Nästa artikel
Provkörning: Renault Megane Sport Tourer EDC (2012)
Provkörning

Provkörning: Renault Megane Sport Tourer EDC (2012)

Publicerad 1 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Snål, snygg, säker är tre ess som borde sätta fart på försäljningen på vilken bil som helst. Gäller det också Renault Megane?

Vi Bilägare har provkört och testat Renault Megane tidigare i alla tänkbara varianter. Dock inte kombinationen kombi med dubbelkopplingslådan EDC. Det har vi gjort nu.

Den sexstegade lådan, som är ett mellanting mellan automat och manuell, är en del av förklaringen till att Renault lyckats sänka både förbrukning och utsläpp.

En annan är att man mappat om motorn och fått ner koldioxidutsläppet från ursprungliga 126 gram per kilometer till nuvarande 114 för den manuella och riktigt låga 109 för bilen med EDC. Visst har det gått framåt med teknikutvecklingen när man sänker bränsleförbrukningen med hjälp av en automatlåda.

EDC innebär också att tjänstevikten minskat med 35 kilo jämfört med den manuellt växlade kombin. Även det en närmast osannolik uppgift.

EDC-lådan är Renaults egen och ger föraren valmöjlighet att låta automatiken sköta växlingarna eller att växla själv sekventiellt med hjälp av den långa spaken.

Mycket oväsen
Megane kombi är en bekväm bil att färdas i, bra styrrespons och chassits styvhet tillsammans med de 50-profildäck som satt på provbilen, gör att den känns riktigt tillförlitlig när vägen svänger.

Den går förstås stadigt även rakt fram men ljudkomforten är inte på topp. Det läcker för mycket oväsen från vägen för att det ska bli godkänt.

I priset ingår Renaults erkänt goda rostskydd och säkerhet, fem stjärnor i Euro NCAP.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Megane Sport Tourer?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dCi, EDC, Dynamique

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Megane Sport Tourer

Pris, från kr: 221 400.
Modell: 5-dörrars kombi.
Mått (cm): L456/B 180/H 147.
Tjänstevikt (kg): 1 285.
Motor: 4-cylindrig turbodiesel med common rail. Volym 1 461 cm3. Max effekt: 110 hk vid 4 000 v/min. Max vrid: 240 Nm vid 1 750 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,1 s. Toppfart 190 km/tim.
Förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee´d SW, Peugeot 308 SW, VW Golf Variant, Ford Focus kombi, Skoda Octavia kombi.

Vad nytt? Kombi med både snåldiesel och EDC-låda.
För vem? För den som vill ha en säker, snål och snygg kombi. Och vem vill inte det!

Plus: Bränsleförbrukning, design, rostskydd, säkerhet.
Minus: Vägbuller, plottrigt överflöd av knappar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-01 12:45
Mistro

Har kört denna bilen och den överraskade verkligen positivt.
Inte för att jag upplevde den som trött men några Hk till hade ju inte skadat.
Men det har kommit en ny motor som snart även gör entre till Megane och den är på 130 Hk och går betydligt bättre.
Den motorn finns redan i Scenic men vill man ha denna fina växellådan så får man nöja sig med den svagare motorn på 110Hk....konstigt!

Märkligt också att man i Megane lll inte har valt att satsa mer på ljudnivån i bilen då tidigare modell var betydligt tystare.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-01 13:35
Raphael

Den pinfärska 1,6 liters dieseln på 130 hästar finns i dagsläget inte med EDC-lådan, men det kommer att komma senare - Renault arbetar på en sådan lösning. Anledningen till att det dröjer är att EDC:n måste anpassas för den nya motorns karaktäristik, plus även tåla det högre vridmomentet. Räkna med att EDC-lösningen till nya motorn finns kommande höst.

Megane III är i grunden en tyst bil men den säljs med bredare däck än tidigare modellen så det blir mer vägljud och Renault har inte kompmenserat för detta. En annan faktor är den styvare fjädringen vilket också är genom styvare gummibussningar som då leder mer resonanser i karossen än de mjukare varianterna i tidigare modellen. Den styvare fjädringen ser jag som den största nackdelen med nya modellen jämfört med den gamla, även Renault försöker göra bilarna sportigare och sänker komforten. Det är en utveckling jag inte ser positivt på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.