Nästa artikel
Provkörning: Renault Zoe (2011)
Provkörning

Provkörning: Renault Zoe (2011)

Publicerad 14 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Renault Zoe är från början till slut byggd för att vara en elbil. 2012 börjar produktionen. Vi fick en tidig provkörning.

– Det är en revolution som pågår, säger Axel Breun, chef för konceptbilar på Renaults tekniska center utanför Paris, när han visar elbilen Zoe.

Renault satsar stort på elbilar. Men det tar ändå tid att få fram en färdig bil. Koncept har vi sett hur länge som helst. Zoe visades faktiskt för tre år sedan men inte med den nu bestämda designen.

Zoe är till 90 procent produktionsfärdig. Och då menar man att den yttre designen är spikad. Interiören är däremot utställningsvara. De snygga LED-lamporna fram och bak kan vi också glömma. Glastak blir det inte heller. En elbil ska egentligen ha så lite fönsteryta som möjligt, eftersom stora rutor ökar energiåtgången när man måste värma eller kyla kupén.

Provkörning är för övrigt för mycket sagt. Det visar sig att Zoe inte är annat än just en utställningsbil men med motor. När jag ber om att få öppna motorhuven blir det nobben.

Och när jag äntligen får hoppa in bakom ratten, sätter sig en tekniker bredvid. Man är förstås mycket rädd om det för närvarande enda körbara exemplaret. Och Vi Bilägare hörde till den första gruppen av journalister som fick tillfälle att köra den.

Förutom att det gnekande lite här och där så är det bestående intrycket tystnaden. Man hör bara vinande från däcken och elmotorns vinande.

Dessvärre var inte Zoe försedd med rätt drivlina. Den kommer att ha samma motor som Nissan Leaf. Det innebär modiga 80 hästkrafter och ett vridmoment på drygt 220 Nm vid alla varvtal.

– Den omedelbara accelerationen och motorns styrka utan svaga varvtal är något man slås av när man kör bilen första gången, säger Axel Breun.

Men det missade vi alltså. Det var något helt annat och betydligt tamare under huven på denna körbara konceptbil. Elbilars låga ljudnivå är inte bara en fördel. I stadstrafik kan det vara farligt att gående inte hör något motorljud. Därför pågår utveckling av ett speciellt konstgjort ljud som ska sändas ut från bilarna.

Hyr batterierna
Batteripacken på Zoe är placerad under golvet. Bilen har alltså en dubbelbotten. Batterierna är lågt placerade för att vikten snarare ska ge bra balans, inte inkräkta på bilens utrymmen och samtidigt vara lätt åtkomliga. Att enkelt kunna byta batteri är mycket viktigt. Det kallas Quick Drop.

Renault tänker sig nämligen en kedja av bytesstationer, där man vid långkörning, i stället för att ladda batteriet, byter det mot ett fulladdat. Israel och Danmark är testländer för ett projekt under ledning av företaget Better Place som går ut på att prova ett nät av bytesstationer.

Projektet har redan startat i Danmark och man ska ha 19 stationer färdiga längs motorvägsnätet i början av 2012. Tack vare dem ska man kunna köra en elbil från södra till norra änden av Danmark.

Renault Zoe beräknas kosta omkring 20 000 euro i Frankrike med avdragna statliga bidrag. Det man köper är bilen. Batteripacken får man hyra. Axel Breun nämnde en månadskostnad på 70 euro per månad.

I Danmark talar man om ett abonnemang där ingångskostnaden är 9 995 Dkr. Sedan är elkostnaden 1 495 Dkr per månad för upp till 1 000 mil/år. Avgiften beräknas bli 20 procent lägre än för motsvarande dieseldrivna bil.

Men de beräkningarna bygger på de priser som gäller i Danmark och där är inköpspriset för en konventionell bränsledriven bil avsevärt högre än i Sverige.

Doft- och ljusterapi
Enligt den pressinformation som lämnats ut om Renault Zoe är utrustningslistan en aning förvånande. Komfort är tydligen honnörsord. Zoe kommer att ha en klimatkontrollsystem som också justerar luftfuktigheten.

En lufkvalitetssensor stänger luftintaget till kupén om man hamnar en i vägtunnel med höga avgashalter. Ett elektriskt system utsöndrar rätt doft för stunden, till exempel en uppiggande vid nattkörning!

Man kan till och med erbjuda ljusterapi från den centralt placerade skärmen för att de som åker i bilen ska må bättre.

Att Renault och Nissan menar allvar med elbilssatsningen kan man se i företagens gemensamma strategi sedan 1999 då alliansen bildades. Renault ökade sin ägar-andel i Nissan till 44,4 procent 2002 och Nissan i Renault till 15 procent.

En gemensam elbilssatsningen spikades 2006. Och sedan tre år tillbaka har Renault-Nissan ägnat sig åt att skriva avtal med olika intressenter i syfte att leverera elfordon till såväl olika städer som företag bland annat LeasePlan, Europas ledande företag som hanterar bilflottor.

Renault-Nissan siktar mot dominans på elbilsmarknaden. Återstår att se hur stor den är om några år och vem som har de bästa batterierna.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Zoe

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Zoe

Pris, kr från: Troligen omkring 200 000 kr (beroende på ev statlig subvention).
Säljstart: Oklart om det sker 2012 eller 2013 i Sverige.
Modell: Femdörrars kombisedan.
Mått, cm: L 409/B 179/H 154.
Motor: Elektrisk motor. 80 hk (60 kW). Vridmoment 222 Nm.
Batteri: Litium-jon. Vikt ca 300 kg.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,1 s. Toppfart 135 km/tim.
Räckvidd: 160 km (enligt NEDC blandad körning).
CO2-utsläpp: 0.
Närmaste konkurrenter: Mitsubishi i-MIEV, Citroën C-Zero.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Beror på priset. Kan vara intressant för korta avstånd nära storstäder.
Bra köp? För tidigt att uttala sig om. Fakta om kostnader och prestanda saknas ännu.

Plus: Noll utsläpp, låg ljudnivå.
Minus: Kort räckvidd, dyr i inköp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-15 16:53
Havsfidran

Enligt Renaults hemsida kommer snart Zoe till Sverige. Kanske dags att putta fram den här gamla artikeln då.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.