Nya Renault Laguna kommer från början i två varianter, femdörrars halvkombi eller kombi, på Renaultspråk kallad Sport Tourer. Trots att bilen i halvkombiversion blivit nio centimeter längre, tre centimeter bredare och en centimeter högre, är den nya Lagunan cirka
Snålast i motorprogrammet blir en diesel på
Vår testbil för dagen var utrustad med en diesel på
För den som föredrar bensinmotorer kommer Laguna med tre olika alternativ. Instegsmodellen blir en 1,6-liters motor på 100 hk, volymmodellen blir på två liter/140 hk och starkast i bensinprogrammet blir en tvåliters lättrycksturbo på 170 hästkrafter. Under år 2008 kommer också Laguna som miljöbil i form av en etanoldriven FlexiFuel-variant.
Renault uppger att man lagt mycket kraft på isoleringen från väg, vind och motorljud. Nya Laguna är också föredömligt tyst när vi provkör på släta och välhållna Ã-sterrikiska vägar men hur väl isoleringen fungerar på den erkänt bullriga svenska asfalten, får vi återkomma till.
Den tredje generationens Laguna har styvats upp väsentligt jämfört med sin föregångare. Tillsammans med testbilens stora 18-tums däck i 45-profil, gav det nya chassiet väldigt fina köregenskaper men varje tvärgående vägskarv passerades också med en dov duns och ett slag under stolen. Vi antar att de 16-tums hjul som är standard på de enklare modellerna, ger avsevärt högre komfort.
Laguna III går stabilt även i mycket hög fart på Autobahn och på slingriga alpvägar styr bilen in snabbt i tvära böjar och upplevs väldigt lätthanterlig. Styrningen är fin men växellådan inte lika exakt och tydlig som de konkurrenterna från Tyskland erbjuder. Laguna får också svårt att hävda sig när det gäller utrymmet. VW Passat och Ford Mondeo är rymligare.
Gamla Laguna var först med att uppfylla Euro NCAP:s krav för fem stjärnor. Renault vill hålla liv i denna tradition och har byggt nya Laguna för att den ska klara Euro NCAP:s kommande toppbetyg, sex stjärnor. ESP, bältesvarnare på alla platser och bältessträckare på ytterplatserna bak blir standard på alla modeller i Sverige.
Pris, kr från: Ej fastställt, gissningsvis ca 230 000 kr
Modell: Femsitsig halvkombi
Säljstart: Januari 2008.
Mått, cm: L 469/B 181 /H 144
Tjänstevikt, från: 1480 kg
Släpvagnsvikt: 1500 kg
Motor: : Fyrcylindrig turbodiesel på 2,0 liter. Cylindervolym: 1995 cm3. Max effekt: 150 hk vid 4000 varv/min. Max vridmoment 340 Nm från 2 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,5 sek. Toppfart 210 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 l /100 km. CO2-utsläpp: 158 g/km.
Konkurrenter: Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 407, Saab 9-3.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
What..??? Den ser ju ut som en Citroen C5, fast fulare. Det här måste ju vara ett skämt, eller????....
Håller med! Det fanns en tid när Renault gjorde spännande bilar... Beklämmande!
Håller absolut inte med! Ser helt Ok ut och ska bli intressant att provköra. Nuvarande Laguna snygg, men kvalitén?
Den ser bättre ut än nuvarande Laguna, tycker jag. Ganska OK, särskilt insidan ser fräsch ut. För övrigt är C5 en mycket bra bil, något underskattad, tyvärr.
Hej!!
Kul att renault har fått till det ser helfräch ut skall jivetvis prova den
e den lika bra som den ser ut har ni fått en ny renaultägare igen.
Väntar med spänning.
Mvh Roger
Den nya Laguna är en lyft i körupplevelsen. Den ser modern och ganska frän ut, interiören är lyxig, allt verkar har gått ått rätt håll, med andra ord, men... Jag har Laguna II 2,0T bekväm och pigg bil men måste repareras när andra bilar bara går.Framvagnen är en katastrof kvalitetsmässigt och vem ska garantera bättre för Laguna III; ett år längre garanti är bra , frågan om det räcker när man körde modellens rykte i botten. Prissättningen verkar inte så mycket lockande heller. Synd för att mycket är bra , jag gillar Lagunan men jag vågar nog inte en gång till.
Denna bil känns helrätt, riktigt bra priser och förhoppningsvis bra byggkvalitet. Renault är underskattat i sverige med riktigt påkostade
bilar i delar som inte direkt syns utanpå ,som krocksäkerhet och rostskydd, komfort mm. Den återhållsamma designen känns befriande när alla andra överdesignar sina nya bilar. En ny bil MED sidolister...applåd!
Jag är jättesugen på den nya Lagunan! Den är snygg, och säkert minst lika go' att köra som föregångaren.
Jag har nu en Laguna II 2,0, från 2002. Har haft den i ett år nu, och är fortfarande nöjd! T.o.m lite för nöjd för att vilja byta bort den ännu... Min nästa bil blir garaterat den nya Lagunan!
Jag har en laguna 1.9 cdi som jag gillar men för en månadsedan började vindrutetorkarna att spöka dom fukan bara i bland volvo hittar inget fel . Är det någon dör ute som har varit med om samma problem . Gillar bilen grymt mycket för övrigt snälla hjälp mig
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.