Nästa artikel
Provkörning: Renault Twingo TCE 1,5 dCi
Provkörning

Provkörning: Renault Twingo TCE 1,5 dCi

Publicerad 26 juni 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Renault Twingo blev utskälld av säkerhetsexperterna och kallad livsfarlig när den lanserades 1993, missar som rättades till några år senare. Nu satsar Renault på en come back i Sverige, där bilen inte sålts på fem år. Den nya modellen bygger på koncernsyskonet Clio och innebär ett stort kliv framåt i de flesta avseenden. Men visst finns det smolk i glädjebägaren, det ser ut som om historien förföljer Renault.

Nya Twingo är bättre i precis allt! Även säkerhetsmässigt, men visst är det otaktiskt av Renault, med tanke på historien, att inte redan från början förse bilen med antisladdsystemet ESP, eller åtminstone göra det möjligt för kunderna att få det som tillval.

Den franska biltillverkaren försvarar sig med att Twingo är en bil i lågprissegmentet och att köparna av sådana inte vill lägga de 5 000 kronor extra som systemet skulle kosta som standard. Kritiken som hörts gör säkerligen att Renault ändrar sig, men på vilket sätt och när är i skrivande stund oklart.

När Renault Nordic tar in bilarna till Sverige i början av nästa år räknar man med att ESP ska finnas, åtminstone som tillval.

Nya Twingo bygger på koncernsyskonet Clio och det är utan tvekan ett lyckokast. Clio II är en erkänt körglad bil med fina vägegenskaper och nya Twingo vansläktas definitivt inte.

Designmässigt följer nya Twingo storasyskonen i familjen, men man har lagt sig vinn om att försöka ge bilen en sportigare image. Den modell, med 100 hästars turbomotor, som lanseras först kallas GT, och visst är den betydligt vassare än föregångaren, men det krävs nog lite mer för att kunna göra anspråk att bilens emblem har full täckning. Men Twingo är kul att köra på de slingriga vägarna i Slovenien där provkörningen äger rum, fjädringen är lite extra uppstyvad och med sin korta längd kränger bilen minimalt i kurvorna. Den elektriska servostyrningen ger bra vägkontakt.

Det finns många motoralternativ till Twingo, bensinmotorer på 60, 65, 75 och 100 hästar, samt en dieselmotor på 65 hästar. Aktuella för Sveriges i första vändan är bensinmotorerna på 75 respektive 100 hästar. Den högintressanta lilla dieselmotorn får vänta och det är lite synd för den blev en speciell favorit under provkörningen. 65 hästar låter lite, men de fungerar förvånande väl i lilla Twingo, gör bilen harmoniskt att köra och har tillräckligt med kraft för snabba omkörningar.

Nya Twingo har växt 17 centimeter på längden till sig och är nu 3, 6 meter lång. De extra centimetrarna märks framför allt inne i kupén, som har betydligt bättre svängrum än föregångaren.

Twingo säljs redan i Europa, medan säljstarten i Sverige kommer att ske först i mars, april nästa år, så några priser att är inte satta. I Frankrike kostar GT-versionen 14 000 Euro och 75-hästarsvarianten 10 450 Euro. De svenska priserna lär gissningsvis hamna 10 - 15 procent högre.  

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 10/2007.

Fakta: Renault Twingo TCE / 1,5 dCi

Pris: Ej fastställt.

Säljstart: Mars 2008

Modell: 3-dörrars kombisedan

Mått,cm: L 360B 165/H 147

Tjänstevikt: 1 055 kg

Motorer: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,2 liter/100 hk. Max vridmoment 145 Nm vid 3000 varv/min. .Fyrcylindrig dieselmotor på 1,5 liter /65 hk. Max vridmoment: 160 Nm vid 1 900 varv/min. Ej partikelfilter.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad, manuell låda.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på  9,8 sek. resp 14,9 sek. Toppfart 189 resp 164  km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning:5,9 resp 4,3  l/100 km.

CO2-utsläpp.140 resp 113 gr/km

Konkurrenter: Citroen C1, Toyota Aygo, Peugeot 107,Mini

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.