Nästa artikel
Provkörning: Saab 9-3 SportCombi 2.0 t BioPower
Provkörning

Provkörning: Saab 9-3 SportCombi 2.0 t BioPower

Publicerad 18 juni 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Saabs miljösatsning på etanol har blivit en succé i stil med turbokicken för 30 år sedan. Och det tycks ha satt snurr på alla kugghjul. Nu pratas det till och med optimistiskt om såväl hybrid som om SUV och småbil. Och den fyrhjulsdrivna XWD lanseras strax efter årsskiftet.

Nya 9-3 är rena njutningsmedlet. Bilen har ett mycket vältrimmat chassi som ger distinkt körkänsla och stabila vägegenskaper.

BioPower, Saabs etanolmotor, släpper ut avsevärt mycket mindre växthusgaser än genomsnittsbilen trots hög effekt. Det är förstås ett av skälen till att Saab nu lanserar en kraftigare version av BioPower med hela 200 hk i stället för 175. Finessen är att man bara får ut den höga effekten när tanken fylls med E 85! Den soppan har nämligen högre oktantal, vilket motorn tack vare elektronik kan ta vara på. Högre laddtryck och etanol höjer vridmomentet till skapliga 300 Nm.

Från nosen fram till A-stolpen har 9-3 helt nya linjer. Huven sträcker sig numera frikostigt ut över framskärmarna och har en mjuk U-formad överdel och är faktiskt mer lik första 900-modellen.

Utseendet är tydligt inspirerat från konceptbilen Saab Aero X. Sportkombin har t o m takreling som köpbart tillbehör för den som vill behålla bilens slimmade linjer. I

Motorprogrammet kompletteras förutom med 2.0 t BioPower också med en starkare version av 1,9-litersdieseln. Saab har försett motorn med balansaxlar och en tvåstegsturbo, som har två turbinhjul, ett mindre som ger kraft på låga varvtal och ett större som går in vid högre hastighet. Motorn är grymt stark och ger en komfortabel körstil tack vare urkraften som finns vid ovanligt låga varvtal.

Vid visningen av 9-3 ingick ocksåfkörning med nya XWD Cross Wheel Drive. Den har fyrhjulsdrivning med hjälp av Haldex senaste, version 4.

Vid provkörningen på avlyst flygplats imponerade 9-3 XWD med blixtsnabba reaktioner och kontroll såväl på asfalt, grus som på halkörningsbana. Och med V6-motor på 280 hk får konkurrenterna huka sig. Saab XWD är mycket kompetent!

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 10/2007.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3 SportCombi 2.0 t BioPower

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-3 SportCombi 2.0 t BioPower

Pris: Ej fastställt. Räkna med ett påslag av ca 5 000 kr på nuvarande jämförbara modeller.

Säljstart: Septemeber 2007. 9-3 XWD fr o m februari 2008.

Mått, cm: L 464/ B 176/ H 149.

Motorer: 1.8 t BioPower (175 hk) 2.0 t BioPower (200 hk) samt V6-turbomotor på 2,8 l och 255 hk, 1,8i (122 hk), 1,8 t (150 hk) samt 2.0 t (175 hk). Tre dieselalternativ på 1,9-litersmotorn med 120, 150 resp 180 hk.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning med manuell femväxlad 1.8 t och 1.8 t BioPower övriga manuell 6-växlad alternativt femväxlad automat. V6 Turbo har sexväxlad automat. XWD med permanent fyrhjulsdrivning via Haldex version 4. ESP på samtliga modeller.

Bränsleförbrukning: Saab uppger ingen förbrukning på BioPower-motorerna. Bensinversionen ligger på 8,3 i blandad körning. Vid provkörningen låg förbrukningen med etanol på 12-12,5 l/100 km vid försiktig körning. Troligen är det svårt att komma lägre vid blandad körning.

CO2-utsläpp: 175 hk bensin ligger på 197 gr/km. Enligt Saab bör alltså BioPower tangera rekordlåga 40 gr/km.

Prestanda: 2.0 t BioPower klarar 0-100 km/tim på  8,1 sek och har en toppfart på 225 km/tim ( 8,7 resp 215 km/tim för 1.8t BioPower).

Konkurrenter: Volvo V50, Ford Focus, Opel Vectra, VW Golf, Skoda Octavia, etc

 

Vad nytt?  Uppgradering tekniskt samt av yttre form. Ny 4 WD version.

För vem? Den som vill åka sportigt och miljövänligt (gäller BioPower)

Bra köp? Ja - främst BioPoweer!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.