Nästa artikel
Provkörning: Renault Twingo (2012)
Provkörning

Provkörning: Renault Twingo (2012)

Publicerad 21 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Renault Twingo är ingen storsäljare på svenska breddgrader. Men importören tror att försäljningen kommer att öka med den facliftade version som nu lanseras.

Minibilen Renault Twingo såg dagens ljus redan för snart 20 år sedan. Ersättaren kom först 2007 och nu är det dags för en ansiktslyftning av denna. Främst märks nya lampor både fram och bak, uppflyttade dimljus samt ny grill med större märkesemblem.

En annan nyhet är en mängd valmöjligheter i bilens utseende. Köparen kan välja mellan flera olika tak, bland annat med stripes på längden eller tvären. Nytt är också att Twingo går att beställa med soltak i tyg – precis som ur-Twingon hade i början av 90-talet.

Twingo kommer med flera motoralternativ, men vilka som tas in till Sverige är inte bestämt. Först ut blir i alla fall 1,2-liters bensinmotor på 75 hk. Den ska klara ett utsläppsvärde på 119 gram CO2/km och blir därmed klassad som miljöbil i Sverige.

Dieselmotorn på 1,5 liter och 75 hk ska också klara svensk miljöbilsklassning. Men det är osäkert om den motorn ska tas in till Sverige. Tyvärr fick vi inte möjlighet att provköra den förstnämnda.

Precis som tidigare är Twingo en mycket liten bil och baksätet är baksätet är bara gjort för två personer. Istället för traditionellt baksäte finns här två stolar. Som tillval för 4 500 kronor kan dessa skjutas i längsled. Det gör att man kan välja mellan mer benutrymme i baksätet och mindre bagagerumsvolym eller tvärtom. Själva bagagerummet är minimalt, men blir givetvis större om baksätet fälls undan. Med baksätet uppfällt ryms 165 liter. Det räcker till handbagage eller några matkassar.

Förarmiljön är enkel, men ändå smårörig med centralplacerade instrument. Framstolarna är som i de flesta småbilar – sittdynan är aningen kort.

Att köra Renault Twingo ger klar hyrbilskänsla. En bil som inte presterar särskilt väl på någon punkt, men är billig att köra dit man ska. Körglädje – nej, knappast. Svampig fjädring som gör att bilen kränger hårt i kurvorna ger knappast pluspoäng. Däremot är Twingo lättkörd i stadstrafik, det är i den miljön bilen känns mest hemma. Men någon automatlåda erbjuds inte köparna.

Dieselmotorn upplevs som väldigt trött och kräver höga varvtal och låga växlar för att få fart på bilen. Då sticker också förbrukningen iväg.

Vi fick också chansen att prova Twingo i lite sportigare Gordini-utförande, med 1,2-liters bensinmotor på 100 hk. Den bilen ger mer körglädje och känns betydligt piggare i respons från både motor och chassi. De skålade stolarna känns också skönare att sitta i. Tyvärr är det tveksamt om denna godbit kommer till svenska Renaulthandlare.

Twingo fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2007 och på 2012 års modell är numera sidokrockkuddar standard.

Prislappen på 104 900 kr för en basutrustad Twingo bensin är attraktivt, liksom bilens fem åriga nybilsgaranti. Ändå har bilen inte blivit någon storsäljare här hemma. Svenska Renaultköpare verkar istället föredra den något större och dyrare Clio.

Skillnaden mellan en basutrustad Clio tredörrars och basutrustad Twingo är 23 000 kr till den senares fördel. Det finns flera skäl till att Clio säljer bättre i Sverige än småsyskonet Twingo. Det är en rymligare, säkrare och bekvämare småbil – helt enkelt ett bättre köp för de flesta.

I Sverige räknar importören att sälja omkring 250 Twingo under 2012, en ökning med cirka 100 bilar per år jämfört med tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Twingo?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Twingo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Twingo:

Pris, från kr: 104 900.
Modell: Tredörrars småbil.
Säljstart: Nu.
Mått (cm): L 369/B 195/H 147.
Tjänstevikt (kg): 1 375.
Motor: Bensinmotor på 1 149 cm3, max effekt 75 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 107 Nm vid 4 250 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,3 s. Toppfart 170 km/tim.
Förbrukning: 5,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Citroën C1, Ford Ka, Hyundai i10, Kia Picanto, Peugeot 107, Toyota Aygo.

Vad nytt? Facelift med nya lampor, sidokrockkuddar och nya motoralternativ.
För vem? De som tycker att Renault Clio är för dyr.

Plus: Flexibelt baksäte, lågt pris, bra garantier.
Minus: Trött dieselmotor, endast fyrsitsig, bara fyra stjärnor i krocktest.

SLIRANDE KOPPLING

Om motorns varv ökar utan att hastigheten gör det beror det på att kopplingen slirar. Kör på hög växel i cirka 70 km/tim. Ge gas samtidigt som du hastigt trycker ner kopplingen – men bara under ett kort ögonblick så att motorn hinner gå upp i varvtal. Om kopplingen tvekar innan den får verkan beror det på slita lameller i kopplingen. Att kopplingspedalen tar allt högre upp är också ett tecken på sliten koppling. Lukten av brända lameller är ett annat tecken på att du nyss har slirat på kopplingen.

Slutligen ett tips för den som är spekulant på en begbil med manuell låda – fråga en verkstad vad kopplingsbyte kostar innan du skriver på ett köpekontrakt. Då slipper du bli obehagligt överraskad vid en eventuell reparation längre fram. Fråga också efter eventuella rabatter. Och givetvis kollar du också hur konditionen på kopplingen är före köpet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-21 09:23
Simon no1

Nån som försöker likna Nissan Juke, dock betydligt snyggare.....:)

#2 • Uppdaterat: 2012-02-21 12:05
saabnisse

Och det var en läcker färg.
Undrar om det finns någon som törs välja den i det färgfega Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-23 00:25
Hackenbush

Det handlar väl inte om att vara feg om man inte väljer den färgen?
Det handlar väl mer om smak.
Jag själv skulle aldrig välja en färg jag inte gillar bara för att visa mig modig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.