Nästa artikel
Provkörning: Renault Zoe
Provkörning

Provkörning: Renault Zoe

Publicerad 13 juni 2014
Det mest spännande med Renault Zoe är priset som är lägst bland elbilarna. Myntets baksida är att hyran för batteriet tillkommer.
Elbilar är fortfarande ett udda inslag på våra vägar, kanske för att många potentiella kunder inte vill betala de höga inköpspriser vi hittills sett. Därför är den finansieringsmodell som Renault valt för sin elbil Zoe intressant. Själva bilen köper man som vanligt och prislistan börjar på 209 900 kr för basmodellen Life, exklusive supermiljöbilspremien på 40 000 kr. Det betyder att man nu kan köpa en elektrisk småbil från Renault till lägre pris än motsvarande Clio med dieselmotor.
Tyvärr finns det en hake och den är att kostnaden för att hyra batteriet tillkommer och avgiften varierar beroende på hur långt du kör. 1 500 mil/år kostar 10 548 kr/år för batteriet (879 kr/mån) och cirka 2,19 kr/mil för elektriciteten. Det ger en driftskostnad på sammanlagt 9,22 kr/mil. Clio med 90 hk diesel har en deklarerad förbrukning på 3,2 l/100 km vilket med dagens dieselpris ger en driftskostnad på 4,60 kr/mil. Elbilen blir med andra ord nästan dubbelt så dyr att köra som dieselbilen.
 
I låga farter upplevs Zoe som tyst och pigg, nästan hela motorns dragkraft kommer direkt från start. I högre hastigheter kroknar dock motorn och friden störs något av däckbuller, vindbrus och elmotorns vinande.
I framsätena sitter man bra även om stolarnas sittdynor är något korta. De höga nackskydden gör baksätet instängt men bagageutrymmet är hyfsat stort.
 
Det största problemet med den här bilen kan dock bli att ladda den. Under introduktionsfasen skickar Renault med en laddbox värd cirka 10 000 kronor till privatkunder. Boxen ska monteras av behörig elektriker i bilägarens garage och för den som bor i lägenhet och parkerar på gatan blir det värre.
Någon sladd för att koppla in sig på vanliga 230 V vägguttag ingår inte utan får köpas som tillbehör för cirka 5 000 kronor.
Zoe kan också snabbladdas på ner till 30 minuter med det egenutvecklade systemet Caméléon. Problemet är att majoriteten av de snabbladdare som hittills satts upp i Sverige levererar likström för snabbladdning av typen CHAdeMO och CCS. Dessa är inte kompatibla med Renaults växelströmssystem.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Renault Zoe Life

PRIS, FRÅN KR: 209 900.
MODELL: 5-sitsig 5-d halvkombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 406/B 173/H 156.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 468.
MOTOR: Elmotor 65 kw/88 hk. Vridmoment 220 Nm.  
BATTERI: Litiumjon på 400 V med 22 kWh kapacitet. 192 celler/12 moduler. Vikt 290 kg.
LADDNING: Snabbladdning Caméléon adaptiv mono-trefas 2-43 kW växelström. Laddtid 9h (3 kW 16A) – 30 min (43 kW trefas 63A).
PRESTANDA: Toppfart 135 km/tim.
Räckvidd max: 210 km.
KONKURRENTER: VW e-Up, Nissan Leaf, BMW i3, Citroën C-Zero.

Vad nytt? Ny elbil från Renault.
För vem? Miljövänner med begränsad budget och 400 V-uttag.   

PLUS: Inköpspris, räckvidd, inbyggd laddare.
MINUS: Udda snabbladdningssystem, plastig interiör.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-23 08:25
Roger Skagerström

Eftersom de flesta andra bilar säljs "med" batteriet känns det lite orättvist att räkna med batteriet som en driftskostnad. Visst "är" det en driftskostnad, men personligen skulle jag nog se det som en del av amorteringen (som nog de flesta har ändå). Det är iallafall en fast kostnad. Bilens förhållandevis låga pris är ju en direkt effekt av att man hyr batteriet. Man borde ju dock kunna välja att köpa batteriet. Förvisso ger ju hyran troligen fördelar i form av garantier etc.

Att de inte använder samma laddsystem är dock rätt klantigt. Och 5000 kr för 230-voltsladdaren!?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-23 08:23
Mistro

Har inte längre något förtroende för Renault då det handlar om elbilar. Hela projektet tycks medvetet fördröjt och nu när bilarna väl lanseras så är det med än fler dumheter som man inte bara kan bortse ifrån. Det lär inte säljas många bilar så länge som tillverkarna inte själva vill sälja några vilket är mer än lite tydligt. Idag säljer Toyota sin Auris Hybrid för ca 215.000kr och det är ett betydligt vettigare val för de flesta. Med tanke på hur lång tid som just Renault har haft på sig att ta fram en bra produkt så känns resultatet bara pinsamt. Synd men tyvärr sant!

#3 • Uppdaterat: 2014-06-23 08:26
Andreas Jennersjö

En kommentar har redigerats då den likställde dumhet med en viss nationalitet.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-10 13:36
fluc

Det märks att ingen av er har provkört än mindre tagit fram fakta om bilen. Läs gärna provkörningen som Vi Bilägare har gjort ännu en gång. Att jämföra en hybrid med en ren elbil låter sig inte göras och som Mistro har försökt sig på. Problemet med batterierna har varit dess livslängd och garantierna. Det är man nu löst både hos Nissan och Renault genom att man hyr batterierna. Det tycker jag är en säkerhet inte minst när man en gång säljer bilen. Den nya ägaren riskerar inget med batterierna även om bilen blir 15 år gammal. Just nu får man gratis installation av deras laddningssystem. När det gäller 230-voltsladdaren så är det en omformare från växelström till likström och sådana är inte precis gratis men det kanske inte Roger har förstått.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.