen är värd ett bättre öde än att spolas bort i General Motors avlopp!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3X 2,0 T Bio Power

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-3X 2,0 T Bio Power

Pris: Från 319 900 kr.

Säljstart: Augusti.

Mått, cm: L 467/B 180/H 153.

Motor: Fyrcylindrig turbomotor som kan köras på bensin eller etanol. Effekt 210 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 330 Nm mellan 2 500 och 4 000 v/min.

Förbrukning: 8,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 199 g/km.

Prestanda: 0–100 km/tim på 8,5 s. Toppfart 230 km/tim.

Närmaste konkurrenter: Volvo XC70, Subaru Legacy Outback, Skoda Octavia Scout.

Vad nytt? Några plastbitar,  bättre frigångshöjd och ny klädsel.

För vem? Den som behöver ta sig fram och vågar hoppas och tro på Saab.

Bra köp? Det får framtiden utvisa.

Plus: Framkomligheten, balansen, tekniken.

Minus: Osäkert köp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.