Nästa artikel
Provkörning: Saab 9-3 1,8i
Provkörning

Provkörning: Saab 9-3 1,8i

Publicerad 19 april 2004 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu går det att köpa en Saab 9-3 för under 200 000 kronor. Beteckningen är 1,8i och motorn saknar turbo. Saabs tekniker har ändå fått bra fart på bilen, fast det sker till ett hörbart pris.

En gång i världen bestämdes det att namnet Saab skulle vara liktydigt med turbomotorer. Men det är många miljarder sedan. I dag gäller det för Saab att kränga nästan vilka bilar som helst för att minska pengablödningen. Saabmärket går numera att hitta på såväl Subarus boxermaskiner som på en budgetmotor från Opel.
Den sistnämnda är på 1,8 liter och sitter även i Opel Vectra. Genom att använda en mindre och billigare maskin än turbovarianterna har Saab kunnat sänka priset för 9-3 1,8i till under 200 000 kr.

Att det är Opel som står för motorn betyder dock inte att 9-3 1,8i är en utslätad bil. Tvärtom. Saab har lyckats få till det även utan turbo.

I Vectra ger motorn 122 hästar. I Saab lika mycket, men det känns mer. Genom att förse motorn med en lägre utväxling har de svenska motorteknikerna fått den att kännas alert och stark. Maskinen svarar villigt på gasen och drar snällt från låga varv. Det går att lägga i femman även i stan.

Saab har helt enkelt lyckats ge motorn lite turbokaraktär.

Men det är klart, visst saknas det där riktigt urstarka, obevekliga turbosuget i accelerationen. Jämfört med Saabs minsta turbomotor på 150 hk är 1,8i två sekunder långsammare till 100 km/tim. (Till och med Vectra 1,8 är en aning snabbare.)

I omkörningar är det dock ingen större skillnad på spänsten hos den lilla motorn jämfört med turbon. Det beror på att 1,8 jobbar på relativt höga varv och ligger nära sitt maximala vridmoment i vanliga farter. Att utväxlingen är låg hörs emellertid.

Upp till 90 km/tim går det an, men när farten närmar sig 100 är motorn uppe på 3 000 varv/min och då hamnar den i någon slags vibration. Ett grovt surr fortplantar sig genom kupén. På motorvägen låter det inte vackert.

I Saabs andra motorer sitter balansaxlar som motverkar vibrationer, men sådana finns inte i budgetmotorn.

Surrandet är inte så kul att höra på men kanske går att ursäkta, för det finns andra fördelar med Opelmotorn. Den är exempelvis lite snålare än turbomotorerna och släpper ut några gram mindre koldioxid per kilometer. Vi har under provkörningen klarat oss på 0,75 l/mil.
Bortsett från turbon saknar inte 1,8i något av karaktären hos 9-3. Den har samma utsökt känsliga styrning och välbalanserade vägegenskaper som de dyrare modellerna. Inredning och utrustning är av enklaste standard, som kallas Linear, men inte ens den nivån är påver. Sidokrockgardiner, stolar med whiplashskydd, fjärrstyrt centrallås och slirkontroll - inte ESP - finns. En massa annan utrustning går att köpa till. Fast då stiger förstås priset över 200 000 kr.
Skillnaden i pris mellan 1,8i och 1,8t (som egentligen är på två liter) är 22 000 kronor. Det kanske kan locka några att köpa den turbolösa varianten. Men för de som väljer 9-3 som tjänstebil finns knappast någon anledning att snåla. Det kostar bara en dryg hundralapp mer i månaden att få en "äkta" Saab med turbomotor på 150 hk. Det är det värt.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 3/2004

Saab 9-3 1,8i

Pris: 199 900 kr.

Motor: Fyra cylindrar med fyra ven-tiler/cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Volym 1 796 cm3. Effekt: 122 hk vid 6 000 v/ min. Vridmoment 167 Nm vid 3 800 v/min.

Prestanda: 0-100 km/tim på 11,5 sek. Toppfart 200 km/tim.

Förbrukning, blandad körning: 7,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 188 g/km.



+ Tåligt bottendrag, låg förbrukning, sköna köregenskaper.

- Surrig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.