Nästa artikel
Provkörning: Renault Mégane 1,6 16V Flexfuel
Provkörning

Provkörning: Renault Mégane 1,6 16V Flexfuel

Publicerad 12 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Någon måste hamna längst ner i prislistan. Just nu är det Renault som krigar sig in på den heta etanolmarknaden med Mégane 1,6 Flexfuel.

När utbudet breddas måste någon positionera sig med den billigaste etanolbilen på den snabbt växande marknaden i Sverige. För dagen är det Renault som kan ta åt sig äran. Mégane Flexfuel ligger 6 000 kronor under Citroën C4 Bioflex.

Då får kunden en kombisedan, alltså en fyrdörrarsbil med rumpa och en baklucka som öppnar upp såsom en kombi gör, en  suverän designövning med ett ganska klämt bagageutrymme som bieffekt. Även baksätespassagerarna drabbas av den fräcka pennföringen. Här är trångt.

Den riktiga kombin, kallad Touring, kostar 5 000 kronor mer och känns som ett mer begåvat val med riktigt generöst lastutrymme och smarta fack. Båda varianterna är välutrustade med bland annat antisladd, AC och sex krockkuddar.

Förarstolen övertygar inte, smal om ryggen och lite kort. Det är trångt kring gaspedalen och mittkonsolen inkräktar på utrymmet. Högerfoten hamnar i en olustig vinkel och hälen vill hela tiden glida undan.

Filtrerad styrkänsla
Ingen kommer någonsin att kunna övertyga mig och flera andra testförare om det geniala med nyckelkort och startknapp istället för en vanlig startnyckel. I detta kort finns tryckknappar inbyggda för fjärrstyrningen av centrallåset. Det är bara det att symbolerna är näst intill osynliga.

Och handbromsspakens utformning lockar mest till skratt, ergomomi, bah!

Körupplevelsen är av det fjärmade slaget med filtrerad styrkänsla och syntetiska lägen i lådan. Mer transport än körglädje. Paradoxalt nog är det på kort- och skubbkörningar som bilen känns som mest trist att köra, ute på landsvägen blir den en bekvämt fjädrad långkryssare.

105-hästaren på 1,6 liter är ganska lågt växlad och den får surra på bra i motorvägsfart, cirka 3 400 varv runt 110 km/tim. Den går ändå så mjukt att den inte ger något plågat intryck. Mjuk motor, mjuk fjädring, precis så som man vill att en Renault ska vara. Synd bara på stolen.

Vi har också vant oss vid att Renault är detsamma som säkra bilar (Mégane fick fem stjärnor av Euro NCAP) och det är inte utan att modellen som funnits sedan 2003 kan betecknas som ett tryggt köp, speciellt med tanke på att Renault till nästa år bryter sig ur Volvos säljhallar, vilket borde öka på märkets trovärdighet.

Rimlig förbrukning
Förbrukningen då? Under provperioden avverkades innerstad och motorväg och allt där emellan. Kanske var tempot en gnutta omoraliskt och förbrukningen stannade på 0,97 l/mil. Det går att köra snålare.

Energiinnehållet är lägre i etanol så påslaget jämfört med fabrikens uppgivna 0,75 l/mil för bensin får anses rimligt.

Det ska bli spännande att se utvecklingen på etanolmotorer. Hittills har fokus legat väldigt mycket på hög prestanda genom Saabs dominans på hemmaplan, men den riktigt snåla etanolmotorn väntar förhoppningsvis runt hörnet. Då ligger det kantiga ordet miljöbil aningen bättre i munnen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Mégane 1,6 16V Flexfuel

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Mégane 1,6 16V Flexfuel

Pris, kr: 150 800 (Touring + 5 000 kr).
Modell: Framhjulsdriven kombisedan.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 425/B 178/H 145.
Tjänstevikt: 1 250 kg.
Släpvikt: 1 300 kg.
Motor: Direktinsprutad bensin/etanolmotor på 1,6 liter. Cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 105 hk vid 5 750 varv/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 11,5 sek. Toppfart 186 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,2 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 170 g/km (på bensin).
Konkurrenter: Citroën C4 Bioflex, Peugeot 307 Bioflex med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-12 18:29
Raphael Mabo (ej verifierad)

Om förarstolen är något för smal så säger det mer om förarens kroppshydda än om stolen :). Jag upplever att jag har gott om plats och sitter fint med god komfort, jag är 185 cm och vältrimmad. *ler*
Handbromsspaken är fantastiskt väl designad, till skillnad från i andra bilar så slipper man vrida handleden halvt ur led för att höja upp och trycka ner den. Om man befinner sig i en bilkö i en kraftig uppförtsbacke, så är det bara att vila armen på konsolens stöd och dra upp handbromsen utan vridning av handleden, det är synnerligen bekvämt att släppa handbromsen också, man behöver inte ens flytta armen från armstödet/facket mellan framstolarna - det räcker med lätt höjning. Ah, fransmännen kan detta med komfort... Jag är sååå nöjd!
Nyckelkort - åh, det är ju fantastiskt. Dessutom stöldsäkert. Inte så lätt att kopiera ett kort jämfört med en nyckel, inte så begärligt heller eftersom Renault är tämligen ensamma om använda kort istället för nyckel och vilken tjuv investerar i avancerad koperingsutrustning bara för att stjäla en Renault? Haha... Ja, det är en härlig idé. Dessutom bekvämt. Bara stoppa in kortet och trycka på knappen. Inte ens där behövs den där handledsvridningen, väntandet på att motorn ska gå igån och sedan återsläppandet från startläget till körläget på tändningslåset. Jag trycker på knappen och sedan tar jag på mig säkerhetsbältet medan bilen startar motorn.
Jag har en Renault Mégane II 1.6 16V 2004 med Elegance-paket.
En underbar bil!

#2 • Uppdaterat: 2007-10-13 16:04
Klas (ej verifierad)

Hej,

Jag funderar på att köpe en begangnad 04'a kombi av en vän.
Något att tänka på ?
// Klas

#3 • Uppdaterat: 2007-10-17 17:01
Michael Malmquist (ej verifierad)

Hej!

Har en Mégane II Touring 2,0 16v -05 och det enda man skall tänka på är att tändspolarna kan krångla. Renault har dock utökat garantitiden till 5år. Obs! Lämna aldrig in bilen i Vinsta om du bor i Stockholm.

Mvh/Michael

#4 • Uppdaterat: 2007-10-27 22:45
Bengt Andersson (ej verifierad)

Hejsan ,det som Raphael Mabo skriver instämmer jag till fullo !
Mycket bra comfort i varje fall förarstolen då jag ogärna lämnar över
ratten därför att bilen är så behaglig att köra ! Kör då o. då till
Danmark o norra Tyskland från Göteborg över dagen c:a 85 mil och
är inte slut i ben eller rygg för det , är åndå 64 år ! Har beställt en
ny likadan Touring som jag haft i drygt 3 år (men Etanol varianten )Den beställdes för några veckor sedan .
MVH / Bengt

#5 • Uppdaterat: 2007-12-10 18:18
Karl-Gustaf Ekdahl (ej verifierad)

Jag är 195 väger ca 100 kg. Håller med om att stolarna fram kunde vara något längre men bredden och komforten i övrigt kan jag inte klaga på.Jag har en Megane E85 kombi -07 och har kört den ca 100 mil nu, sedan den var ny. Mest i stan. Om jag körmiljö/bränslesnålt som man lär ut på olika kurser kommer jag lätt under 0.9 blandat. Med E85 och med vinterdäck!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.